Bästa stigen i stockholm??

Lovön Drottningholm

På Lovön, med start vid Drottningholm, har jag hittat en "smultronstig". Det är en vadringsled som heter Fornstigen, som jag tycker har allt (förutom längre sega backar). Nästan 20km, endast några få hundra meter går på grusväg. Största delen är hyffsat lättåkt, men sigen innehåller partier som iaf jag måste bära/springa med cykeln. Vägbeskrivning: Cykla ut ur stan till drottningholm. Följ cykelvägen på högersida. Du passerar ett stort märkligt hus, precis när du passerat det går det en stig in i skogen. (Allt detta på din högra sida.) Ta en titt på kartan och följ de blå markeringarna/fornstigen. En riktigt sjysst cykeltur utlovas. Hör av dig för ett gemensamt pass!
 
tack

Jag blev jättesugen på Fornstigen i söndags när jag åkte förbi med landsvägscykeln. Nu vet jag att den funkar oxå. Tack! Ska antagligen prova redan i kväll.
 
Den va go!

Fornstigen var helt O.K. Perfekt stig för vardagskvällar. Fast jag fick nog bära lite mer än dig. . Vi hörs för gemensam tur nån gång.
 
Fint!

Jag prövade delar av Fornstigen igår. Både på MTB och löpandes. Man kunde tro att det var fler som läst tidigare inlägg. En hel del MTB-åkare. Mkt fin natur. Stigen var rätt slipprig och knixig på vissa partier. Särskilt efter regnet som kom igår. Blev lite sugen på att ta en snabbtur över några golfgreener i början dessutom. Bäst att hålla sådana tvångstankar vid just att vara tankar :)
Som mått på trixigheten kan jag meddela att löpning gick mkt fortare på stigen...
Nästa gång kör jag hela!

/B
 
Bästa mtb-spåret...

Ja, vad säger man? Bor själv väldigt nära Hellasgården och Nackareservatet och därför blir det naturligt att jag hojar där. Personligen tycker jag att det området är jäv.....väldigt bra. Sen om just gröna spåret är det bästa, det vet jag inte. Det finns ju hur mycket stigar som helst. Jag hojar blå spåret ganska mycket.

Enligt Funsport Mountainbike tyckte Gary Fischer himself att Nackareservatet tillhör top 5% bästa mtb-området i världen.....

Det som är bra med Nackareservatet är att där finns allt. Grusvägar om man vill hoja snabbt och tekniska stigar om man vill ha det. Och så är det lagom kuperat.

//Kristian
 
Fornstigen.

Nemen vad kul! Att ni verkar gilla den!
Visst är den riktigt Goo.

Nu är det bara att vi sammlar ihoposs för ett gemensamt race. Så vi kan heja på varandra lite ute i skogen! Maila mansson.fredrik@spray.se
[Ändrat av Zedde 2001-08-17 kl 12:04]
 
Teknikturtips

Min röst för bästa mtb-stig i Sthlm faller nog på milspåret i Gömmareskogen med speciell kärlek för partiet ovanför Masmo (ovanför rivna skolan) där man anlagt en crossbana antagligen för moppe eller nåt annat som passade högstadieungdom då skolan fanns kvar.

Start vid Segeltorps IP. Odämpade hojjar göre sig icke besvär.. ;)
 
Lidingö!!

Om man är ute efter mjölksyra och fart (och inte så tekniska stigar) kan man ju cykla lidingöbanan. Klart kul då man tröttnat på rötter och stenar!!

(Menar ju förstås Lidingöloppsbanan. Den går inte att missa om man cyklar runt lite på Lidingö, vet faktiskt inte var bästa startpunkten är om man kommer över bron. Någon som vet? Jag brukar börja med att åka vänster mot Sticklinge och sen in i skogen...)
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2001-08-20 kl 14:43]
 
Från Ropsten eller?

Startar du vid Ropsten då eller? Blir det inte jobbigt med rälsen. Själv har jag alltid varit jävligt rädd för spårvagnar. Ger mig en underlig GBG-känsla. ;-)
 
Lidingö, Fornstigen, Hellas blåa...

Lidingöloppet startar vid Koltorp, men vem säger att amn måste cykla banan framlänges... (http://www.lidingoloppet.se/start/loppinfo.cfm?Rac_ID=1&Sec_ID=23).

Har inte cyklat där själv, men det står på listan och blir väl nästa tur.

Testade norra halvan av Fornstigen häromdagen, och det var riktigt trevligt. Bra avvägning mellan fart och teknik. Åtminstone passade det mig.

Körde blåa slingan i Hellas idag, men bitvis är den dj*vligt svår. Helt enkelt för teknisk för mig. Finns det någon som cyklar hela slingan runt? Mer som trial än XC...

/Dewe
 
08-XC

Om man vill ha en lite längre tur och kan få skjuts till t.ex Kårsta så kan man cykla 08-XC spåret så långt som man vill. Tycker själv att det är roligare att cykla från A till B än runt runt.

Cyklade mellan Hacksta (3 km efter första kontrollen) och näst sista kontrollen på banan vilket troligen blir 5-6 mil. Merparten av den sträckan är lätt och inte särskilt teknisk så man kan passa på att njuta av naturen.

Det kan vara bra att både ha en gröna kartan och loppets karta för att hitta rätt första gången.

Loppets karta finns på
http://www.funsportmountainbike.com/08xc/kartastor.gif

Daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pol1 Bästa mountainbike elcykeln? Mountainbike 3
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
friluftsrookie Dagens bästa länktips! Mountainbike 2
Fotoroger Bästa vägen till Pältsa Mountainbike 1
Stuvarn Bästa cykellåset? Mountainbike 15
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
bergholm Bästa pannlampan för MTB och hjälm? Mountainbike 13
Gaban Bästa MTB-däcken? Mountainbike 7
joakimmen Bästa tipsen för att undvika skavsår? Mountainbike 13
togo Bike Bags. Bästa val? Mountainbike 3
Bästa åktipset! Mountainbike 1
Bästa försäkringsbolaget? Mountainbike 1
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
SoundVision Cyklister stockholm, var? Mountainbike 1
evolver Cykelverkstad Stockholm söder om söder Mountainbike 2
Cecilia_ Börja cykla i Stockholm Mountainbike 2
anderdog Lugna svängen i stockholm sökes? Mountainbike 0
martinan Hyra mtb i Stockholm? Mountainbike 7
kjersti Behöver tips om mountainbiking i Stockholm Mountainbike 1
liquidmonkey cykel affären i stockholm??? Mountainbike 3
Gil Mountain Biking in the Stockholm area Mountainbike 8
strimme Turtips MTB max 2h från Stockholm? Mountainbike 2
d.a.n.i.e.l Cykelmekare i Stockholm? Mountainbike 9
zeromaker Cykelaffär i Stockholm med avbetalning. Mountainbike 3
sebr0ck Vill prova på! (stockholm) Mountainbike 7
Guero MTB i närheten av Stockholm Mountainbike 7
Dorsander Stockholm city Mountainbike 8
LinHa Vägval Dalarna - Stockholm Mountainbike 5
remling MTB i stockholm, häng på! Mountainbike 12
thureb Föredrag av Corax i Stockholm 21/3 Mountainbike 4
Rambler Mountainbike i Stockholm? (undrende exil-nordmann!) Mountainbike 5
jmlove Klubb i Stockholm, tävlingslicens? Mountainbike 0
11Km MTB bana I Hellas Gården, Stockholm. Mountainbike 3

Liknande trådar