Bästa mjuka brödet på fjällvandring?

Länge sen jag såg det i de butiker jag brukar handla i, men Fazers Efterugnslimpa är suveränt. Mjukt? Nja, men det är inte knäckebröd i alla fall :)

...När man googlar något och hittar sin egen 8 år gamla forumtråd... :ROFLMAO: Jag har visst inte hittat svaret på "bröd fjällvandring" en gång för alla än, men kan ju återkoppla att jag testat lite olika.

Malaxlimpan är riktigt bra, bäst kanske. Har dock hänt att jag inte hittat den. Pågens Kavring är också bra. Södervinges säkert bättre, men har inte hittat här. Bageribakat eller hembakat surdegsbröd med skorpa är förstås det allra bästa, bra för magen och hållbart och gott när det hårdnat till och blivit lite segt. Dock för luftigt och tar för mycket plats för att bära med för flera dagar.

På en veckolång vandring testade jag att få ut så mycket substans per gram som möjligt, och bar med ett litet, litet brödpaket på 1000 gram superkompakt proteinbröd. Det var vidrigt och fullkomligt oätbart. Skänkte det mesta till fjälldjuren, tur jag hade med extra kex, nötter och torkad frukt att ha till frukost istället. Kommenterade i packlistan: "Äckligt. Hälften hade räckt." Men trots noteringen måste jag ha missat det eller bara läst mening två, för ett år senare ser jag att jag släpat med mig 529 gram superkompakt proteinbröd, och noterat: "Mycket blev över, det var inte gott."

Nu har jag i alla fall tydligt i minnet att det växte i munnen och ska inte göra om misstaget en tredje gång. :D

Senast ändrad:
Tortillabröd är praktiskt att ta med då det inte smular och är lätt att packa. Man kan göra wraps också om man har nåt att fylla med som tonfisk, ägg, ost, majo tex.

annars rågform, rallarhalvor, finskt rågbröd för smaken, men de kräver smör och helst ost.

+1 på tortillabröd. Eller ännu hellre på dess svenska kusin tunnbröd.

Men bröd är högst personligt så vad som passar mig bäst kan vara helt fel för någon annan. Men själv ogillar jag skarpt mjukt bröd som är torrt och hårt. Faktiskt så mycket att så att jag allt som oftast har med mig knäckebröd istället då det ändå redan är hårt från början så att säga så jag slipper bli besviken på det trista torra mjuka brödet. 😁

Inget bröd med mkt vatten ist baka själv på turen om ni nödvändigt ska ha mjukt bröd.'
Lägg hårt bröd mkt kort tid i vatten?
Lite extra gas och en extra kastrull och färdigt pulver.Om man anv ved bara en kastrull extra som lock.

Låter jobbigt att baka och grädda på turen, eller är det pinnbröd du menar? Det kan ju va gott iof, men då måste man göra upp en eld också. En sconesmix från Kungsörnen kanske duger?

Tunnbröd är godare än Tortilla absolut, men de brukar gå sönder, så jag undviker dem av det skälet.

Tortillabröd är praktiskt att ta med då det inte smular och är lätt att packa. Man kan göra wraps också om man har nåt att fylla med som tonfisk, ägg, ost, majo tex.

annars rågform, rallarhalvor, finskt rågbröd för smaken, men de kräver smör och helst ost.

Min erfarenhet är att tortillabröd snabbt möglar när man öppnat det lufttäta paketet, mycket snabbare än "limp-bröd" och det oavsett märke på tortillabröd. Vet inte varför och inte heller om det gäller alla eller bara hemma hos oss. Öppnat paket tortilla som efter öppnning omsluts av annan vanlig fryspåse i rumstemp (omkring +20) brukar bara hålla några dagar innan påväxten kommer, hemma i köket. Är det bara jag som upplever detta? Vet inte heller om det blir bättre, sämre eller lika om man har med det ut i naturen.

/Patrik

Senast ändrad:
Min erfareneht är att tortillabröd snabbt möglar när man öppnat det lufttäta paketet, mycket snabbare än "limp-bröd" och det oavsett märke på tortillabröd. Vet inte varför och inte heller om det gäller alla eller bara hemma hos oss. Öppnat paket tortilla som efter öppnning omsluts av annan vanlig fryspåse i rumstemp (omkring +20) brukar bara hålla några dagar innan påväxten kommer, hemma i köket. Är det bara jag som upplever detta? Vet inte heller om det blir bättre, sämre eller lika om man har med det ut i naturen.

/Patrik
ok, det har jag aldrig sett faktiskt, däremot blir de hårda om de inte ligger tätt. Hemma har jag dem i frysen, och tar upp och tinar på 5 minuter när jag behöver dem. Sällan jag har ett paket öppnat så värst länge. De brukar gå åt på ett par dar.

Kung Markattas Solrosbröd, surdegsbaserat är gott och håller bra. Det finns även fler smaker, Extra grovt o Rågbröd är också goda.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg