bära kniv på stan.

Det snackas ibland om att en bladlängd av exempelvis sex centimeter är OK men det måttet gäller inte.

Jag gissar att kanske flygbolag för tjugo år sedan hade en regel om att man fick ha med mindre knivar (med nämnda bladlängd) på flygningar. Ingenting med lagen att göra alltså...

Nu har jag flyttat för långt bort från dem och är vilande, men jag var under flera år aktiv i ett medeltidssällskap med tornerlag, hantverks, marknads och aktivitetsby. Självklart arbetade vi i medeltidskläder, och på medeltiden var man naken utan kniv. Vid resor till och från eventen var det ochså vanligt att vi reste klädda.
Medeltidskläderna klassas som arbetskläder/teaterdräkt och vi får bära kniv, men för att undvika diskussioner och bråk med lokalbefolkningen (=Våra kunder) lämnade vi oftast knivar, svärd, pilbågar och armborst (Givetvis med licens) kvar i byn om vi skulle ut och proviantera eller hade andra ärenden. Vid rast under resa lämnades vapnen i bilarna, bil med licenspliktiga vapen lämnades givetvis inte obevakad.

En av mina befäl var polis och knivlagsexpert i sitt polisområde, han påpekade att godtycket var helt upp till enskild polisman och att kortbladighet inte var någon räddningsplanka alls, samt att låsbara fällknivar bedömdes som farliga, speciellt enhandsmanövrerade. Dagen efter såg jag fler kollegor i arbetarboden.... Smörkniv i ene i ryggsäcken går väl an?

Go tur

johankse; sa:
-PaTRiC-; sa:
Lischke; sa:
Det finns ingen bättre kniv. Men nu ska vi inte snöa in på den debatten... :)

jodu..

Mora e klart bättre.. det vet alla!

Patric vet bäst....

Nej, nej - DePaul vet bäst, var håller han hus?! Nog måste det väl finnas en knivmodell som är optimal om man vill flasha på stan, utan att bli haffad av polisen? (men räkna med att den är kostar (scout-)skjortan, och måste specialbeställas från Amerikat..)

/Per

;)

Jag har alltid kniv på mig och skäms inte för det. De flesta av mina knivar är heller inga "tandpetare". Två saker är viktiga i sammanhanget:
1. Att kniven inte syns
2. Att man inte sysslar med olagligheter som kan påkalla polisens uppmärksamhet.

Om man trots allt skulle bli kroppsvisiterad av polisen så gäller det att ha en bra ursäkt. T ex:

* Glömde ta ut kniven eftersom jag är precis hemkommen från en svamptur i skogen.
* Kommer precis från en fisketur
* Eller om man har ett sådant arbete: Kommer precis hem från mitt jobb som kräver knivanvändning

Den kniv som minst retar poliserna är en vanlig Schweizare utan låsbart blad.

Den som retar dem mest är en neck-knife och inte en autokniv som de flesta antar.

Slutligen. Använd hjärnan! Det är det rådet som jag anser är bäst :)

~Paul~

PS Har en vän inom poliskåren

Får man överhuvudtaget ha kniv på sig om man är 16 år? jag inbillar mig att gränsen är 18 år men kan ha fel. Enligt polisstuderande vänner så finns en gräns på 4 cm kom dock inte ihåg vad den avsåg. Inte alls särskilt konstigt att lagtexten inte tar upp något ang längden, den typ av info finns som vanligt i praxis samt förarbeten till lagtexten.

Men som så många andra sagt ha kniven i väskan, gå med kniv i bältet på stan är jättetöntigt.. bara så du vet.. :)

Har testat

För några år sedan gjorde jag en övernattning under bar himmel vid en sjö i Östergötland. På morgonen gick jag tillbaka till bilen och upptäckte att det varit inbrott i den. Jag ringde polisen från mobilen och fick uppmaningen att komma till polisstationen och visa upp det inslagna fönstret och den bortbrutna tankluckan.

Då jag kom fram, klädd i flanellskjorna och begagnade militärbyxor med kniven i bältet, såg jag min chans att testa knivlagen. Jag hade ju ursäkten att jag i ursinnet över att inte fått min bil vandaliserad glömt kniven, så jag steg in på polisstationen utan att lämna den. Receptionisten fick veta mitt ärende och lät mig sitta ned utan att gå ut med kniven först. När polisen som skulle ta anmälan kom ut fick jag inte heller någon uppmaning att lämna kniven, utan visades in till ett kontor där jag och hon satt själva och fyllde i anmälan innan vi gick ut och tittade på bilen.

Troligen bedömde dessa båda personer mig som "ofarlig" med tanke på mitt ärende, men naturligtvis går det inte automatiskt att säga att om man har ärliga avsikter så ingriper inte polisen. Rådet att använda sitt sunda förnuft är nog fortfarande det bästa.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanniska Bära kikare och stativ på ryggen Transportera 2
Håkan K Bära barn i ryggsäck Transportera 7
lagrave Hur bära skidor? Transportera 0
Rian Annan säck på fjällräven ram Transportera 1
Snödrivan Kajak på pinne, höglastare Transportera 2
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 16
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6
Nipon Funderingar på ny ryggsäck. Transportera 11
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg