Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bärfråga igen
- Trådstartare plaskdaja
- Start datum
Saften i kråkbären är bra törstsläckare, men skalet och fröna är ganska beska så de brukar vi spotta ut.
" ...vara bra att krydda viltmat med..." - du har inte blandat ihop dem med enbär?
Torkade enbär är en höjdare att krossa och gnida in tex kött med, men jag har inte hört/sett att man använder kråkbär till matlagning?
" ...vara bra att krydda viltmat med..." - du har inte blandat ihop dem med enbär?
Torkade enbär är en höjdare att krossa och gnida in tex kött med, men jag har inte hört/sett att man använder kråkbär till matlagning?
Krydda mat med Kråkbär
Hej,
jag har inte provat själv men nej jag har inte blandat ihop dom med enbär.
Läste det i "Familjens svamp och bärbok" (lite osäker på titeln). Enligt dom är det många djur som äter kråkbär och om man kryddar med dem så ska det förhöja viltsmaken. Dom hade däremot inte specat några recept.
Mvh
Micke
Hej,
jag har inte provat själv men nej jag har inte blandat ihop dom med enbär.
Läste det i "Familjens svamp och bärbok" (lite osäker på titeln). Enligt dom är det många djur som äter kråkbär och om man kryddar med dem så ska det förhöja viltsmaken. Dom hade däremot inte specat några recept.
Mvh
Micke
Kråkbär - inuiternas favorit
I Källmans bok "Vilda växter som mat och medicin" (ICA bokförlag) beskriver han en hel del kuls saker om kråkbär. Bl.a. att inuiterna (eskimåerna) gillade kråkbär före alla andra bär. De var syrliga som omväxling till den mer feta och fadda kost man annars åt. De hade t.o.m. bärplockare för ändamålet. Man plockade helst är de var frusna - de lossande lättare då!
Energimässigt är de som de flesta andra bär!!
Min farmor gjorde en fantastiskt god saft på kråkbär.
I Källmans bok "Vilda växter som mat och medicin" (ICA bokförlag) beskriver han en hel del kuls saker om kråkbär. Bl.a. att inuiterna (eskimåerna) gillade kråkbär före alla andra bär. De var syrliga som omväxling till den mer feta och fadda kost man annars åt. De hade t.o.m. bärplockare för ändamålet. Man plockade helst är de var frusna - de lossande lättare då!
Energimässigt är de som de flesta andra bär!!
Min farmor gjorde en fantastiskt god saft på kråkbär.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Trattisar igen | Bär och svamp | 6 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg