backpacka med dunjacka?

Re: Skjortan regerar!

Nordesjö; sa:
NUI; sa:
Vindblus är ett oerhört behagligt alternativ till att svettas i en skaljacka när det blåser men inte regnar..

Jag vill ju hävda att man spar mer vikt genom att skippa underställströja + vindblus och istället ha en tunn skjorta, som funkar rätt bra om det blåser men inte regnar och en skaljacka skulle vara för svettig.
:)

En vindblus i Pertex Equilibrium (som jag har) är suverän även som skjorta eftersom väven är både fukttransporterande som en undertröja och vindtät. Det är därför jag föredrar den extra vikten jämfört med en vindblus av Pertex Quantum eller liknande.

Kan bara instämma i dunvästens lov. Det finns väl få plagg som ger lika mycket värme till sin låga vikt. Perfekt att packa med på resor också, där man kan behöva förstärka klädseln i kalla städer.

Jörgen

Re: Re: Re: Skjortan regerar!

Strykarräven; sa:
NUI; sa:
...En vindblus i Pertex Equilibrium (som jag har)...
Hörru, vad är detta för sorts blus? Hemmasydd eller köpt, och isåfall av vilket märke?

Fan, UL-diskursen hijackar ännu en tråd, "vi måste sluta träffas på det här viset".

Ber om ursäkt för hi-jackingen, du har rätt. Min är hemsydd, men bla RAB har Equilibrium-plagg.

Jörgen

Re: Re: Skjortan regerar!

NUI; sa:
En vindblus i Pertex Equilibrium (som jag har) är suverän även som skjorta eftersom väven är både fukttransporterande som en undertröja och vindtät.

Ah! Alltså är det inte "bara" en vindblus.
Det har du säkert förklarat för mig tidigare... med andra ord måste jag se till att skaffa mig en snajsig skjorta i Equilbrium.

Dunväst säger ni... jag är lite feg vad gäller väst, även om jag har hört från flera håll att det regerar.

Vad är bästa valet värmemässigt - en tjock väst på 300 gram eller en tunn jacka på 300 gram? Alltså: hur mycket vinner man på tjockleken och hur mycket förlorar man på ärmlösheten (inget vindskydd för armarna heller)?

Re: Re: Re: Skjortan regerar!

Nordesjö; sa:
NUI; sa:
En vindblus i Pertex Equilibrium (som jag har) är suverän även som skjorta eftersom väven är både fukttransporterande som en undertröja och vindtät.

Ah! Alltså är det inte "bara" en vindblus.
Det har du säkert förklarat för mig tidigare... med andra ord måste jag se till att skaffa mig en snajsig skjorta i Equilbrium.

Dunväst säger ni... jag är lite feg vad gäller väst, även om jag har hört från flera håll att det regerar.

Vad är bästa valet värmemässigt - en tjock väst på 300 gram eller en tunn jacka på 300 gram? Alltså: hur mycket vinner man på tjockleken och hur mycket förlorar man på ärmlösheten (inget vindskydd för armarna heller)?
Har använt dunvästen som en förstärkning av fiberpälströja, alltid under skalplagg. Då håller armarna värmen ändå. Att ha dunvästen som enda värmeplägg kräver nog att man har ett antal lager på armarna om det är lite småkallt. Har ej använt dunväst som enda värmeplagg av detta skäl, utan som en förstärkning av ett annat värmeplagg.

Jörgen

Re: Re: Re: Re: Re: Skjortan regerar!

Nordesjö; sa:
NUI; sa:
Har ej använt dunväst som enda värmeplagg av detta skäl, utan som en förstärkning av ett annat värmeplagg.

Ok, så med andra ord är det mest ett vinterplagg (när man behöver förstärka förstärkningsplaggen)?
Så har det varit för mig. Numera använder jag ju en dunjacka som är lättare än min gamla dunväst som värmeplagg för 3 säsonger. Funderar på att sy en ultralätt (!) dunväst för sommarbruk och icke-fjälltrakter.

Men andra jobbar kanske på annat sätt.

Jörgen

Jag använder en mountain equipment dunjacka som väger 643 g utan huva. Den använder jag bl.a när jag cyklar i minus grader, under har jag en icebreaker 200 eller en tunn löpar t-shirt beroende på hur kallt det är. Och jag måste säga att det fungerar överförväntan, den svett som bildas tas oftast upp av mernino tröjan. Jämfört med flera lager på lager varianter och en goretex jacka ytterst fungerar det mycket bättre. Dessutom kan jag öppna jackan och svalka av mig om det blir varmt, det är inte lika lätt med fyra lager på varandra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Axelssn Arc'teryx Alpha Parka vs Klättermusen Bore 3.0 Kläder 0
Brune Wolff-Wear dunjacka Kläder 1
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
jfc.bromma Dunjacka som lager 2? Kläder 16
Mrlacke Dunjacka för 6000m+ Kläder 3
traser Dunjacka,ihopklumpad fyllning Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Viktorious Kompressionspåse och dunjacka? Kläder 1
nicko_ (Quark) Dunjacka från Roberts.pl Kläder 3
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
majjen Dunjacka Kläder 12
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
vandrafjäll Istället fär komprimerbar dunjacka ? Kläder 5
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
fuchs Kallt med dunjacka + rygga Kläder 25
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Still Alive Dunjacka som står emot gnistor? Kläder 4
Mr. Red Det här med dunjacka Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
vonlarsson Dunjacka 2010 Kläder 21
skyspy Dunjacka Kläder 2
pelka Förvaring av dunjacka! Kläder 3
Henrik.A Dunjacka Kläder 4
mindful Ihopvikbar dunjacka Kläder 7
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
ödemark Dunjacka-lista Kläder 30
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
snowhound Dunjacka - fjällräven Kläder 5
Mathias PHS Rökluktande dunjacka? Vad göra?? Kläder 14
shalin dunjacka för vintertur Kläder 7
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
dave1 Yttermaterial i Feathered Friends-dunjacka Kläder 2
StefanP- Dunjacka nedpackad i extreme värme Kläder 5
avslutat080903 Finns M/90 dunjacka Kläder 16
sandwichman Bra dunjacka? Kläder 14
afro haglöfs dunjacka Kläder 0
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
Bjurs Dunjacka Kläder 27
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg