Ej lätt att föreslå "bästa" mobilen
De flesta smarttelefoner idag har riktigt GPS men frågan är om de är lika bra som handhållna GPS. Mobilen brukar använda sig av internet (mäta utifrån bassstationer) för att kunna lokalisera sig.
Sedan finns ju en app, Viewranger, som man kan köpa delar av svenska digitala terrängskartor till appen. Det diskuteras lite i
den här tråden. Det nämns också om en app som hanterar kartor från OziExplorer.
Annars finns också Locus Pro. Orux Maps använde jag lite i början men avinstallerade då gränssnittet inte var så användarvänligt. Men idag tankade jag hem åter appen. Jag ser att det har blivit en hel del ändringar sedan jag testade sist.
Men för att scanna av fjällkartor eller använda sig av bilder från Google Earth etcera krävs ett program eftersom man behöver kalibrera inscannade/online-kartor. Det närmaste man kan komma är
Mobac. Jag har ingen erfarenhet av det.
Det existerar ingen "bästa" telefon som frilufts-GPS. Det handlar alltid om kompromisser. iPhone sägs att ha bra GPS och det finns appar bla Viewranger. Android-mobiler är också bra men det är inte så lätt att pricka in på rätt modell för sina behov. Men fördelar med en Android är att det finns en hel del appar som diskuteras redan här, Orux Maps, Viewranger, Locus Pro etcera. Samt att man kan byta batteri. Det kan man inte med en iPhone som har inbyggt
batteri. Vissa löser det med bärbara solceller.
Nu i sommaren på mina fyra vandringsturer har jag använt Viewranger och har haft ett extra batteri. Jag körde alltid flygplatsläge vilket drog lite batteri.
Vill man kolla mer om vilka Android som kan vara bra, då rekommenderas sajten
Swedroid. Där brukar folk fråga om GPS hos vissa lurar. Vad gäller iPhone så finns ju på
99.se.
Det är svårt att rekommendera eller föreslå "bästa" mobilen. Frågan är hur mycket pengar man är beredd på att lägga på. Hur stor skärm vill man ha? Vilket märke föredrar man? Tillverkare av Android-mobiler har olika egna gränssnitt ovanlagda på systemet. Ju större skärm man har, desto mer batteri tar den. Sedan finns olika GPS-chipser i mobiler. Svårt att pricka vilket/n märke/modell som har bäst GPS. Annan fråga är hur ofta uppdateringar man får till mobilen. Ja, inte lätt är det...