Att bära kniv på allmän plats
Precis som lagtexten säger (som Rungá fördömligt citerade) så får man inte bära kniv på allmän plats om det inte med hänsyn till omständigheterna är försvarligt (med andra ord om man behöver det för ”viss tjänst eller visst uppdrag”). Jag tror inte att man avsåg scoutverksamhet/fiske/friluftsverksamhet i första hand när man skrev detta, utan det var nog hantverkare och liknande som avsågs i första hand.
Jag håller med någon av de andra som gjort inlägg i denna diskussion om att man kan fundera över syftet med att överhuvudtaget bära kniv på allmän plats. Med allmän plats så menar jag just nu tätbebyggt område...alltså inte stora skogen.
Jag bär i mitt yrke som officer kniv och kombinationsverktyg för det mesta, eftersom att jag till större delen är ute i skogen. Men ska jag ut på stan eller så och t.ex. handla på vägen hem efter jobbet så tar jag av mig åtminstånde kniven. Framförallt när jag haft en slidkniv på mig, även om jag säkerligen skulle få ha den för ev. konstaplar som man kan stöta på så tycker jag att det är onödigt.
Om man nu skulle bli stoppad av polisen är det ju en subjektiv bedömning från polisens sida huruvida man gjort sig skyldig till brott eller inte...
För att kommentera vilken kniv som är bäst så kan jag säga att jag avverkat både Gerber-knivar, A1, F1, Frosts Morakniv och Mora 2000, den helt klart mest mångsidiga och användbara kniven tycker jag är Mora2000. Dessutom så är den billig i förhållande till sin kvalité och användbarhet...
Vad det gäller bajonetter så kan jag bara se ett fåtal användningsområden för dom och dom är inte så civila =o)...den är lite svår att tälja med, bajonetten...