Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bäst före datum på sele?
- Trådstartare Ylvan
- Start datum
Svårt att säga säkert...
Förut hette det att "mjuka" klätterprylar håller fem år utan att användas.
Nu sägs det väl tio år?
Men oavsett vad som rekommenderas så är det bättre att köpa nytt än att plötsligt börja tvivla på grejorna när du hänger fritt i luften. (Eller i värsta fall få farhågorna bekräftade!)
Ett tips är att intala sig att en ny sele skulle få dig att klättra bättre. Då är det plötsligt jättekul att köpa nytt ;-)
Förut hette det att "mjuka" klätterprylar håller fem år utan att användas.
Nu sägs det väl tio år?
Men oavsett vad som rekommenderas så är det bättre att köpa nytt än att plötsligt börja tvivla på grejorna när du hänger fritt i luften. (Eller i värsta fall få farhågorna bekräftade!)
Ett tips är att intala sig att en ny sele skulle få dig att klättra bättre. Då är det plötsligt jättekul att köpa nytt ;-)
Asynja; sa:Min sele är relativt sparsamt använd under de sex år någonting som jag haft den så jag tror egentligen inte den är sliten. Men hur är det med själva materialet. Jag pratade med en försäljare som tyckte man skulle byta ungefär var femte-sjätte år oavsett. Vad tycker ni?
If you´r in doubt there is no doubts...
Asynja; sa:Min sele är relativt sparsamt använd under de sex år någonting som jag haft den så jag tror egentligen inte den är sliten. Men hur är det med själva materialet. Jag pratade med en försäljare som tyckte man skulle byta ungefär var femte-sjätte år oavsett. Vad tycker ni?
Jag skulle inte vara ett dugg orolig över att använda den. Tio år efter produktionsdatum säger tillverkarna att man ska kassera grejerna oavsett om man använt dem eller ej, men detta är en överdriven rekommendation och givetvis ett försäkringstekniskt grej.
Jag tycker inte att du ska köpa nytt p.g.a. säkerhetsskäl, såvida prylarna inte legat fuktigt eller tillsammans med kemikalier givetvis. De kommer att hålla länge till utan säkerhetsrisk.
Om du däremot vill vara trendriktig och har särskilda modepreferenser så kan det vara idé att gradera upp dig =)
En försäljare lever på försäljning och vill självklart att vi köper nytt så ofta som möjligt, men det är inget skäl till att köpa nytt. Titta på grejerna och leta efter slitagetecken. Är den sliten - byt ut. Annars - ingen fara.
Nu säger jag detta med risk för att pragmatiska prylfanatiker kommer att lyncha mig... men det bjuder jag på.
Lynchning känns som en överdrift, men en smärre korrigering om att det finns leverantörer som säger att 5 år är maxåldern är kanske ändå svår att avhålla sig från.
Fast det finns även karbiner som levereras med en liten lapp där det står att maxåldern på en karbin är 5 år, och det anser jag är nys (medan jag tycker att det är svårare att veta säkert med nylon...).
Fast det finns även karbiner som levereras med en liten lapp där det står att maxåldern på en karbin är 5 år, och det anser jag är nys (medan jag tycker att det är svårare att veta säkert med nylon...).
Jag har klättrat med en som hade en över tio år gammal sele (och som klättrat mer än det flesta här) och någon som påstod att dennes sele var nästan 20 år gammal. De såg okej ut och de höll medan vi klättrade.
Min sele är alldeles snart fem år gammal. Det finns inte en chans att jag köper en ny bara för att någon krämare påstår att jag bör göra det. Däremot kan jag köpa en ny om jag vill ha en annan typ av sele.
Detta tema känns bekant. Det måste ju ha diskuterats förr...
Min sele är alldeles snart fem år gammal. Det finns inte en chans att jag köper en ny bara för att någon krämare påstår att jag bör göra det. Däremot kan jag köpa en ny om jag vill ha en annan typ av sele.
Detta tema känns bekant. Det måste ju ha diskuterats förr...
Det har diskuterats många gånger.
Resultatet brukar bli ungefär som i den här tråden. Problemet med en sån här sak är ju att det inte fnns några möjligheter att ta reda på var gränsen går. Om selen håller för att klättra i så säger ju inte det så mycket. Om selen håller för att fira i så säger inte det att den håller för ett, säg faktor-1,5-fall.
Vid tester har man ju utan vidare påvisat att nylon förvagas vid ökande ålder. Det är mindre känsligt än Dyneema, men...
Detta är också en tydlig skillnad mellan metaller och polymerer, om man får generalisera lite.
Todd Skinner ramlade väl nyligen ner och dog p g a att säkringsöglan i selen brast? Det är möjligt att den var sliten OCH åldrad, men i efterhand kan man ju konstatera att han border ha bytt sele tidigare. Den höll dock ända tills den gick sönder.
Resultatet brukar bli ungefär som i den här tråden. Problemet med en sån här sak är ju att det inte fnns några möjligheter att ta reda på var gränsen går. Om selen håller för att klättra i så säger ju inte det så mycket. Om selen håller för att fira i så säger inte det att den håller för ett, säg faktor-1,5-fall.
Vid tester har man ju utan vidare påvisat att nylon förvagas vid ökande ålder. Det är mindre känsligt än Dyneema, men...
Detta är också en tydlig skillnad mellan metaller och polymerer, om man får generalisera lite.
Todd Skinner ramlade väl nyligen ner och dog p g a att säkringsöglan i selen brast? Det är möjligt att den var sliten OCH åldrad, men i efterhand kan man ju konstatera att han border ha bytt sele tidigare. Den höll dock ända tills den gick sönder.
Du hann före mig, Mezzner.
För mig är det enkelt:
Jag klättrar för att det är roligt.
Att klättra när jag är osäker på om min egen förmåga håller kan vara roligt.
Att klättra när jag är osäker på om en säkring håller kan vara roligt, så länge det finns nån backup.
Att klättra när jag är osäker på om livsviktiga grejor håller måttet (rep, sele, ankare, säkringsman) är inte roligt.
När jag började klättra var det (mot alla rekommendationer, jag vet) med en begagnad sele. Det var roligt, tills misstankarna om selen började gnaga. Då var det plötsligt inte alls lika kul längre.
Så jag köpte en ny och slängde den gamla, och klättrade faktiskt bättre!
För mig är det enkelt:
Jag klättrar för att det är roligt.
Att klättra när jag är osäker på om min egen förmåga håller kan vara roligt.
Att klättra när jag är osäker på om en säkring håller kan vara roligt, så länge det finns nån backup.
Att klättra när jag är osäker på om livsviktiga grejor håller måttet (rep, sele, ankare, säkringsman) är inte roligt.
När jag började klättra var det (mot alla rekommendationer, jag vet) med en begagnad sele. Det var roligt, tills misstankarna om selen började gnaga. Då var det plötsligt inte alls lika kul längre.
Så jag köpte en ny och slängde den gamla, och klättrade faktiskt bättre!
Min sele är köpt på rea 1999, det var en utgående modell. Flitigt använd i många år, med ett uppehåll på 2 år då jag hade en annan (obekväm) sele. En sex år gammal sparsamt använd sele tror jag funkar bra. Men, om du drabbas av prylgalenskap alternativt känner skräck för att den ska paja så är det fullt berättigat att köpa nytt.
Jag tycker att GustavOh sammanfattar det hela bra.
Det här med säkringsöglan tycker jag är intressant. Det är nästan ingen jag klättrat med som knyter in sig i den utan binder in sig i selen i de två platser öglan går igenom. Men alla sätter säkringskarbinen genom öglan.
Om man nu inte litar på öglan när man själv faller. Varför ska man lita på öglan när ens repkamrat faller?
Om man nu inte litar på öglan när man själv faller. Varför ska man lita på öglan när ens repkamrat faller?
Ålderssvaghet eller försäljningsargument...?
Utan att vara någon klättrare själv och inte heller någon material-expert så kan jag inte undgå att se en del paraleller med den diskussion som gällde mc-hjälmar för ett par år sedan.
Handlarna påstod att man borde byta ut en hjälm med plastskal efter 2 år eftersom den försvagades av UV-strålning medan en hjälm med glasfiberskal skulle hålla betydligt längre.
Just vid den tiden arbetade jag på det som då hette Statens Provningsanstalt och vid ett besök på den avdelning som just håller på med test av mc-hjälmar så passade jag på att fråga vad deras erfarenhet var.
Svaret jag fick var att de aldrig hade hört talas om att en plasthjälm slulle försvagas av UV-strålning eller att den skulle ha kortare livslängd än en glasfiberhjälm.
Lustigt nog sammanföll handlarnas påståenden om plasthjälmar med glasfiberhjälmarnas introduktion på marknade så det ligger inte så långt borta att anta att det var mycket försäljningssnack.
/Ola.
Utan att vara någon klättrare själv och inte heller någon material-expert så kan jag inte undgå att se en del paraleller med den diskussion som gällde mc-hjälmar för ett par år sedan.
Handlarna påstod att man borde byta ut en hjälm med plastskal efter 2 år eftersom den försvagades av UV-strålning medan en hjälm med glasfiberskal skulle hålla betydligt längre.
Just vid den tiden arbetade jag på det som då hette Statens Provningsanstalt och vid ett besök på den avdelning som just håller på med test av mc-hjälmar så passade jag på att fråga vad deras erfarenhet var.
Svaret jag fick var att de aldrig hade hört talas om att en plasthjälm slulle försvagas av UV-strålning eller att den skulle ha kortare livslängd än en glasfiberhjälm.
Lustigt nog sammanföll handlarnas påståenden om plasthjälmar med glasfiberhjälmarnas introduktion på marknade så det ligger inte så långt borta att anta att det var mycket försäljningssnack.
/Ola.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Bäst säsong i USA? | Sportklättring | 8 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg