Bärmes för kajak? och ally's pakkramme

Ok, detta ser ju ut att vara idealiskt!

820M.gif

Problemet är att jag inte har en sån lätt och flexibel ally-kanot.. :)

Sååå, tror ni att man skulle kunna göra nåt fäste i kajaken (plast) och fixa ihop nåt liknande? Nån som har gjort detta?

Och, hur är det egentligen? Hur bra funkar det att bära t.ex en ally-kanot med en sådan bärmes? Nån som har provat? Tål den där bärmesen mycket vikt, en 10kg till? Går det att ta bort de där översta "stolparna" som går upp i kanoten och byta ut de mot några andra, det ser ju ut att vara skruvar? Har tyvärr ingen butik i närheten så jag kan se själv..

Har ni några erfarenheter, tips och tricks angående bära/bygga bärmes, borra och ordna i plastkajak osv så berätta gärna! :)

Jag hade tänkt lite som så här:

cpic425ba22221f15.jpg

(ritat med det fantastiska programmet paint) :)

Att man lagar 2 fästen i kajaken med nåt passande material, som man sedan ordnar till så att de passar i bärmesen. Och sen nån enkel låsanordning så att de sitter ihop.

Lars Monsen bär ju omkring sin Ally kanot i någon form av väska. På många "traditionella" ramryggsäckar (kan köpas begagnade) kan man ju ta bort själva säcken och får då en ren bärmes. På dessa kan man ju sedan spänna fast "nästan" vad som hellst, de har ju bla använts när man bär ut fiskyngel i 20 l behållare med vatten.

Hej,

Det här har jag erfarenhet av
men bara för kanadensare.

Tror att det är svårare med kajak. Det beror
nog på hur stor sittbrunnen är.

Vi hade traditionella ramsäckar med ramförlängare
(Gammal Fjällräven)
som var vadderade med rörisolering och silvertejp.
Det funkade väldigt bra. Höftbälte är bra för att öka stabiliteten.

All packning bärs på en gång i rygga, sedan tog vi kanoten ovanpå.

För kajak blir väl utmaningen att få ner en ramsäck i packluckan...Kanske bara ramen strappas fast på däcket.

Hej
Jag har själv en Ally men inte den mesen. De två "antennerna" på mesen är bara metallstänger med en plastplupp i änden så att kanoten ej skall skadas. Det finns alltså inget fäste i botten på kanoten utan man balanserar den bara på antennerna. Friktionen i botten är tillräcklig för att den inte skall halka iväg.
För en plastkanot skulle du kunna göra liknande men du spänner ett band av gummi (cykelslang) mellan antennerna som plast kanoten kan vila på. Då slipper du ändra på kanoten.

Niklas

KLAGER; sa:
Lars Monsen bär ju omkring sin Ally kanot i någon form av väska. På många "traditionella" ramryggsäckar (kan köpas begagnade) kan man ju ta bort själva säcken och får då en ren bärmes. På dessa kan man ju sedan spänna fast "nästan" vad som hellst, de har ju bla använts när man bär ut fiskyngel i 20 l behållare med vatten.
Ja, jo.. men kanske jag var lite otydlig. Det jag vill försöka få till är en bärmes så att jag kan bära en kajak (som ej är hopfällbar), alltså ovanför huvudet som på bilden. Det går ju inte med en vanlig bärmes, om man inte modifierar den då. Jag har en gammal sådan men den har smala läderremmar och saknar bälte runt höften så istället tänkte jag kanske att man kunde köpa den där ally-varianten och modifiera den (om den håller och om det går på ett bra sätt). Den där ally-pakken verkar ju se bra ut och är ju gjord för att bära iallafall kanoter ovanför huvudet..

Men, du skriver "på många "traditionella" ramryggsäckar kan man ju ta bort själva säcken och får då en ren bärmes". Det var ju x-antal år sedan jag köpte och tittade på ryggsäckar.. hmm.. men här skulle man kanske kunna slå några flugor i en smäll då!

Men tror ni att dessa säckar tål att användas som jag tänkt, som ally-pakken... om man modifierar lite.. ?

Har du kanske någon ide om en säck/tillverkare som du vet/ser ut att ha en rejäl mes?

Haglöfs Alaska/Grönlands mes är ganska bred, medan flera av Fjällrävens modeller är smalare. På båda fabrikaten kan man fästa förlängare uppåt, antingen kan man tillverka dessa själv. Eller tidigare har jag för mig att man kunde köpa ramförlängare. I ditt fall så skulle man nog sedan behöva göra en "upp och ner vänd stol" som sedan kanoten/kajaken vilar på, så att ytan blir lite större. Sedan borde man kunna få plats med en "traditionell" säck under detta stöd.

mattiasj; sa:
Hej,

Det här har jag erfarenhet av
men bara för kanadensare.

Tror att det är svårare med kajak. Det beror
nog på hur stor sittbrunnen är.

Vi hade traditionella ramsäckar med ramförlängare
(Gammal Fjällräven)
som var vadderade med rörisolering och silvertejp.
Det funkade väldigt bra. Höftbälte är bra för att öka stabiliteten.

All packning bärs på en gång i rygga, sedan tog vi kanoten ovanpå.

För kajak blir väl utmaningen att få ner en ramsäck i packluckan...Kanske bara ramen strappas fast på däcket.
Intressant!
Min bekymring är just om det kommer att bära eller brista.. men mesen på fjällräven-säcken höll alltså? Hur mycket vägde din kanadensare?

Vet du kanske lite mer exakt vilken säck det var också? eller vet om en bild på nån liknande säck? :)

Lagade ni några fästen i kanadensaren?

niki; sa:
Hej
Jag har själv en Ally men inte den mesen. De två "antennerna" på mesen är bara metallstänger med en plastplupp i änden så att kanoten ej skall skadas. Det finns alltså inget fäste i botten på kanoten utan man balanserar den bara på antennerna. Friktionen i botten är tillräcklig för att den inte skall halka iväg.
För en plastkanot skulle du kunna göra liknande men du spänner ett band av gummi (cykelslang) mellan antennerna som plast kanoten kan vila på. Då slipper du ändra på kanoten.

Niklas
Ok, jag trodde det var några fästen i botten! Hmm.. det med gummislang verkar ju vara en smart ide! Tack för tipset! :)

KLAGER; sa:
Haglöfs Alaska/Grönlands mes är ganska bred, medan flera av Fjällrävens modeller är smalare. På båda fabrikaten kan man fästa förlängare uppåt, antingen kan man tillverka dessa själv. Eller tidigare har jag för mig att man kunde köpa ramförlängare. I ditt fall så skulle man nog sedan behöva göra en "upp och ner vänd stol" som sedan kanoten/kajaken vilar på, så att ytan blir lite större. Sedan borde man kunna få plats med en "traditionell" säck under detta stöd.
Ok! Kanske smartare att köpa en sådan säck då, istället för en tom ally-mes...

Men det är aluminium va, hur var det på de gamla fjällräven-säckarna? Är det aluminium det också? Känns som stål skulle vara bäst? eller har jag fel? böjer sig inte aluminium ganska lätt? :)

Säcken håller lätt.
vi bar en Trapper Mari (35kg?), och då hade vi full packning i säckarna samtidigt. Kanske 17kg+17.5kg ca 35kg totalt.
Om vi förutsätter att kajaken väger lite mer om du ska bära själv 22kg? så bör det gå ändå.

Tror att det är bättre att balansera kajaken på ryggsäcken än att sätta fast den mer. Det är säkrare.
Det blir ett böjande moment som heter duga om man kliver fel och det blir obalans i ekipaget.

Kanske ska nämna att min ramsäck har en ramförlängare som ser ut som ett U som vänds upp och ner i sidostyckena. Tror att bilden längst upp i tråden utan pinnarna är ganska nära.

Tror att vi hade packpåsar längst upp vid förlängaren och då blir anliggningsytan större.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg