• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Bästa tjejryggsäck

Jag behöver köpa en bra ryggsäck. Har funderat på Haglöft 50 el 60 Q.
Är haglöfs Q bästa märket för oss tjejer eftersom den ska vara anpassad för oss tjejer eller?
Ska jag välja 50, 60 eller större.
Eftersom jag är grön så vet jag inte riktigt vad jag ska ha.
Om det är någon som har en bättre begagnad att sälja så kan jag vara intresserad.

Nina

bästa tjejryggsäck

jag har haft en haglöfs 60 Q den var mycket bra men dock lite för liten. Vi var två som vandrade och fick således bära med oss en hel del för en vecka. Vad du bör tänka på är att inte ta för liten säck. Skall du vara ute mer än ett par dagar bör du nog ta en säck på minst 70 liter.

tjejryggsäckar

Haglöfs Victor är utormodentliga ryggsäckar.
Jag har en Victor 60 som uppfyller mina krav när det gäller användadet , att den är "liten " är bara till fördel när man går långt. Den är större än vad man tror och rymmer det jag behöver + lite till.
Jag tror att Victor 60 och 60 Q måste vara den ultimata säcken då den rymmer tillräckligt för långturen , dagsturen och t.o.m som klättersäck.
/Bosse.

Damsäck eller inte

Något att tänka på vad gällande ryggsäckar. Jag jobbar dagligen med elever som är ute i fält mycket. De erfarenheter vi har om "dam" ryggsäckar är att de inte är någon direkt skillnad på dessa och andra. Detta gäller flera olika märken. Ofta är axelremmarna smalare och det gör snarare skada än nytta. Det som är viktigt är att du testar ryggsäcken innan du köper denna. Alla är vi skapta olika. Be att få låna hem säcken och väl hemma så lastar du den full med saker och rör dig med den. Gå, springa, böja dig, hoppa lite och dra i remmarna. Den skall kännas bra för dig!
Vill nu inte butiken låna den till dig så gå till någon annan säljare eller köp den på öppet köp, med rätt att lämna tillbaka den.

//Claes

Skillnaden på kill- och tjejryggsäckar ligger i att axelremmen är utformad så att den inte ligger och skaver/klämmer över brösten. Det leder ju ofta till att axelremmen är kurvigare och även lite smalare - för att få plats. Även stroppen på framsidan som håller ihop remmarna är placead så att den inte klämer. Det är väl en smaksak om man tycker att det är bra eller inte.

Mitt tips är att hellre köpa en lite större för det är bättre att inte behöva packa jättenoga varje gång bara för att man inte får plats annars. Speciellt om man är ute och det är kallt. Har själv en 60 men vet nu att jag skulle köpt en 70.

Haglöfs ShoSho 6000 Q

Hej!

Jag har själv en 6000 Q som hängt med i kanske fem år. På det stora hela är jag nöjd, passformen passar mig men sånt är ju väldigt individuellt. Som en säck för vandring och andra aktiviteter utan speciellt hög extrem-faktor tycker jag ryggsäcken passar bra, så jag kan rekommendera den. Att jag sedan ändrat på vissa detaljer är en annan sak, det har inte med passform etc att göra utan bara min nyfikenhet på att pröva egna lösningar och göra egna förbättringar. Man lever väl utan dem och packvolymen på 60 liter har räckt för alla veckolånga vandringar hittills. Iofs finns det ju de som påstår att jag packar komprimerat... =)

Lycka till i säckjakten!

Malin

Varför så stor?

Min flickvän har en ShoSho 4000 som hon är fullkomligt nöjd med. Den är en junior/tjejsäck som är kortare i ryggen utan ställbart system som kan gå sönder. Haglöfs tillverkar inte den längre, men den finns kvar här och där. Själv har jag en ShoSho 6000 och tillsammans var det tillräckligt för en femdagarstur förra året. I år ska vi vandra i över en vecka och jag är övertygad om 100 liter totalt kommer att räcka.

Risken med en stor ryggsäck är att man packar den full (den blir ju stabilast så) snarare än att man packar det man behöver. Nu är jag och min flickvän ganska "små" människor, väger inte så mycket, äter inte så mycket och har inte så stora kläder. Men att ta i i överkant när man väljer storlek tror jag inte på.

Hu får ni plats?

Hur får ni plats med sovsäck och tält + övrigt i en 40l?
Det är ju det som tar mest plats eller övernattar ni i vindskydd m.m.

Tack för alla svar!

60 l räcker långt!

Hej, ville bara säga lite allmänna saker om säckar. Personligen tror jag att en 60-liters softpack är den mest allsidiga säck man hittar, och Haglöfs har länge gjort stabila säckar i bra prisklass, så varför inte? En 60l-softpack (som Shosho 60) går att packa med prylar för minst en vecka, och ska man stanna längre tid är man ofta flera som delar på tung/skrymmande utrustning. Sedan är tricket med en "för liten" säck att kunna packa utanpå. Stora "kollin", som tält, sovsäck och liggunderlag fäster man lämpligen utanpå säcken mha billiga och praktiska remmar (köper du dessa av samma märke som säcken så har du ett kompatibelt remsystem=bra!).
Sätt liggunderlaget i säckens längsriktning, på sidan av säcken. Det är så lätt att ingen snedbelastning behöver korrigeras. Tältet (som normalt är större och lättare att fästa än sovsäcken) remmar du fast under säckbottnen, och en skrymmande sovsäck fäster du med remmar på topplocket, om det inte regnar, då kan man vilja skydda den i säcken. Med lite pyssel kan man göra om den minsta säck till "packmaster2000" utan att skära ned på utrustningsmängden. Som nybörjare är det både kul och tryggt att ha med t ex extra sjukvårdsutrustning, värmekläder, ombyten, fjällflora etc.
Vill du sedan använda säcken till en månads tågluff så remmar du av den etc, en 60l-softis går bra att ha på tåg eller buss, vilket ej är fallet med min 90-liters ramsäck... (som i ö är jäkla bra)

Lycka till med säckköpet, som sagt, prova dig fram och ställ krav!

/A.

Lundhags!

Glöm inte att prova Lundhags säckar innan du bestämmer dig. Jag köpte en Haglöfs Victor och upptäckte hemma att den skavde lite här och där med full last. Gick och köpte en Lundhags V8 >70 och gjorde samma test. Den satt kanon!

Martin

Re: Hu får ni plats?

Guldpilen; sa:
Hur får ni plats med sovsäck och tält + övrigt i en 40l?
Det är ju det som tar mest plats eller övernattar ni i vindskydd m.m.

Det ska erkännas att 40 liter är i minsta laget och kräver att någon annan (jag) bär mer. Men min 60 liters ryggsäck räcker att ha tältet i (Haglöfs Twin Peak), resten delar vi på ungefär rakt av. Förra året hade jag tältet utanpå, men jag har provpackat för en ensamtur på några dagar med tältet i och det gick utmärkt. Tältet går ju att "dela på", själva tältet och pinnarna för sig. Det går att pussla, precis som andersbjerg påpekar, och i slutänden tror jag att man tjänar på det med tanke på vikt och volym. Men det kräver planering!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Goldwin Bästa tjejskidan? Tjejforum 0
emn_95 Större tjejryggsäck Tjejforum 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg