Det blev Pikmakarn
Tack för alla kommentarerna. Jag köpte först Lundhags dubbelpik och tog med mig den till Pikmakarns butik. Denne argumenterade så pass övertygande i egen sak att jag köpte hans dubbelpik (modell "Turbo") och lämnade tillbaka Lundhagspiken.
Pikmakarns argument var: Lika vikt på båda pikarna, smidigare sammankoppling, pikspetsen ej tjockare än själva piken (mindre risk att piken fastnar vid pikning under färd framåt), fallskydd ovan/under handtag (medger att piken vilar ovanpå handen trots avslappnat och löst grepp vid färd framåt), flyter horisontellt (lättare att fånga med kastlina), samt finurligt spetsskydd med brodd och minitruga (bra när man använder pikarna som stöd i strandkanten etc., utan skydd slits spetsen snabbt, med vanligt gummiskydd utan brodd ges dåligt f'äste). Vidare finns en minikompass i toppen av ett av handtagen. Pikarna tillverkas dessutom i Sverige, medan Lundhags tillverkas i Kina (tänk på handelsbalansen, snart tillverkas ingenting längre i Sverige...)
Pikmakarns pik är på gränsen till ful, men syns bra pg av den fluorgula färgen. I vilket fall som helst så framstår Pikmakarns "Turbo" som en väl utvecklad produkt.