Bärmes för kajak? och ally's pakkramme

Mepps; sa:
KLAGER; sa:
Haglöfs Alaska/Grönlands mes är ganska bred, medan flera av Fjällrävens modeller är smalare. På båda fabrikaten kan man fästa förlängare uppåt, antingen kan man tillverka dessa själv. Eller tidigare har jag för mig att man kunde köpa ramförlängare. I ditt fall så skulle man nog sedan behöva göra en "upp och ner vänd stol" som sedan kanoten/kajaken vilar på, så att ytan blir lite större. Sedan borde man kunna få plats med en "traditionell" säck under detta stöd.
Ok! Kanske smartare att köpa en sådan säck då, istället för en tom ally-mes...

Men det är aluminium va, hur var det på de gamla fjällräven-säckarna? Är det aluminium det också? Känns som stål skulle vara bäst? eller har jag fel? böjer sig inte aluminium ganska lätt? :)

Fj-räven säckarna är Alu av nåt slag men de är hur starka som helst. Går att hitta för en hundring eller så hos 2:nd hand butiker.

mattiasj; sa:
Säcken håller lätt.
vi bar en Trapper Mari (35kg?), och då hade vi full packning i säckarna samtidigt. Kanske 17kg+17.5kg ca 35kg totalt.
Om vi förutsätter att kajaken väger lite mer om du ska bära själv 22kg? så bör det gå ändå.

Tror att det är bättre att balansera kajaken på ryggsäcken än att sätta fast den mer. Det är säkrare.
Det blir ett böjande moment som heter duga om man kliver fel och det blir obalans i ekipaget.

Kanske ska nämna att min ramsäck har en ramförlängare som ser ut som ett U som vänds upp och ner i sidostyckena. Tror att bilden längst upp i tråden utan pinnarna är ganska nära.

Tror att vi hade packpåsar längst upp vid förlängaren och då blir anliggningsytan större.
Det blir nog närmare 30kg för kajaken, väger 27kg utan roder osv.

Jag trodde det kanske var säkrare att montera fast kajaken, men bör nog då prova utan först! :)

Öhh...
Jag är inte säker på att jag fattar:
Du vill alltså, alldeles själv, bära trettio kg ovanför huvudhöjd med hjälp av en rygsäcksram?

Tyngden må ju vara en sak, men tänker du dig att du kan balansera den så exakt så att den inte dippar varken med akten eller fören?

Jag tänker mig att en kanadensare (bilden) med två personer bärs rimligt enkelt. Även en kajak med två personer. Men ensam?

Jag vill inte vara allt för neggo, men jag tycker att det inte är helt lätt att ha koll på ändskeppens vertikalrörselserna när man bär kajaken med två händer, en hand i bakre delen av sittbrunnen och den andra en bra bit fram runt en av linorna.

Oironiskt: Hoppas att det funkar! Berätta!
-p-

olle11; sa:
Tyngden må ju vara en sak, men tänker du dig att du kan balansera den så exakt så att den inte dippar varken med akten eller fören?

Det borde inte vara några problem med balansen om man fäster ett elastiskt rep/gummisnudd i för resp akter på kajaken, och i avbärarbältet på sej själv.

/g

olle11; sa:
Öhh...
Jag är inte säker på att jag fattar:
Du vill alltså, alldeles själv, bära trettio kg ovanför huvudhöjd med hjälp av en rygsäcksram?

Jag tänker mig att en kanadensare (bilden) med två personer bärs rimligt enkelt. Även en kajak med två personer. Men ensam?

Jag vill inte vara allt för neggo, men jag tycker att det inte är helt lätt att ha koll på ändskeppens vertikalrörselserna när man bär kajaken med två händer, en hand i bakre delen av sittbrunnen och den andra en bra bit fram runt en av linorna.

Oironiskt: Hoppas att det funkar! Berätta!
-p-
Den där ally-pakken ser ju ut att fungera för 1-person. Så, det borde ju gå att fixa nåt liknande för 1-person för en kajak även om den kanske är 10kg tyngre.

Men, ja.. några små problem verkar ju finnas. Om den inte är fastmonterad så måste jag använda händerna antagligen lika mycket som i vanliga fall, för att den inte ska glida och tippa? Men det måste ju testas fram..

Om den är fastmonterad så kanske det då istället blir lite knepigt med balansen? Vilket ju också måste testas fram - om inte varianten utan fäste fungerar speciellt bra.

Men i vilket fall som helst så verkar ju detta vara en en smartare lösning än att bära utan hjälpmedel!

Det värsta problemet jag egentligen har är ju att ta sig fram bland stora stenar, så en sorts fastmontering så att man fick händerna (iallafall en) fri hade ju varit skönt! :)

Om jag har uppfattat frågan rätt så vill du ensam kunna bära dina kajak med hjälp av en bärmes? I så fall håller jag med de som avråder från att stelt låsa ihop kajak och bärmes med hjälp av ett fäste. Det blir troligtvis ett mycket större moment än en bärmes är kontruerad för.

Mitt tips (helt obeprövat) är istället ett flexibelt fäste för bärmesen mitt under kajaken, kanske som nån föreslog med hjälp av gummislangar. Från bakre delen på kajaken fäster du sedan ett rep till nedersta punkten på bärmesen. Från främre delen på kajaken fäster du ett rep som du själv håller i ena handen. Genom att sträcka repet i handen sträcker du även det bakre repet och du kan balansera kajaken på mesen. Hoppas att detta var tillräckligt tydligt.

Lycka till! //Anders

Anders262; sa:
Mitt tips (helt obeprövat) är istället ett flexibelt fäste för bärmesen mitt under kajaken, kanske som nån föreslog med hjälp av gummislangar. Från bakre delen på kajaken fäster du sedan ett rep till nedersta punkten på bärmesen. Från främre delen på kajaken fäster du ett rep som du själv håller i ena handen. Genom att sträcka repet i handen sträcker du även det bakre repet och du kan balansera kajaken på mesen. Hoppas att detta var tillräckligt tydligt.

Lycka till! //Anders
Detta låter ju smart! Då får man en hand fri också! Tackar för tipset! :)

strand; sa:
Det borde inte vara några problem med balansen om man fäster ett elastiskt rep/gummisnudd i för resp akter på kajaken, och i avbärarbältet på sej själv.

/g
Ja, det måste man nog prova också! Funkar det så får man ju kanske båda händerna fria! :)

*försvinn vinter, nu vill jag paddla*

Eller byt kajak till en Klepper/Pouch alltså en FALTKAJAK. Då kan du ju bära SMIDIGT på ryggen.

Kajakvagn funkar kanske inte? Skall du bära LÅNGA sträckor?

(Jag har en "dubbelfaltis" till salu om du vill testa) :)

Buda; sa:
Eller byt kajak till en Klepper/Pouch alltså en FALTKAJAK. Då kan du ju bära SMIDIGT på ryggen.

Kajakvagn funkar kanske inte? Skall du bära LÅNGA sträckor?

(Jag har en "dubbelfaltis" till salu om du vill testa) :)
Jag har kikat lite på dem (på internet), men nja.. det är nog inget för mig, skulle bara känna mig otrygg misstänker jag! :)

Tjaa.. långa och långa, från 50 meter till 5 km är väl det normala. Men det är inte längden som normalt är problemet (nog för att det känns i kroppen också) utan det är terrängen. Och kajakvagn funkar tyvärr inte.

Man skulle haft en sån sherpa-bärare! hehe..

Ett "rörligt" fäste på kajaken, tror ni det kan fungera? Alltså om jag har 2 fästen i kajaken (dessa passar ihop med en modifierad bärmes) som kan röra sig kanske 1 dm i varje riktning (hur det ska gå till vet jag inte än).

Men sån rent teoretiskt så borde det hålla bättre än om allting sitter fast? eller? :)

Om du gör fasta fästen på kajaken så får balansera dessa med ett spel precis som du tänkt, men ta till lite extra ifall du vill lämna kvar något i kanoten då du bär den eller om du monerar på något annat som kan ändra tyngdpunkten.
Gör du ett gummiband jag tidigare tipsade om så blir du oberoende av var tyngdpunkten ligger, det ser du då du lägger upp den. Sedan får du inga fästen på kajaken som kan vara ivägen.
Ett komplement till gummibandet kajaken vilar på kan vara ett band man även spänner över kajaken så sitter den fast bra.

Lycka till!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg