Bantningskur - Bantningstur?

Hej, kan inte låta bli att svara. Men alla människor fungera olika, jag till exempel har mindre appetit när jag vandrar. Jag kan må riktigt illa när jag äter frukost eller lagat mat under vandringen. Därför tar jag med mig diverse energibars, nötter och torkat frukt som jag äter under dagens vandring. På kvällen efter etappen brukar jag äta pasta med hemlagat pestosås med kanske några tomater till (de första dagarna iaf). Jag ser till att det räcker några dagar.
Jag brukar gå ner några kilo vad jag som kvinna uppskatta för jag har annars i vardagen ett stort sötsug och lätt för att gå upp i vikt. Men jag gör inte vadringen för att banta, det råkar bara bli så att jag har mindre appetit, men energin finns främst i viljan att göra saker.
Veni

Jag ser också större äventyr som en utmärkt kombination med att tappa ett par kilo. Men det beror kanske på vad man har för sysselsättning normalt sett. Jag jobbar som många andra nu för tiden stilla till största delen och ökar också i vikt en normal vecka tyvärr.

Under en 48 timmars SERE-övning som jag tidigare nämnt tappade jag 4,5 kilo på 60 kilometers förflyttning till fots. När det diskuterades här på forumet var mångas slutsats (vilket jag numera delar) att det även var muskler till stor del. Och det är kanske synd att ha mindre muskler efter en längre vandring än före..... så energi är nog inte fel. Armén säger minst 500 kalorier i kolhydrater per dag för behövlig förbränning. De flesta fysiologiböcker jag läst anger också att det kräva kolhydrater för att förbränna fett.

Förklaringen varför det behövs kolhydrater för att förbränna fett gav "the Nobel Prize in Physiology or Medicine 1953". Det borde alltså vara vetenskapligt belagt ;)

(500 kalorier kolhydrater motsvarar ungefär 2 dl couscous)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg