bäver

Gott om dem i Skaraborg

De sprider sig fort sedan något år.

Var mycket nära (gissar på en meter) att en rackare hoppade på kajaken. Den kom som skjuten ur en kanon ut ur ett snår - jag var väl helt enkelt för tyst.
 
darkhippo; sa:
var i sverige är det sörst chans att få se en bäver live?

/Andreas

Har sett mycket bäver i vattendragen och småsjöarna längs Bergslagsleden. Speciellt när man kommit upp en bit i Kilsbergen. Läste för nåt år sedan att stammen är på kraftig uppgång.
 
Bäverfoto från gömsle...

Vi har ett bäverbo i en å nära sommarstället i Sörmland. Jag tänkte försöka lägga mig i gömsle någon natt/morgon i sommar för att fotografera dem.

Vad bör jag tänka på? Hur nära dammen kan man ligga? Är bävrar känsliga för (människo)dofter, eller är det ljud som skrämmer mera?
 
Om du kan så ta dig till Norra Värmland där det finns relativt gott om bäver. Dom finns bl.a i Klarälven och biflöden till älven
 
I Grövlan, ån som rinner ut från Grövelsjön, finns det bävrar. De har sitt bo kanske två kilometer från fjällstationen. På somrarna brukar stationen ordna en mindre "bäversafari" en kväll i veckan. Ibland ser man djuren, ibland inte.
 
Re: Bäverfoto från gömsle...

Frebe; sa:
Vi har ett bäverbo i en å nära sommarstället i Sörmland. Jag tänkte försöka lägga mig i gömsle någon natt/morgon i sommar för att fotografera dem.

Vad bör jag tänka på? Hur nära dammen kan man ligga? Är bävrar känsliga för (människo)dofter, eller är det ljud som skrämmer mera?

Det har jag svårt att tro. Jag har sett bäver ett par gånger när jag fiskat. Både på land och i vattnet.

Så länge man är still så är det nog ingen fara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erito Vad har tagit denna bäver? Vilda djur 6
Tagetes Bäver i Bergshamra Vilda djur 0
pilfink Bäver eller utter? Vilda djur 4
peter1969 Bäver i Muddus? Vilda djur 8
grahnan Bäver i Stockholmstrakten? Vilda djur 7
Kungälv Bäver i havet? Vilda djur 12
Reibel Bäver område Vilda djur 5
uffe_nordholm Bäver Vilda djur 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg