Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags?

För övrigt så anser jag att man endast undantagsvis bör åka med en pik i vardera handen. (Typ droppen urholkar stenen Paul).
Thure

Du har rätt att ha den åsikten, eftersom det råder åsiktsfrihet i vårt land. Och du har också rätt att säga att du tycker det, hur ofta du vill.

Men andra har lika stor rätt till sina åsikter, även om de skiljer sig från dina. Och vi har alla rätt att vistas på isen - även de som har en åkstil som du inte godkänner.....

Varför inte bejaka människors olikhet istället för att försöka stöpa alla i samma form?

(japp, man kan låta droppen urholka stenen från olika håll....)

... För övrigt så anser jag att man endast undantagsvis bör åka med en pik i vardera handen.
(Jag vet att du retas i första hand men tycker att du kommer in på ett intressant ämne.) En av de egenskaper som jag uppskattar med Pikmakarns är att enkelt och bekvämt kunna pika på båda sidor om kroppen. När man åker sakta för att leta efter en passage på tunn is så hittar man relativt ofta tunnare stråk som man skulle missat om man bara pikade på ena sidan kroppen. Självklart kan man åka ännu saktare och pika på båda sidor även med en pik, men blir det verkligen av?

Inga problem

att pika åt bägge sidorna med omväxlande höger och vänster hand det gör jag ofta och ibland helt enkelt för att spara pikhanden. Med en pik där extrastaven ligger inne i pikskaftet har man i paketet mera tyngd och behöver därför mindre kraft för att pika med så det går bra att pika med bägge händerna bara att langa över pikpaketet till höger eller vänster hand. Åker man lite långsamt går det t om att pika snett framåt eller åt sidan "på fel sida".

Med stavar är det däremot betydligt sämre beställt med pikförmågan i den svagare handen i varje fall för undertecknad.

Thure

Varför inte bejaka människors olikhet istället för att försöka stöpa alla i samma form?

I det här fallet med att stavar som pikar har nackdelar, är jag envis. Det är för att jag menar att beteendet och utrustningen i fråga är behäftad med objektiva säkerhetsnackdelar.

Dessutom men det är mera tycke och smak så har jag roligare när jag åker utan att staka. Envar får naturligtvis praktisera respektive torgföra det åksätt eller de åksätt som är subjektivt roligast.

Thure

”Gammal” Lundhags pik med fyrkantspets vs. ”ny” Lundhags

Jag var på den lokala Stadiumbutiken i går. Dom hade utförsäljning (rea) på Lundhags dubbelpikar.

Pikarna är förmodligen några år gamla för de har orange färg, och de med fyrkantig spets är så gamla (ord pris 999 SEK) att de är äldre innan man ”prisoptimerade” dubbelpiken och sänkte priset till 799 SEK. Är den ”gamla” och dyrare dubbelpiken bättre i någon mening än de nyare?

Jag har inte varit med om att någon i min bekantskapskrets med vare sig ”nya” eller ”gamla” Lundhags dubbelpikar råkat ut för att fyrkantspetsen lossnat, men däremot har jag sett åtskilliga par av Pikmakarns pikar (stavar) som blivit krokiga.

Jag har sedan många år tillbaka en Lundhags dubbelpik (vit ”blindkäpp”) med rund spets och med extra tyngd (bly) i den ena piken, och jag använder piken bara piken för att pika med (ej staka).
Nu funderar jag på om ska införskaffa ett par av Lundhags ”gamla” med fyrkantig spets, då dom i mitt tycke är billiga på rean (599 SEK om jag minns rätt). Dom med rund spets och utan extra tyngd i den ena piken vill dom ha 399 SEK för, men dessa är nog inget för mig, då jag uppskattar den extra tyngden vid pikning.

Per

Varför?

I det här fallet med att stavar som pikar har nackdelar, är jag envis. Det är för att jag menar att beteendet och utrustningen i fråga är behäftad med objektiva säkerhetsnackdelar.

Dessutom men det är mera tycke och smak så har jag roligare när jag åker utan att staka. Envar får naturligtvis praktisera respektive torgföra det åksätt eller de åksätt som är subjektivt roligast.

Thure

Jag kan hålla med om att använda stavar ger en annan åkteknik och därmed olika för- och nackdelar i olika fören, men vilka objektiva säkerhetsnackdelar ser du?

/ N

Jag kan hålla med om att använda stavar ger en annan åkteknik och därmed olika för- och nackdelar i olika fören, men vilka objektiva säkerhetsnackdelar ser du?

/ N

Sämre bärighetsbedömning speciellt på mjuka isar ,än en pik med styvare skaft och med tjockare pikhuvud.

Låg vikt och svajigt skaft kräver kraftigare huggrörelse vilket tröttar vid frekventa pikningar under en dag.

Thure

Ok

Ok jag fattade som att åkning med två pikar (pikstavar med ordentlig spets, men inte extra tyngd i) var en nackdel i sig. Inte konstruktionen på piken, men då är jag med.

Man kan iofs diskutera tyngd i evighet eftersom det beror på hur stark man är och vilken teknik man använder, men jag upplever två saker sedan jag gick över från en traditionell hansapik till två pikstavar med vassare spets, men lägre vikt.

Man har inte samma direkta koll på isens hållfasthet med pikstavarna eftersom de har en vassare spets som relativt lätt går igenom även hållbar is, men det snarare ökar säkerheten eftersom man då stannar och kollar noggrannare.

Känsligheten ökar i pikningen. Man kan använda pikarna mer som känselspröt och behöver inte pika lika kraftfullt eftersom en mindre kraft får spetsen att gå igenom svag is.

Jag upplever att jag blir mindre trött nu trots att jag pikar oftare eftersom pikarna är lättare och jag har en i varje hand och därmed kan välja vilken jag pikar med.
Jag upplever också att detta ger en högre säkerhet eftersom jag pikar mer och blir bättre på attt "känna av" isen.

Jag har Everests pikstavar med längdjustering, spetsen är ganska lik Lundhags (inte den fyrkantiga, utan mer droppformad)

/ Niclas

Jag var på den lokala Stadiumbutiken i går. Dom hade utförsäljning (rea) på Lundhags dubbelpikar.

Pikarna är förmodligen några år gamla för de har orange färg, och de med fyrkantig spets är så gamla (ord pris 999 SEK) att de är äldre innan man ”prisoptimerade” dubbelpiken och sänkte priset till 799 SEK. Är den ”gamla” och dyrare dubbelpiken bättre i någon mening än de nyare?

Jag har inte varit med om att någon i min bekantskapskrets med vare sig ”nya” eller ”gamla” Lundhags dubbelpikar råkat ut för att fyrkantspetsen lossnat, men däremot har jag sett åtskilliga par av Pikmakarns pikar (stavar) som blivit krokiga.

Jag har sedan många år tillbaka en Lundhags dubbelpik (vit ”blindkäpp”) med rund spets och med extra tyngd (bly) i den ena piken, och jag använder piken bara piken för att pika med (ej staka).
Nu funderar jag på om ska införskaffa ett par av Lundhags ”gamla” med fyrkantig spets, då dom i mitt tycke är billiga på rean (599 SEK om jag minns rätt). Dom med rund spets och utan extra tyngd i den ena piken vill dom ha 399 SEK för, men dessa är nog inget för mig, då jag uppskattar den extra tyngden vid pikning.

Per

Har själv hör om alla problem med de gamla Lundhagspikarna (orange) men tycker den jag införskaffade till denna säsong (rea på Lundhags i Järpen) har fungerat mycket bra. Har använt den ca 15 ggr under mycket varierade isförhållanden.
Spetsen har inte ramlat av eller visat tendenser åt det hållet.
De problem som varit är att tyngden börjat skramla/låta vilket den gör även på den nya varianten. Detta är enkelt åtgärdat vilket görs genom att värma av handtaget och sätta dit lite eltejp på tyngden.
Nitningen av ett fäste för att hålla ihop stavarna har också gått sönder vilket bara var att nita om (och limma för säkerhets skull). Fästena på de nya pikarna är inte nitade utan fastskruvade vilket verkar hålla bättre. Anledningen till att nitningen gick sönder var troligen mycket och kraftigt pikande med pikarna ihopkopplade.
Skulle lätt köpa samma pik igen om de jag har nu skulle gå sönder helt.

om man inte klarar av att pika med lätta pikstavar så kanske man ska öva att åka lite med stavarna så man blir lite mer armstark.. Icehunter ä bäst

Vilken anses vara den bästa dubbelpiken?

Jag gillar pikmakarn, men har inte fått någon riktig utdelning av att ha superturbomodellen. Två olika handtagshöjder har funkat hjälpligt, men det 3-dje (eller det förlängda) har jag ärligt talat inte hittat någon större nytta med. Trodde först att det var så enkelt att jag köpt för långa stavar, men även om jag flyttar ner handtagen så hittar jag ändå inget naturligt sätt att använda mer än två. Funderar på att göra om det översta till ett renodlat stakhandtag (för mer allsidig träning på "säker" is) men handtag med ögla är så löjligt dyra. Nån som har ett par kraschade skidstavar till övers?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg