bära kniv på stan.

azog; sa:
Annars så kan jag väl säga att jag sprungit omkring med kniv och scoutskjorta rätt ofta och på de mest olika ställen utan att någonsin bli stoppad av snuten..

//Daniel

Nämen ojdå. Sprang du snabbare än polisen?
Hade du UL-kniv och funktionsskjorta på dig då? ;)

sachsaren; sa:
azog; sa:
Annars så kan jag väl säga att jag sprungit omkring med kniv och scoutskjorta rätt ofta och på de mest olika ställen utan att någonsin bli stoppad av snuten..

//Daniel

Att kalla scoutskjortor för "funktionsskjorta" är väl kanske att tänja lite för mycket på begreppet "funktion" ;)

sachsaren; sa:
azog; sa:

//Daniel

Hehe. Njae, en vanlig hembyggd trä/horn/läder-kniv och en hederlig gammal scoutskjorta. :)

Är dock en vettig synpunkt att man ska ta av sig/dölja kniven om man gör något annat än transporterar sig till/från scout. Kan t.ex. tänka mig att en affärsinnehavares puls går upp lite om han ser en person med kniv komma in i butiken, oavsett vad denne har på överkroppen, så om inte annat för att undvika jobbiga missförstånd...

//Daniel

Edit: Och vad jag vet har jag stannat de få gånger en polis sagt åt mig att göra det..
[Ändrat av azog 2006-01-19 kl 18:32]

Är du scout och skall ut i skogen så har du troligtvis en ryggsäck. Den är utmärkt att förvara kniven i tills du lämnat storstadsdjungeln!!!
Har man Blåkläders snickarbyxa (annat märke duger kanske:)) är det ok med kniv, inte annars.
Jag anser man skall undvika att bära kniv på allmänna ställen för allas säkerhet (inte bara andras utan även för sin egen säkerhet)

Att bära kniv på allmän plats

Precis som lagtexten säger (som Rungá fördömligt citerade) så får man inte bära kniv på allmän plats om det inte med hänsyn till omständigheterna är försvarligt (med andra ord om man behöver det för ”viss tjänst eller visst uppdrag”). Jag tror inte att man avsåg scoutverksamhet/fiske/friluftsverksamhet i första hand när man skrev detta, utan det var nog hantverkare och liknande som avsågs i första hand.
Jag håller med någon av de andra som gjort inlägg i denna diskussion om att man kan fundera över syftet med att överhuvudtaget bära kniv på allmän plats. Med allmän plats så menar jag just nu tätbebyggt område...alltså inte stora skogen.
Jag bär i mitt yrke som officer kniv och kombinationsverktyg för det mesta, eftersom att jag till större delen är ute i skogen. Men ska jag ut på stan eller så och t.ex. handla på vägen hem efter jobbet så tar jag av mig åtminstånde kniven. Framförallt när jag haft en slidkniv på mig, även om jag säkerligen skulle få ha den för ev. konstaplar som man kan stöta på så tycker jag att det är onödigt.
Om man nu skulle bli stoppad av polisen är det ju en subjektiv bedömning från polisens sida huruvida man gjort sig skyldig till brott eller inte...

För att kommentera vilken kniv som är bäst så kan jag säga att jag avverkat både Gerber-knivar, A1, F1, Frosts Morakniv och Mora 2000, den helt klart mest mångsidiga och användbara kniven tycker jag är Mora2000. Dessutom så är den billig i förhållande till sin kvalité och användbarhet...
Vad det gäller bajonetter så kan jag bara se ett fåtal användningsområden för dom och dom är inte så civila =o)...den är lite svår att tälja med, bajonetten...

Re: Bära kniv med scoutskjorta ok

arjaeli; sa:
Om du Bär din scoutskjorta så får du bära kniv inget problem.

Jag vet inte om jag köper det rakt av...jag har haft värnpliktiga soldater som blivit stoppade av polisen för att de burit kniv till uniformen på allmän plats...lagen säger:

(2 stycket 1§ Lag 1988:254 Förbud mot knivar och andra farliga föremål (Knivlagen))
"Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat."

Och soldaten tilldelas kniv och det ingår dennes utrustning...trots detta så har de alltså blivit stoppade...
Detta på grund av att det helt och hållet är en subjektiv bedömning från polisens sida. För den aktuella polisen kanske inte anser att det är befogat att bära kniv, även om man har scoutskjorta, på allmän plats...
Så jag tycker inte att man ska utgå från att det är helt ok att bära kniv bara för att man har scoutskjorta på sig. Dessutom kan man fråga sig vad det kan vara som gör att det är så brottom eller så att man inte hinner ta av sig kniven och stoppa den i fickan eller ryggsäcken...

=o)
/Andreas

Hej.

Jag har inga planer på att fresta lagens långa ram... Syftet med tråden var bara att få reda på hur en konstapel kanske skulle tänka i en sådan situation som jag beskrivit. Och som ni säger så är det ju olika från konstapel till konstapel, men någon här kanske burit kniv på allmän plats och fått prata med någon konstapel? Lagen har jag full koll på, det intressanta är att diskutera om olika åsikter. Tack för alla bra svar förresten!

Knivens längd?

Eftersom jag numera arbetar som hantverkare i skogen och således har dubbelt berättigande att bära kniv så kmmerfrågan ibland upp om hur lång kniv man får bära. Finns det någon reglering angående bladets längd?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanniska Bära kikare och stativ på ryggen Transportera 2
Håkan K Bära barn i ryggsäck Transportera 7
lagrave Hur bära skidor? Transportera 0
Rian Annan säck på fjällräven ram Transportera 1
Snödrivan Kajak på pinne, höglastare Transportera 2
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 16
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6
Nipon Funderingar på ny ryggsäck. Transportera 11
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg