Bästa gör-det-själv-prylen!

Ber att få gratulera, lång vägs slit som kommer till sin ände! Och så är det bara början i alla fall...

Gratulerar! Bra jobbat, med lång avhandlingstitel och allt!
Min egna gör-det-själv-pryl verkar lida av nåt förkylningsastmaliknande, så jag kanske ska läsa vad doktor Räv skriver.

Vad gäller arbetsbördan är det nog omvänt mot såna där 3-4-kilosklumpar som vi andra producerar. Du jobbar några år med själva tillkomsten, men sen är det lugnt. Med blöjmonster är det tvärtom (även om ju själva disputationstillfället kan vara rätt jobbig i båda fallen). :)
Jag brukade tidigare citera Stig Dagerman när någon frågade vem jag var (i Bränt Barn har han en passage i stil med "Men det är också en mor som har dött, och sonen är tjugo år och ingenting"), och säga "Jag är tjugosiochsåmycket år, och ingenting". Om en knapp månad blir jag ju tekniskt sett någonting, så då måste jag sluta med den frasen. Trist, den hade precis fastnat. Som doktorand kallades jag naturligtvis Doktoranders (själv föredrar jag titeln Skärgårdsdoktoranden, även om det inte finns någon skärgård i Umeå). Nu kanske det blir Doktor Anders. Eller bara Anders, själv föredrar jag nog det senare. Det där akademiska (akademistiska, nästan) kan göra en kräkfärdig.

Precis det där med skillnaden mellan barn och avhandlingar (visst är skillnaden egentligen hårfin?) tänkte jag på. Barn skaffar man (helst oplanerat, i husvagnen under en lådvinsfylla) efter viss planering eller i all hast, sen väntar man och sen börjar allvaret, som varar livet ut. Som forskare kastar man sig huvudstupa in i nåt, plågar sig åravis med magsår och huvudvärk och mindrevärdeskomplex och fan och hans moster, för att sedan trycka upp sin bok och därefter faller allt i glömska, ungefär som lumpen. Man ser tillbaka på det med ett nostalgiskt "Säg minns ni den tiden?" och en krokodiltår i ögat. Fast, kanske är det så med barn också?

/A.

Nej.
Så är det inte med barn, hävdar jag med viss emfas, med en 13-åring och en bortglömd akademisk karriär som är lite äldre.

Lär honom...

GRATTIS !!!
Lär honom nu allt du kan om uteliv, de e väl gjort på fem minuter...;)
Skämtar !!! Ännu ett grattis till er båda !
Peter

Sådär! Då var det klart - två alldeles lagom tunga och lagom långa smågrabbar!
Ture: 3185 gram, 50 cm
Dante: 3240 gram, 51 cm
För att vara identiska tvillingar är de anmärkningsvärt olika. Kolla örsnibbarna: den ena killen har, den andra har inte.

DSC00218-797700.JPG

Gratulerar!

(Grym produktionstakt, om sådär 13-14 år kan du köra med ett VE25 och komma undan på en rimlig vikt/person ;))

Grattis!

Det kommer gå bra att rationalisera släktkalasen till ett gemensamt för alla 3.

Hur har ni tänkt fortsätta öka produktionen?

1,2,3,4,5,6,

eller

1,2,4,8,16,32?

Om ni väljer det senare tänk på att det ställer en del krav på snabb utökning av kapaciteten på många områden. Nu blir det också tydligt varför lättpackning är viktigt..

PS Grillade korv med ungarna på järvafältet idag. Såg blåsippor och tussilago, härligt! DS

Tack för grattis!
Min plan är att familjen ska bestå av så många långa grabbar att vi inte ens behöver diskutera köp av tunneltält med bara 220 i liggländ. Så vi måste helt enkelt köpa lätta tält från USA :)
Dessutom kan man ju försvara inköp av ett antal olika tält för att täcka upp olika konstellationer. Men det gäller ju att passa på att köpa innan grabbarna börjar dra 10 liter mjölk om dagen.

Grattis Nordesjö, grattis!!!

Har inget mer att tillägga. Jo, att jag klarade disputationen. Lyssna på P1, programmet "Kropp och själ" till veckan, tisdag kring 10-tiden på förmiddagen.

2(3)x

Marin det verkar ju synnerligen välgjort grattis till dig och makan........Räven grattis och låter spännande dylikt hör jag gärna på.....
//J

Strykarräven;350287 sa:
Grattis Nordesjö, grattis!!!

Har inget mer att tillägga. Jo, att jag klarade disputationen. Lyssna på P1, programmet "Kropp och själ" till veckan, tisdag kring 10-tiden på förmiddagen.

Född 1982 och redan doktor? Det är raskt marscherat! Kul :) Inom vilket område? (Jaja jag ska lyssna på tisdag.. :))

EDIT: "Kropp och själv" finns ju på podd ser jag, då slipper man passa tider. Skönt.

Född 1982 och redan doktor? Det är raskt marscherat! Kul :) Inom vilket område? (Jaja jag ska lyssna på tisdag.. :))

EDIT: "Kropp och själv" finns ju på podd ser jag, då slipper man passa tider. Skönt.
Tack och bock. Lungmedicin var ämnet, astma hos barn och ungdomar. Huvudfyndet är att den tidigare massiva ökningen av astma tycks ha avstannat i norra Sverige, och troligen i hela Sverige. Faktiskt riktiga, verkliga barn och inte molekyler och celler. Helt begripligt för var och en, vilket är kul. Grillades tre timmar av en italiensk professor, men fick svara till publiken på hans frågor, så folk slapp avlida av tristess i bänkarna.

Mer info på http://tv4nyheterna.se/lokalt/umea (världens tröttaste doktorand?)

http://www.sr.se/webbradio/?Type=broadcast&Id=1082479&isBlock=0 (gå till 13 minuter in i) (världens sämsta mobiltäckning i centrala Umeå?)

Fanns även en artikel i SvD förra veckan, samt en notis i nån av kvällsblaskorna. De enda, märk väl ENDA som inte skrivit är Norrbottens tidningar. Trots att jag poängterat att det är viktigt för stora studier av barn att de får läsa om sig själva i lokaltidningarna och förstår att deras insats är viktig, tiger Nbtn-tidningarna. Antagligen tycker de avhandlingar från stroppuniversitetet i Uuumeå är malligt trams, även om det rör sig om idel Nbtn-barn. Nä, om man skrivit nåt om balksammansättningen i Luossavaaragruvan, DÅ hade det rönt stort intresse. Åtminstone om man dispat på Luleå Tekniska Högsk -förlåt jag menar "Universitet".

Nordesjö, inte precis för att jag vill förringa din bästa (dina bästa) gör det själv-pryl(ar), men börjar det inte bli lite tjatigt att ha flera av samma sort? Jag har själv tre gröna Berghaussäckar, bara för att ser jag en till på rea så kan jag inte motstå den när jag vet hur bra den är... Ska du inte satsa på t ex en hund eller en veranda nästa gång?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
4623 Bästa lagning gummistövel? Gör det själv 4
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Didgeridoohan Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt Gör det själv 17
kanis Tidn. Gör det själv, ett nr från sommaren '09 med beskrivning om verktygsvagn i trä?? Gör det själv 5
h.g Gör din egen kniv Gör det själv 23
peter1959 Lite tips på gör det själv Gör det själv 3
Struntman Hur gör man en knivslida av läder? Gör det själv 1
xblp julgranen - vad gör man av den? Gör det själv 23
The Trooper Dry-bag:Så gör du. Gör det själv 5
johaneriksson gör-det-själv tips/projekt Gör det själv 0
Gör eget vindskydd till fältköket! Gör det själv 22
hsp Sy själv Gör det själv 10
bramberg Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka Gör det själv 37
avslutmedlemskap0904 Sy annorak själv Gör det själv 4
DoktorGlas Nåns om vill sy själv i ventile? Gör det själv 0
tango Vaxa skosnören själv? Gör det själv 13
såg Köpa eller sy själv en ryggsäck Gör det själv 4
luktafotogen Installera 24V elsystem själv. Gör det själv 24
danisko Ytterligare tips för den som vill sy själv Gör det själv 2
högdalen Sy själv - studiecirkel? Gör det själv 0
Grinchen Att göra ramsäck själv Gör det själv 7
Räv Rävsson Hur fixar man en söndrig eker själv? Gör det själv 2
moa Sytt själv... Gör det själv 2
zeilon Göra själv Gör det själv 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg