bäver

avslutad210712

Gäst
På tal om bäver så är det ett djur som jag tänkte åka ner till min kusin vid Indalsälven och försöka få span på.

Igår tog jag en längre promenad med hunden och besökte en lokal bäck där det enligt rykten har setts bäver. Självklart har man en förmåga att avfärda såna rykten som just rykten så döm om min förvåning när jag mitt i mitt vandrande efter stranden hittar först ett och sedan ett till träd som bar tydliga spår efter bävertänder. Som avslutning hittade jag ett träd som ramlat över bäcken där bävern lyckats fälla det. Visserligen var inte spåren alltför färska men det ger hopp om att efter den bäcken kanske få syn på en bäver så nu tänkte jag läsa på lite och så småningom gå på bäversafari :)
 
Indalsälven med omnejd

Bävern återinplanterades i Jämtland. Indalsälven rinner från Jämtland och ut i havet norr om Timrå i Medelpad. I princip alla vattendrag angränsande till denna älv (liksom älven själv) kryllar av bäver. Enligt vad jag hört det bävertätaste området i landet... Kul tycker många som hälsar på, ett rent helvete tycker andra som får träd fällda över sommarstugor, elledningar och vägar avskurna p.g.a. dämningar m.m. Bävrarna verkar dock vara ute lite senare i år, för jag har bara sett några stycken än vid de 11 dammar jag besökt hitills, likaså har jag hittat förhållandevis få matplatser med tanke på tiden på säsongen (blev tillfrågad att genomföra skyddsjakt, vid några illa tilltygade sommarstugor som fått grova björkar över sig med knäckta nockar/takstolar som följd). Ta en tur efter älven så kan du inte missa att få syn på dem... För visst ger de en fin naturupplevelse!

Lycka till!
 
Doft + rörelser från land...

Bävrar reagerar mycket starkt på doften av människa. Lägg dig/sätt dig så att du har vinden mot dig och bävrarna framför dig. Undvik hastiga rörelser (helst inga alls) om du befinner dig på land. Maskera gärna ansikte och händer (lyser i det närmaste!) eftersom du kommer att röra dessa när du fotar. Bävrar är mycket känsliga och rädda för faror från land. Ett hett tips kan därför vara att ta en kanot (tänk på vinden) eftersom de inte alls reagerar lika skyggt på en om du befinner dig på vattnet istället för land. Jag har haft bävrar simmande under kanoten t.o.m.

Reka först. Bävrarna brukar vara ganska tidsbundna. Om du upptäcker en bäver en viss tid en kväll, så kommer den ut ganska exakt samma tid kvällarna efter. Här hos oss tittar de flesta fram runt 19:30-20:30.

Lycka till!
 
bävrarna sprider sej

Paddelpremiär idag för mej.
Hade nöjet att titta på en bäver en bra stund.Denna gång i Appoälven utanför Jokkmokk,där har jag aldrig tidigare sett nån.
Sen finns det bävrar som håller till uppe i deltat i Kvikkjokk också.
Ser varje år bävrar på fler och fler ställen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erito Vad har tagit denna bäver? Vilda djur 6
Tagetes Bäver i Bergshamra Vilda djur 0
pilfink Bäver eller utter? Vilda djur 4
peter1969 Bäver i Muddus? Vilda djur 8
grahnan Bäver i Stockholmstrakten? Vilda djur 7
Kungälv Bäver i havet? Vilda djur 12
Reibel Bäver område Vilda djur 5
uffe_nordholm Bäver Vilda djur 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg