bära kniv på stan.

Bära kniv på stan.

Hej!

Jag undrar vad polisen skulle göra om dom såg mig, iklädd min scoutskjorta och min F1:a hängandes i bältet. Skulle dom ignorera det? Jag är scout, så jag försöker inte bara komma undan... Självklart skulle jag inte testa detta om jag inte behövde ta mig till någon scoutaktivitet där jag behöver kniven, men det kan vara kul att spekulera lite... Jag är förresten 16 år, om det skulle ha någon inverkan.

MVH
Carl

Beror på hur du ser ut i övrigt. Ser du ut som en skout så är det nog ingen som bryr sig och dn F1 kan tas för ett järnspett.

Jag har alltid kniv i bältet om jag behöver den eller är på väg till en plats där jag behöver den. För det mesta är det ingen som bryr sig men detta betyder inte att polisen inte kommer att ta den i beslag och ge mig böter om de anser att de har anledning till detta.

"1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (2000:148)"

Lagtexter är alltid fråga om tolkningar. Knivförbudet har tillkommit för att ge polisen rätten att beslagta de stick- och skärvapen och andra föremål som de anser kan användas till brott.

Som du ser kommer du inte undan även om du har fin F1 i en bil på allmän plats. Skaffa dig en bättre kniv!

Knivlagen

Smidighet!

Nej, jag har aldrig hört talas om att en snickare eller scout blivit fälld för brott mot knivlagen.
I förarbetena till lagen ges också lagstiftarens syn på det hela. En person som har någon sorts laglig nytta av kniven skall alltså inte anses begå något brott.
Men då kommer vi då till det som tingsrätterna kan tolka annorlunda.
Får snickaren bära kniv på lunchrestauranten under sin rast? Eller behöver scouten sin kniv (synlig) under tunnelbanefärden (spetsar till det lite) till sin aktivitet? Nja, man vet ju aldrig hur åklagare och tingsrätter ser dessa "gråzoner".
Och inte är det väl någon av oss goda medborgare som prompt vill ta reda på det, med risk för att fällas för ett brott som till och med kan ge fängelse (teoretiskt).
Nej, mitt tips är att du gör som dem som transporterar sina skjutvapen till och från aktiviteterna.
Stoppa den i väskan när du inte behöver den.

Njut av livet!
Anders

Kniv

Som sagt lagen är till för att polisen skall kunna beslagta knivar och andra tilhyggen på offentlig plats. Så om dom tycker att du ippför dig olämpligt eller är på fel ställe så tar de kniven för dig!

Så om du står i med F1:an i kö till Sturecompaniet så kan dom nog ta den oavsett skoutskjorta...

Hej!

Tja, för det första var bor du? Bor du inte i en av de större städerna så är det ju för det första större sannolikhet att träffas av blixten (nåja) än att stöta på Farbror Blå, åtminstone om de inte har fartkontroll, så då är det nog rätt lugnt..

En f1 kräver väl en aningens bättre förklaring än moran för att bli godtagen kanske och den svartbladiga varianten får man nog ha en _mycket_ bra förklaring för..
Det är ju rätt uppenbart att den är "ägnad att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa". För att inte tala om AK47-bajonetter.. X-D

Annars så kan jag väl säga att jag sprungit omkring med kniv och scoutskjorta rätt ofta och på de mest olika ställen utan att någonsin bli stoppad av snuten..

//Daniel

Varför behöver du den i bältet på stan?

Innan man ens börjar fundera på juridiken kan man ju fundera ett par sekunder på VARFÖR man ska gå omkring på stan med en SRK-kopia i bältet som en annan Kalle-Anka-Zeb bara för att man råkar vara skojt.
Exakt vad är det du tänker tälja på som är så bråttom att du måste ha den så lättillgänglig?

Stoppa ner den ryggan - sätt den i bältet när du kommer ut i skogen.

(Självklart fattar jag att det är tufft med en Rambo-kniv i bältet, men man kan ju välja sina tillfällen.)

Hmm...

Bär du kniven "i tjänsten" så ska det ju vara ok enligt lagen, men frågan är ju om du verkligen gör det när du går klädd så inne i stan. (Scouter håller väl mest till i skogen än får jag hoppas och varför då bära kniven i stan?!) Den kan du ju sätta på dig när du kommer fram, eller?
Knepig fråga det där, säkert öppen för tolkningar eller diskussion. Hör med polisen vet jag... Vore intressant att få höra vad som gäller.

"...eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat."

I ditt scenario är det ovanstående passage i lagtexten som är av betydelse, eftersom en kniv som sådan otvetydigen faller under lagens tillämpningsområde. Vad den enskilde polismannen skulle göra om han såg en scout gå omkring med kniv i bältet vet av uppenbarliga skäl inte jag eller någon annan än den enskilde polismannen, men tingsrätten, där du hamnar om den hypotetiska polismannen ingriper och du inte är villig att motta ett strafföreläggande, skulle nog ha svårigheter att se innehavet som befogat om scouten ifråga satt i en biosalong men visa mer förståelse om han satt på bussen på väg till eller från skogen... Rent allmänt skulle nog de flesta domstolar dessutom ha svårare att acceptera en AK47-bajonett än en morakniv...

Känns som ett rätt klokt råd du fått här, stoppa kniven i väskan/fickan när du går i urbana miljöer.

Dessutom är du inte 16 år, enligt din profil, utan 106 år, he he...
[Ändrat av Per Ö 2006-01-19 kl 13:05]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanniska Bära kikare och stativ på ryggen Transportera 2
Håkan K Bära barn i ryggsäck Transportera 7
lagrave Hur bära skidor? Transportera 0
Rian Annan säck på fjällräven ram Transportera 1
Snödrivan Kajak på pinne, höglastare Transportera 2
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 16
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6
Nipon Funderingar på ny ryggsäck. Transportera 11
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg