Bästa stigen i stockholm??

Ang Hellas Blå

Hej Johan och alla andra,

Jag brukar köra hela Hellas blåa. Visst är den teknisk (jag brukar behöva kliva av hojen på 2-3 ställen). Ett tips är att använda vad jag och mina kompisar brukar kalla för "syftningsmetoden" :) Man fäster helt enkelt blicken väldigt långt fram i terrängen. På så sett ser man inte alla stora rötter och stenar som finns precis framför en. Och det man inte ser lider man inte av :) Eller....?

/K
 
Hellas hit o Hellas dit..

Det snackas mycket om Hellasgården..
Kan någon, för en kille som är från Västerort, beskriva hur man tar sig dit. Jag är helt "lost" på södra sidan av stan, men himla sugen på att prova dessa stigar. Så en "överdrivet" tydlig vägbeskrivning skulle inte skada! Gärna med lite avstånd.
Tack på förhand!
Bästa hälsningar Fredrik.
 
Vägen till Hellasgården!

Ta dig till Sickla. Trixa dig igenom södralänkenbygget och ta dig ut på väg 260 mot älta. Då kommer du till Hellas gården efter några km. Där startar man sina cykelturer i Nacka reservatet. Tar ca 15min från slussen...
Annars brukar jag träffa mina cykelkompisar uppe på toppen av Hammarbybacken då vi ska ut i nackareservatet. Då är man uppvärmd och fin då man startar!! (Det finns en fin stig från hammarbybacken längs (söder om) sicklakanal som kommer ut på väg 260 vid Hästhagen.
Eller så kan man börja vid Björkhagen. Därifrån går fina stigar till Hellas!!
Zedde, våga dig ut på en liten upptäcktsfärd söder om stan. Om du tröttnar på nackareservatet är det bara att forsätta till Flottsbo, Lida, Tullinge, Sörmlandsleden ... ...
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2001-08-23 kl 16:01]
 
men börja med Drottningholmsvägen

Eftersom du kommer från Västerort så föreslår jag att du tar Drottningholmsvägen till Rålambshovsparken, kör upp på Västerbron och fortsätter genom trafiken vid Hornstull ner till stranden längs med Tanto. Sväng sedan vänster längs med strandpromenaden tills Södermalm tar slut och kör över Danviksbron till Sickla. Sen följer du Appelquists vägvisning.
 
Söder - Hammarby - Hellas

Ett annat alternativ kan vara att lämna Söder söderut via gamla Skanstullsbron. Fortsätt sen via Hammarby fabriksväg (du passerar lätt delar av bygget) fram till Hammarbybacken. Nedanför Hammarbybacken utgår en fin grusväg/promenadstig som går längs österut på södra sidan av Sickla sjö. Den kommer fram vid väg 260. Ta höger och följ Anders beskrivning.

/Johan
 
Fredhäll - Hellas ca en mil...

Förresten, jag bor i Fredhäll och har väl cirka en mil till Hellas, om jag kör via Hammarbytoppen. Lagom uppvärming. Hör av dig/er om vi ska ta en gemensam tur och visa vägen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pol1 Bästa mountainbike elcykeln? Mountainbike 3
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
friluftsrookie Dagens bästa länktips! Mountainbike 2
Fotoroger Bästa vägen till Pältsa Mountainbike 1
Stuvarn Bästa cykellåset? Mountainbike 15
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
bergholm Bästa pannlampan för MTB och hjälm? Mountainbike 13
Gaban Bästa MTB-däcken? Mountainbike 7
joakimmen Bästa tipsen för att undvika skavsår? Mountainbike 13
togo Bike Bags. Bästa val? Mountainbike 3
Bästa åktipset! Mountainbike 1
Bästa försäkringsbolaget? Mountainbike 1
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
SoundVision Cyklister stockholm, var? Mountainbike 1
evolver Cykelverkstad Stockholm söder om söder Mountainbike 2
Cecilia_ Börja cykla i Stockholm Mountainbike 2
anderdog Lugna svängen i stockholm sökes? Mountainbike 0
martinan Hyra mtb i Stockholm? Mountainbike 7
kjersti Behöver tips om mountainbiking i Stockholm Mountainbike 1
liquidmonkey cykel affären i stockholm??? Mountainbike 3
Gil Mountain Biking in the Stockholm area Mountainbike 8
strimme Turtips MTB max 2h från Stockholm? Mountainbike 2
d.a.n.i.e.l Cykelmekare i Stockholm? Mountainbike 9
zeromaker Cykelaffär i Stockholm med avbetalning. Mountainbike 3
sebr0ck Vill prova på! (stockholm) Mountainbike 7
Guero MTB i närheten av Stockholm Mountainbike 7
Dorsander Stockholm city Mountainbike 8
LinHa Vägval Dalarna - Stockholm Mountainbike 5
remling MTB i stockholm, häng på! Mountainbike 12
thureb Föredrag av Corax i Stockholm 21/3 Mountainbike 4
Rambler Mountainbike i Stockholm? (undrende exil-nordmann!) Mountainbike 5
jmlove Klubb i Stockholm, tävlingslicens? Mountainbike 0
11Km MTB bana I Hellas Gården, Stockholm. Mountainbike 3

Liknande trådar