Bäst före datum på sele?

Med reservation för att jag kanske är helt ute och cyklar...

Dels blir kraften på säkringsöglan pga repdrag mm betydligt mindre än fångrycket i selen på den fallande.
Dels kommer karbinen att bli bättre belastad om den sitter i öglan än om den träs genom båda banden. (I så fall blir den belastad i tre riktningar vilket inte är bra).

Sammanlagt gör detta att det är vettigast att använda säkringsöglan just till att säkra. Öglan är väl dessutom på modernare selar godkänd att knyta in sig i, men genom att trä repet genom båda banden så får du ju en extra säkerhetsmarginal utan att det kostar dig något.

(Är andremannen inknuten brukar det väl dessutom instrueras att sätta bromskarbinen genom både säkringsögla och inknytningsöglan i repet)

Resonemanget ovan stämmer ju utmärkt.
Beträffande att sätta en karbin i inknytningsöglan så har det också, bl a här, diskuterats.

Att sätta den i knutens ögla samt selens ögla låter dock bra, särskilt om man ser till att det är selens ögla som primärt tar upp lasten.

Todd Skinner, som föll när selens ögla brast firade f ö, vilket bör ha inneburit moderata laster. Det är oartigt att vara efterklok, men en prussikbackup i en benslinga hade mycket väl kunnat rädda upp situationen.

Backupen har blivit en av mina käpphästar, jag låter (som regel) inte situationen avgöra om jag ska ha backup eller inte (att falla 6 m baklänges ned i en rasbrant är också farligt), utan kör alltid med backup.

Det ökar antagligen möjligeheten att jag har prussiken på plats den dagen jag gör nåt annat fel som får mig att tappa bromsen (eller om nåt i det systemet går sönder). Rent allmänt litar jag ju mer på två lite okända och slitna karbiner t ex än en som är fräsch.

Att två slitna karbiner går sönder samtidigt är mindre sannolikt än att en finare karbin över huvudtaget går sönder, i min värld.

Ursäkta urspårningen, och visst - självklart gör var och en som den upplever bäst eller tillräckligt bra. Ska snart byta sele förresten, den är inte fem år, men börjar se lite sliten ut. (Kanske borde spara den i några år och sedan se hur mycket det går att lyfta i den (med travers). Fast jag vet ju å andra sidan inte vad den hade klarat från början...)

Jag säkrar alltid geonom att sätta karbinen i både säkringsöglan och den övre inknytnings"öglan". Så det är inte bra alltså? Karbinen sitter ju stadigare och hamnar inte så högt upp under själva säkringen.

Angående selen så har jag inte tvivlat på den över huvud taget. Klättrade med den senast igår. Men jag byter väl då, för att vara på den säkra sidan...

Asynja; sa:
Angående selen så har jag inte tvivlat på den över huvud taget. Klättrade med den senast igår. Men jag byter väl då, för att vara på den säkra sidan...

För att vända på mitt tidigare resonemang:
Om du själv inte tvivlar på den så behöver du knappast byta.

Jag säkrar alltid geonom att sätta karbinen i både säkringsöglan och den övre inknytnings"öglan". Karbinen sitter ju stadigare och hamnar inte så högt upp under själva säkringen.
Alla säkrar på sitt sätt och det är verkligen inte min uppgift att se till att alla gör som jag... Hur som helst så bläddrade jag i en bok som handlade enbart om skador och olikor i klättersammanhang och jag såg ett foto som har fastnat. Det var på en repbroms och en avsliten finger (eller tumme) bredvid. Jag ser många människor som säkrar ledklättrare med handen ruskigt nära repbromsen och jag ser den där bilden i mitt huvud varje gång. Jag har altid satt säkringskarbinen i säkringsloopen, men efter att ha sett den bilden samt själv fått lite hud inklämd i bromsen vid ett fall så skulle jag inte vilja ha karbinen och repbromsen ännu närmare. Efter ett ha läst om Todd Skinner's olycka så kollar jag min loop något oftare än tidigare, men så länge den ser fin ut tänker jag använda loopen till det den är till för.
[Ändrat av MicColli 2006-12-21 kl 11:59]

Jag tyckte jag var förståndig som satte karbinen i båda infästningspunkterna istället för bara i loopen, tidigare.

Har dock blivit korrigerad på den punkten under en kurs för några år sen, mot bakgrund av att risken ökar för att karbinen sitter orienterad med ändarna i resp infästning i selen och med repet så att det belastar i en tredje riktning, eller t o m tvärs över grinden.

Visst karbinen håller kanske i de allra flesta fall ändå, men...

Stod bredvid en annnan som säkrade på gym en gång, och lade märke till hur hms:en satt på tvären trots att den var klippt i loopen. Eftersom den fortsatte att vara i det läget hela tiden, så kunde jag inte låta bli att tipsa säkringsmannen, som glatt justerade karbinen. Lite märkligt hur det kunde bli så, men troligen hade grinden hamnat mot loopen och då glider inte karbinen i rätt läge så lätt.

Loopen är ju väldigt kraftig, men lite besiktning är inte fel. Annars är det kanske benslingorna vid spännena, som nöts mest vid utomhusklättring.

Mezzner; sa:
Stod bredvid en annnan som säkrade på gym en gång, och lade märke till hur hms:en satt på tvären trots att den var klippt i loopen. Eftersom den fortsatte att vara i det läget hela tiden, så kunde jag inte låta bli att tipsa säkringsmannen, som glatt justerade karbinen. Lite märkligt hur det kunde bli så, men troligen hade grinden hamnat mot loopen och då glider inte karbinen i rätt läge så lätt.

(Fortsätter offtopic)

Ja det har hänt mig flera gånger. Jag har inte lyckats lista ut någon gemensam nämnare för det. Ibland vill karbinen helt enkelt inte sitta rätt. Det är ju snabbt gjort att peta till karbinen så att den hamnar rätt, men jag funderar på att köpa en sån där belaymaster-karbin för att slippa bekymra mig.

Asynja; sa:
Jag säkrar alltid geonom att sätta karbinen i både säkringsöglan och den övre inknytnings"öglan". Så det är inte bra alltså? Karbinen sitter ju stadigare och hamnar inte så högt upp under själva säkringen.

Denna metod är helt OK att använda sig av och skall inte blandas ihop med att koppla karbinen genom bälte/benslinga.
http://www.klatterforbundet.com/pdf/utbildning/Policy_Tekniker_och_Metoder_Del1_v05_TO_060601.pdf

Mezzner; sa:
Todd Skinner, som föll när selens ögla brast firade f ö, vilket bör ha inneburit moderata laster. Det är oartigt att vara efterklok, men en prussikbackup i en benslinga hade mycket väl kunnat rädda upp situationen.

Problemet med backup i benslingan i det här fallet är att benslingan sitter fäst i selen via säkringsöglan som gick av. Om skinner använt prusik i benslingan hade han möjligtvis blivit hängande med benslingan runt foten. Om han kopplat bromsen som Ylva beskriver hade han blivit hängande i bältet. Detta är på intet vis ett argument mot att använda prusik...

Läste slarvigt angående inkopplingen i övre fäste + säkringsögla...

Metoden låter ju som en vettig kompromiss.

Prussik har ju den ytterligare fördelen att det är ett eget system utöver bromsen/karbinen/öglan.

Jag har hängt i prussiken i bara benslingan, fortfarande rättvänd osv. Tveklöst är ju det sämre än att hänga som det är tänkt, men det är en rätt schysst backup helt enkelt.
Att arrangera broms och prussik så det inte kolliderar vid aktivitering av prussiken är dock inte alltid trivialt.

För att âtergâ till ursprungsfrâgan tycker jag att de 40-50 Euro som en ny sele kostar (âtmindstonde här nere) inte är mycket att fundera pà om för att kánna sig trygg i sitt kláttrande. Knappa 10 Euro per använt âr, om man följer "krämarnas" rekomendationer âret.

teoek; sa:
Asynja; sa:

Denna metod är helt OK att använda sig av och skall inte blandas ihop med att koppla karbinen genom bälte/benslinga.
http://www.klatterforbundet.com/pdf/utbildning/Policy_Tekniker_och_Metoder_Del1_v05_TO_060601.pdf

Tack! Jag gör precis som bild 32:2 visar.

Och angående selbytet, det verkar som om jag kommer få en ny sele i julklapp så jag försöker intala mig om att det atagligen lika bra och inte ett onödigt byte. Hoppas jag får en blå!
21.gif
;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fettot Bäst säsong i USA? Sportklättring 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg