Bäst före datum på sele?

teoek; sa:
Asynja; sa:
Jag säkrar alltid geonom att sätta karbinen i både säkringsöglan och den övre inknytnings"öglan". Så det är inte bra alltså? Karbinen sitter ju stadigare och hamnar inte så högt upp under själva säkringen.

Denna metod är helt OK att använda sig av och skall inte blandas ihop med att koppla karbinen genom bälte/benslinga.
http://www.klatterforbundet.com/pdf/utbildning/Policy_Tekniker_och_Metoder_Del1_v05_TO_060601.pdf

Det fungerar ju men frågan är varför man skulle vilja göra det? Det är obekvämare och risken är större att karbinen inte belastas i rätt riktning.

När det gäller inknytning direkt i säkringsöglan så fungerar även det men det främsta argumentet mot detta är att loopen inte är gjord för att i längden tåla det slitage som detta medför.
 
_Erik_; sa:
teoek; sa:
Asynja; sa:
Jag säkrar alltid geonom att sätta karbinen i både säkringsöglan och den övre inknytnings"öglan". Så det är inte bra alltså? Karbinen sitter ju stadigare och hamnar inte så högt upp under själva säkringen.

Denna metod är helt OK att använda sig av och skall inte blandas ihop med att koppla karbinen genom bälte/benslinga.
http://www.klatterforbundet.com/pdf/utbildning/Policy_Tekniker_och_Metoder_Del1_v05_TO_060601.pdf

Det fungerar ju men frågan är varför man skulle vilja göra det? Det är obekvämare och risken är större att karbinen inte belastas i rätt riktning.
Ja, JAG tycker att det är bekvämare och karbinen hamnar inte på sniskan som den kan göra annars. Tycker JAG då. Enligt länken ovan så blir det ju bara snebelastning om man sätter karbinen i båda inknytningsöglorna vilket jag inte gör.
 
Jag tycker nog att det i alla fall räknas som ett hårt paket även om det är lite klädplagg och långkalsonger över det hela...
 
Asynja; sa:
_Erik_; sa:
teoek; sa:
Asynja; sa:
Jag säkrar alltid geonom att sätta karbinen i både säkringsöglan och den övre inknytnings"öglan". Så det är inte bra alltså? Karbinen sitter ju stadigare och hamnar inte så högt upp under själva säkringen.

Denna metod är helt OK att använda sig av och skall inte blandas ihop med att koppla karbinen genom bälte/benslinga.
http://www.klatterforbundet.com/pdf/utbildning/Policy_Tekniker_och_Metoder_Del1_v05_TO_060601.pdf

Det fungerar ju men frågan är varför man skulle vilja göra det? Det är obekvämare och risken är större att karbinen inte belastas i rätt riktning.
Ja, JAG tycker att det är bekvämare och karbinen hamnar inte på sniskan som den kan göra annars. Tycker JAG då. Enligt länken ovan så blir det ju bara snebelastning om man sätter karbinen i båda inknytningsöglorna vilket jag inte gör.

Det jag menade var att karbinen lättare fastnar så belastningen kommer över grinden om man sätter fast den i båda, den blir inte lika rörlig. Spelar ingen större roll visst, men skillnaden finns där. Jag tycker personligen det är skönare att ta belastningen i benslingorna än i midjebältet men det beror ju på hur tung personen man klättrar med är. Men vi är ju alla olika :)
 
Armar

_Erik_; sa:
Det jag menade var att karbinen lättare fastnar så belastningen kommer över grinden om man sätter fast den i båda, den blir inte lika rörlig. Spelar ingen större roll visst, men skillnaden finns där. Jag tycker personligen det är skönare att ta belastningen i benslingorna än i midjebältet men det beror ju på hur tung personen man klättrar med är. Men vi är ju alla olika :)

Det beror också på hur lång man är, tror jag. De (bara tjejer vad jag sett) som har tokkorta armar tycks föredra att ha karbinen i både bälte och loop för att kunna ta hem mer rep i varje rörelse jämfört med om bromsen åker upp och ner som den gör om den är kopplad i enbart centralloopen. Med lite längre armar märker man inte att detta är något problem.

/P
 
Asynja; sa:
Min sele är relativt sparsamt använd under de sex år någonting som jag haft den så jag tror egentligen inte den är sliten. Men hur är det med själva materialet. Jag pratade med en försäljare som tyckte man skulle byta ungefär var femte-sjätte år oavsett. Vad tycker ni?

Om det stämmer att man bör byta så borde det ju gälla liknande säkerhetsprodukter också. Men jag har aldrig hört talas om att man skulle byta t ex bilbälten vart femte eller tionde år, och det borde ju ha visat sig i all statisktik från trafikolyckor om äldre bilbälten riskerar att gå av. Det är ju dessutom så att om det hade varit lämpligt så hade väl biltillbehörsfirmor och verkstäder lanserat det hårt och gjort en förtjänst på det också? Nu kan det ju vara olika material, men det verkar relativt likartat för mitt otränade öga.
 
Re: Armar

Tinydoh; sa:
_Erik_; sa:
Det jag menade var att karbinen lättare fastnar så belastningen kommer över grinden om man sätter fast den i båda, den blir inte lika rörlig. Spelar ingen större roll visst, men skillnaden finns där. Jag tycker personligen det är skönare att ta belastningen i benslingorna än i midjebältet men det beror ju på hur tung personen man klättrar med är. Men vi är ju alla olika :)

Det beror också på hur lång man är, tror jag. De (bara tjejer vad jag sett) som har tokkorta armar tycks föredra att ha karbinen i både bälte och loop för att kunna ta hem mer rep i varje rörelse jämfört med om bromsen åker upp och ner som den gör om den är kopplad i enbart centralloopen. Med lite längre armar märker man inte att detta är något problem.

/P
Precis, det är väl egentligen den största orsaken till att jag sätter karbinen på det viset.

Spikbjörn, helt klart intressant.

Mezzner, Jag missförstod dig lite och svarade därför lite knasigt.
3.gif
Jag tycker nog också en sele tillhör hårda paket-kategorin!
Det är ju kul att få! ;)
 
Spikbjörn; sa:
Om det stämmer att man bör byta så borde det ju gälla liknande säkerhetsprodukter också. Men jag har aldrig hört talas om att man skulle byta t ex bilbälten vart femte eller tionde år, och det borde ju ha visat sig i all statisktik från trafikolyckor om äldre bilbälten riskerar att gå av. Det är ju dessutom så att om det hade varit lämpligt så hade väl biltillbehörsfirmor och verkstäder lanserat det hårt och gjort en förtjänst på det också? Nu kan det ju vara olika material, men det verkar relativt likartat för mitt otränade öga.

Jag har en gammal Misty Mountain-sele sydd av bilbältes material... Bälten i en bil slits nog inte på samma vis som en sele, men det var en klart intressant tanke.
 
teoek; sa:
Spikbjörn; sa:
Om det stämmer att man bör byta så borde det ju gälla liknande säkerhetsprodukter också. Men jag har aldrig hört talas om att man skulle byta t ex bilbälten vart femte eller tionde år, och det borde ju ha visat sig i all statisktik från trafikolyckor om äldre bilbälten riskerar att gå av. Det är ju dessutom så att om det hade varit lämpligt så hade väl biltillbehörsfirmor och verkstäder lanserat det hårt och gjort en förtjänst på det också? Nu kan det ju vara olika material, men det verkar relativt likartat för mitt otränade öga.

Jag har en gammal Misty Mountain-sele sydd av bilbältes material... Bälten i en bil slits nog inte på samma vis som en sele, men det var en klart intressant tanke.
Nja, inte slitage på samma sätt, men det är nog många bilar som används dagligen med mycket slitage på bälten, t ex taxi eller budbilar. Och nog kan det vara mycket sol, värme och annat, även i en bil, om det påverkar materialet.
Men det var mest åldersfaktorn som sådan, om selen mest legat i en mörk garderob, som jag tänkte på.
 
Rätt bra poäng där...

SKF har annonserat ang. kommande prover med klätterutr. som ska göras i lab. Definitivt finns det ju ett och annat att reda ut. Sen kanske det är så att prover av den typen aldrig är heltäckande, så för den försiktige, eller krämaren, kommer det alltid att finnas möjlighet att komma med oroande argument...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fettot Bäst säsong i USA? Sportklättring 8

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg