Bakhalt som sjutton. Varje gång, trots valla

BAX; sa:
Mathew; sa:
Om jag la på fästvalla över hela skidan:
Jag lade på blå SWIX-valla för 0 - -10 grader över hela skidan. Har ett gammalt papper från swix där det står att när det är torr snö så ska man valla hela skidan.
Är det inte rätt?

För att citera Robert Gustafssons festprisse:
"...Börjar ana oråd..."

Du lägger väl inte burk(fäst)valla på glidzonen?
Utan dit smälter du väl bara paraffin??

/BAX

Ojojo.
Nu blir man nästan röd i ansiktet.
Ja, jag har lagt blåvalla (fäst antar jag) över hela skidan inkl glidytan. Eftersom det står på swix-papperet att vallan gör att snän smälter av friktionen så det går lättare och i uppförsbackar så tränger snön in i vallan och greppar.
Men nej, jag har inte använt paraffin och ja, jag har vanlig burkvalla på glidytan och fästzonen.

Så man ska inte lägga burkvalla på hela skidan? det säger ju swix-papperet. (ett papper som visar vilken valla för vilken temp och hur man vallar)

Mathew; sa:
Jag lade på blå SWIX-valla för 0 - -10 grader över hela skidan. Har ett gammalt papper från swix där det står att när det är torr snö så ska man valla hela skidan.
Är det inte rätt.

Det där gamla pappret från SWIX...
Släng det...

Det kanske också står att du skall använda tjära som grundvalla och annat som man gjorde för 20-30 år sedan...

Lycka till!
J-E

Detta med vallning är ju en hel vetenskap. Lite intressant att veta hudan snö det är i spåret.
Lättvallat tycker jag bara det är i torr nysnö, använd då en burk som är ett snäpp varmare än aktuell temp. Rent klisterföre dvs. isiga spår eller blöta spår är också ganska lätt, men mycket klabbigare att hantera. Det är dock värt jobbet.
Numera åks det ju en hel del i konstsnö, den får man jämföra med gammal kornig snö, kräver i princip alltid klister. knepigt är när det växlar mellan isiga spår och torrsnö bredvid. Ett knep kan vara att lägga ex. universalklister i botten och täcka med lämplig burk.
Som någon skrev bör man lägga många lager, minst 5. Lägg gärna en hårdare i botten för slitstyrkan. har du hårt spann får du nog dubbla.
Bakhalt blir det också när man börjar bli trött, då fallerar tekniken. prova med att väldigt korta snabba arm- och bentag dvs. småspring i backen
Lars

Mathew; sa:
Är det inte rätt.

Hur vallar ni om det är typ -5 grader???

Varför ska man lägga på mjukare valla bara på främre delen av fästzonen? är det för att den kan "smetas ut" och glida längre bak på skidan, till glidytan?
Vilken typ av skidåkning? vanlig längdåkning vallas med glid fram och bak och fästvalla i spannet. Den typ av vallning med fästburk under hela skidan är inget för längdåkning i spår men kan nog fortfarande funka med turskidor på fjället där man inte har skidor med så utpräglat spann. Fast jag har inte provat på länge

L.A.; sa:
Mathew; sa:
Är det inte rätt.

Hur vallar ni om det är typ -5 grader???

Varför ska man lägga på mjukare valla bara på främre delen av fästzonen? är det för att den kan "smetas ut" och glida längre bak på skidan, till glidytan?
Vilken typ av skidåkning? vanlig längdåkning vallas med glid fram och bak och fästvalla i spannet. Den typ av vallning med fästburk under hela skidan är inget för längdåkning i spår men kan nog fortfarande funka med turskidor på fjället där man inte har skidor med så utpräglat spann. Fast jag har inte provat på länge

Åker mest i spår, uppkörda av skotrar med en sån där "spårsläde". Ingen fjällpudersnö här inte, tyvärr..
Kan väl hända att jag skatar lite utanför spåren men det lilla ska väl inte påverka vallningen.
[Ändrat av Mathew 2004-01-26 kl 21:23]

Får väl göra så att jag slänger swix-papperet (åtminstone "glömmer bort" att det finns), eftersom det endast verkar gälla för ospårat i fjällen, som ni säger.
Måste även införskaffa glidvalla.

Tack för tipsen och det nya swix-papperet. Lite synd att det "er på norsk".

Är deras VR-vallor svindyra eller hur är det?
[Ändrat av Mathew 2004-01-26 kl 21:46]

Billigare än Skiwax Magnar!

Mathew; sa:
De är dyrare men det finns ett "startkit" med tre burkar och två klister som är rätt prisvärt. VR-vallorna innehåller litet fluor och påverkar därför glidet mindre. Om man vill ha dyra fästvallor så köper man Skiwax Magnar för hutlösa 495 spänn burken... ;)

http://www.skiwaxmagnar.com/

/En som gillar Ski-go Racing Universal för 200 spänn...

haskell; sa:
Mathew; sa:
De är dyrare men det finns ett "startkit" med tre burkar och två klister som är rätt prisvärt. VR-vallorna innehåller litet fluor och påverkar därför glidet mindre. Om man vill ha dyra fästvallor så köper man Skiwax Magnar för hutlösa 495 spänn burken... ;)

http://www.skiwaxmagnar.com/

/En som gillar Ski-go Racing Universal för 200 spänn...

Okidoki. Bara undrade, håller mig till de vanliga billiga varianterna.

Re: Re: Spannet...

Mathew; sa:
akerdahl; sa:
Om man ska mäta upp spannet är det bästa att använda bladmått med olika tjocklek, o inte papper...

skidsport.com har en bra beskrivning om hur man gör...
http://www.skidsport.com/index.php?id=773

Lycka till!

Tackar. Den där artikeln var väldigt bra. Får väl ta och skaffa lite bladmått och börja köra efter det där.

Hm, det ser rätt bra ut med att mäta med små bladmått men jag tycker att det är lite väl avancerat från början. Starta med att använd något som du redan har, spelkort eller så för att mäta spannet. 0,1 är rätt litet, skillnaden är mer din teknik och vilka kläder du har den dagen du kör. Och vad använder sportaffärerna när man köper skidorna och mäter spannet?
Så mät upp spannet nu, använd spritpennor för att märka och sedan kan du i framtiden justera spannet! med bladmått.

spannet.JPG

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg