Bärplockarmaskin?

vilken maskin

vi har flera hj'lpmedel i v[r familj.

B'rplockare som snabbt plockar mycket bl[b'r.
Det finns en j'ttebra modell som tillverkas av en finne, man st[r upp och plockaren 'r f'st p[ en l[ng arm. Man kan allts[ st[ upp och plocka utan att f[ ont i ryggen.
N'r vi komme rhem dammsuger vi b'ren genom ett s'rskilt bl[sr;r. Man kopplar dammsugaren till det och b'ren faller ned[t. Allt skr'p sugs upp, kvistar barr och blad, men b'ren 'r runda och sugs inte upp. Voila! N'stan f'rdigrensat.
Vi avslutar med att handrensa genom ett rensgaller. Sm[ omogna b'r kan man bara trycka genom sprinogrna och ruttna kastar man bort.

sed'r, tre maskiner, eller verktyg som underl'ttar fr oss!

m[ste starta om datorn nu!

Re: vilken maskin

Kajakob; sa:
vi har flera hj'lpmedel i v[r familj.

B'rplockare som snabbt plockar mycket bl[b'r.
Det finns en j'ttebra modell som tillverkas av en finne, man st[r upp och plockaren 'r f'st p[ en l[ng arm. Man kan allts[ st[ upp och plocka utan att f[ ont i ryggen.
N'r vi komme rhem dammsuger vi b'ren genom ett s'rskilt bl[sr;r. Man kopplar dammsugaren till det och b'ren faller ned[t. Allt skr'p sugs upp, kvistar barr och blad, men b'ren 'r runda och sugs inte upp. Voila! N'stan f'rdigrensat.
Vi avslutar med att handrensa genom ett rensgaller. Sm[ omogna b'r kan man bara trycka genom sprinogrna och ruttna kastar man bort.

sed'r, tre maskiner, eller verktyg som underl'ttar fr oss!

m[ste starta om datorn nu!

Är det en "cleanberry" som ni ansluter till dammsugaren? Vad kostar den? Jag förstår att den fungerar för lingon, men mosas inte fuktiga blåbär?

imuri.jpg

När jag var liten hade vi nån liknande grej till dammsugaren, men det var inget rör utan mer som en låda med lutande trälister (ungefär som sånt här man har utanför luftventiler för att det inte skall regna in). Bären trillade alltså nerför den lutande "trappan" och spräpet sögs in under trappstegen så att säga (dammsugaren var kopplad baktill).

En sån borde ju gå att snickra ihop enkelt själv, hyllorna borde ju kunna göras av kartong eller nåt (man kan klä med kartplast så blir det mer hållbart).

Men vad finns det för kreativa bärplockare då? Har inte alla funktionen som en "kam" som river av bären? Skillnaderna måste ju då bara vara handtaget?

Re: Re: vilken maskin

Är det en "cleanberry" som ni ansluter till dammsugaren? Vad kostar den? Jag förstår att den fungerar för lingon, men mosas inte fuktiga blåbär?

Jag har en sån hemma och den fungerar kanonbra, även för blåbär. Är blåbären lite mosiga fastnar ju t.ex blad från blåbärsriset på bären så det åker genom.
Jag hittade den i soprummet på den tiden jag bodde i lägenhet, så jag vet inte vad dom kostar om dom ens går att köpa.

Såg en äldre herre i skogen i helgen som hade en midjehög bärplockare. Det var ett handtag som styrde "tänderna" som drar lös bären. Är det något sådant som efterfrågades?

/Ulf

nermander; sa:
Men vad finns det för kreativa bärplockare då? Har inte alla funktionen som en "kam" som river av bären? Skillnaderna måste ju då bara vara handtaget?

Jag har inte sett några kreativa bärplockare. De äldre modellerna av trä är bäst. Idén med långt skaft tror jag inte på, man vill ju vara med och "styra" med ena handen för att inte få med alltför mycket skräp. De av plåt och plast är inte heller bra, de av trä håller i evigheter, man behöver bara byta tygpåsen ibland. Men det är sällan man hittar dem i handeln, ev på auktioner.

Plåt

Jag brukar använda en bärplockare i plåt. Vet inte hur hållbar den är, har bara haft den sen början på 80-talet;) Jag gillar inte dom i trä, dom brukar vara för breda och är även tyngre än dom i plåt. Men det är ju en smaksak.

Antar att man kan hitta dom på järn- eller sportaffärer, i allfall i de delar av sverige som har gott om bär.
[Ändrat av Vandrare 2004-09-07 kl 13:29]

preciis en sån

fast vår är blå. Ser du den lilla toppen där dammsugarslangen är fäst? Det finns två såna toppar, en för stora dammsugarmunstycken och en för små. dessutom finns det en justerbar luftkanal så att du kan ställa in vilket sug det ska vara.

Vinbär/ Hallonplockare

Kom på att mamma har en bärplockare som är helt suverän att plocka bär som sitter på buske med.

Hallon, Vinbär, Fläder, Krusbär osv

Den har en metallring med diameter 10 cm. På ringen sitter två kardborreband, det ena sätter man runt ringfingret och det andra på tummen. Under ringen sitter en påse.

Med tum-pekfinger-greppet plockar man bären och "släpper" den helt enkelt rakt ner, de faller i påsen. Våra rödvinbärsbuskar i Umeå var 170cm höga så man kröp in i dem ch kunde plocka stående. Suveränt att bara stå upp och plock plock plock plocka sen tömma påsen. Sen in i busken och fortsätta.

Har sett kopior på COOP för något år sen.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg