Bästa termosen?

Studerar man Thermos sortiment verkar de ha två olika modeller som motsvarar ditt önskemål, nämligen FBB1000P och NCD1000P. Problemet är att hitta dem i Sverige, då vanligaste modellen heter FBB1000B vilken har automatkork.

Jag vet vilken Thermos du söker, det är den här:

http://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B001F514WC

Thermos Ultimate Flask. Du får inte bättre isolering, vikt etc och skruvkork någon annanstans tror jag. Jag kör den fast 0.5L, grymt nöjd. Gratis frakt också.

Edit: det finns verkligen ingen annan termos än Thermos. Jag hade precis samma krav som du och hamnade mitt i prick med denna. Skruvkork är toppen också, bättre isolering och mer stabilt.
Primus är som sagt sk*t.

Intressant, jag har tre olika märken. Thermos, Primus och IKEA. De två förstnämnda tycker jag är likvärdiga och väldigt bra bägge två. Den sistnämnda däremot kan jag inte annat än avråda ifrån.
Har jag bara haft enormt med tur med min Primustermos?

@cancerman
eller inte, eftersom det var den enskilt uslaste termosen i råd och röns test.

Tro på vad du vill jag sa bara min åsikt. Tycker inte du samma så synd för dig. Jag har inte testa 20 termosar sida vid sida så jag kan inte säga vilken som är bäst bara dom jag har provat och är nöjd med. Har du prövat dom ??

Stabilotherm

När jag köpte termos för några år sedan låg märkena Stabilotherm och Thermos i topp i flera tester. Stabilotherm fanns med vanlig skruvkork (eller vridpropp som de kallar den). Det räcker att öppna korken något varv så går det att hälla.

Eftersom jag ville ha en lättdiskad kork blev det en Stabilotherm. Vid ett eget test höll mitt exemplar värmen lika bra som testexemplaren jag läst om. Viktmässigt låg den bra till utan att ha varit ömtålig.

Deras webadress är http://www.stabilotherm.se. För övrigt köpte jag mitt exemplar i en jaktbutik.

Lycka till, Klas

Vi har en ISOSTEEL. Var bäst i test för några år sedan, men minns inte var. Den var inte särskilt dyr, 185:- tror jag för literstorleken. Extremt bra isolerförmåga!!!! Efter ett dygn är varrnet fortfarande skållhett, har för mig jag uppmätte till 86º efter 24h

Öppnings/stängningsmekanismen i korken slutade funka efter ungefär ett års intensivt bruk, men jag karvade ur innanmätet i korken och fyllte på med svart silikon och nu används den som skruvkork. Helt ok och isolerförmågan fortsatt lika bra... om inte bättre.

Tro på vad du vill jag sa bara min åsikt. Tycker inte du samma så synd för dig. Jag har inte testa 20 termosar sida vid sida så jag kan inte säga vilken som är bäst bara dom jag har provat och är nöjd med. Har du prövat dom ??

Hmm, nej, visst, det är klart att du kan vara nöjd med din termos om du vill, men i råd och röns test (http://www.radron.se/tester/bil-fritid--familj/termosar/) ligger den i runda slängar 10 grader kallare än övriga termosar (utom Julas, som var ungefär lika). Det är i mina ögon en ganska dålig termos.

Dock kan den ju ha andra bra funktioner, eller så har de ojämn kvalité och den du har är mycket bättre.

På tal om dåliga termosar förresten, köp inte en av de där färgglada Primus-termosarna som typ finns överallt. Jag har en sån, och den håller värmen sämre än min biltema-termos i samma storlek. Skitgrej.

Bästa termosen jag haft är min gamla Zojirushi Tuff boy 1 L som jag nu haft över 20 år. Testat andra märken men slår allt när det gäller värmehållningsförmågan. Lite bucklig nu och liten spricka i muggen men det är allt!

Själv brukar jag sällan villa hålla mitt te varmt mer än 10-12 timmar, då verkar i princip vilken termos som helst räcka. Kör med billigaste varianten jag hittade på addnature (vildmarks eller liknande namn), den funkar väldigt bra för mig.

Den har skruvkork, håller bra än så länge och är praktisk i största allmänhet.

Intressant vore en mer lättviktsinriktad variant som med påfyllning tidig morgon har lagom varmt te lunch/eftermiddag :)

Behöver också nya thermosar. Har två Thermos-thermos och nu har dom förbaskade automatkorkarna läckt för sista gången! Dessutom är det ett jädra mas att diska jämfört med en vanligt skruvkork. Synd att Stanley-thermosen fick så dåligt betyg i råd och rön för dom är bra snygga och verkar vara av bra kvalitet.

Jag förstår inte varför Thermos inte säljer skruvkorkar till sina produkter som tillbehör. Då hade jag bara behövt köpa nya korkar. Det vore kanonprodukter om det inte vore för dom %*$^±**˚#¢∞! automatkorkarna!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gustav_Brogren_yahoo.com Bästa Powerbank? Utrustning allmänt 46
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg