backpacka med dunjacka?

Mountain Equipment

pirx; sa:
tjena!

funderar på att köpa en dunjacka (north face nuptse). men hur mycket problem är det med en dunjacka egentligen? måste dom skötas mycket? om det regnar lite, är det katastrof? om det kommer en gnista från lägerelden, säger det då bara *poof* och så har jackan brunnit upp? och slutligen, går det att bära en hyfsat tung ryggsäck på den, eller plattar man till dunen helt då?

mvh, tpf / alex

Hej Alexander!

När det gäller motstånd mot väta; kolla på Mountain Equipments jackor, yttertyget "DriLite" är regntätt och klarar kortare regn eller blötsnö rätt bra men det är ju inget regnplagg. Vid längre bruk i väta utan torkmöjligheter är syntet att föredra.

Gnistor är inget bra, det blir hål, men tejpa går ju alltid, och, som redan sagts, att bära med en dunjacka under normala förhållanden är väl ingen hit för då lär den bli våt innifrån vilket märke du än väljer...

Ciao!

Uffe
[Ändrat av alien 2005-12-05 kl 14:32]

Dunjacka

Var precis ute i blåst och regn och visst hade jag dunisen på mig. Jag har en Rab Endurance Jacket med yttertyget i Pertex Endurance som är klockrent i regn och snöblask. Dagens tempratur var 3 grader, regn och lite vind. Dunjackan väger dryga 500 g och blir väldigt liten när den packas ihop i rätt påse. Jackan förblir torr även efter ganska ihärdigt regnande, bara att skaka av innan du tar klivet in i tältet eller stugan! Men visst, det blir lite varmt att röra sig för hastigt i den, hade endast en T-shirt under och blev snabbt ganska varm... Men kan inte annat än rekommendera den.
/Johan

Re: Dunjacka

krabba74; sa:
Var precis ute i blåst och regn och visst hade jag dunisen på mig. Jag har en Rab Endurance Jacket med yttertyget i Pertex Endurance som är klockrent i regn och snöblask. Dagens tempratur var 3 grader, regn och lite vind. Dunjackan väger dryga 500 g och blir väldigt liten när den packas ihop i rätt påse. Jackan förblir torr även efter ganska ihärdigt regnande, bara att skaka av innan du tar klivet in i tältet eller stugan! Men visst, det blir lite varmt att röra sig för hastigt i den, hade endast en T-shirt under och blev snabbt ganska varm... Men kan inte annat än rekommendera den.
/Johan

En nackdel med dunjackor som är (ganska) regntäta är väl att det är ett försök till 'hybrid' (se denna tråd)som bromsar transporten av kroppsfukt. Något som kan innebära att man på längre turer utan torkmöjligheter (t ex vintertältning) kraftigt försämrar den isolerande förmågan hos dunet.

En sådan dunjacka låter därför som om den är klart bättre i staden än i bushen. För mig är dunjackan ett värmeplagg som alltid kan förstärkas med regnplagg om det skulle behövas.
Men jag har själv inte testat sådana dunjackor ute bushen. Det finns kanske de som har?

Jörgen

PS. Endurance transporterar enligt uppgift fukt sämre än t ex Goretex.

I helgen töade det på balkongen. Till min fasa såg jag hur min termojacka (Berghaus Infinity Lite) plötsligt stack upp ur slasket!

Jag hade hängt den på vädring efter en tur för ett par veckor sen och eftersom den hade ramlat ner och blivit översnöad hade den helt försvunnit ur min skalle.

Jag plockade in den och hängde upp den i duschen. Den var torr på kvällen.
Min poäng är: hade en dunjacka klarat det?

(Min andra poäng är kanske: om man inte är så puckad som jag så är det kanske ändå inget problem :D )

ömtåligt yttertyg

Något som sällan nämns är hur ömtåligt yttertyget är. Min Marmotväst är fantastisk på fjället men har fått revor två gånger av lätt skogsanvändning. Är det läge för närkontakt med taggar ol skulle jag nog tänka mig för att välja de allra lättaste (dyraste) jackorna. Eller ladda med lagningslappar. Jag har en riktig billig dunjacka med rejält yttertyg till skogen istället.

/Tommy

Re: ömtåligt yttertyg

Tommy E; sa:
Något som sällan nämns är hur ömtåligt yttertyget är. Min Marmotväst är fantastisk på fjället men har fått revor två gånger av lätt skogsanvändning. Är det läge för närkontakt med taggar ol skulle jag nog tänka mig för att välja de allra lättaste (dyraste) jackorna. Eller ladda med lagningslappar. Jag har en riktig billig dunjacka med rejält yttertyg till skogen istället.

/Tommy

Gnisthål i dunjackor lagas enkelt med lite badrumssilikon. Man späder med ren bensin tills den blir lagom mjuk. Sedan duttar man en prick på de små hålen med en tändsticka eller liknande.

Ett knep att tänka på är att man inte skall dra ut dun genom små hål där de sticker ut. Då drar de bara med sig ett nytt dun halvvägs genom hålet osv osv.

Istället tar man tag med nypan från baksidan av jackan eller sovsäcken och drar in dunet, tillbaka genom hålet. Sedan lagar man.

Jörgen

Förtydligande

Gnisthål har jag sluppit. De revor jag fått har legat i intervallet 3-5 cm. Jag har använt standardlappar för lagning från sybutiken som tejpats på och de fungerar alldeles utmärkt.

Jag ville belysa att det finns fler aspekter än dun och väta och ta hänsyn till när det gäller dunjackor. Och att det inte alltid är kalfjället vintertid som sliter hårdast på utrustningen. Vad "backpacking" innebär här vet endast trådskaparen.

/Tommy

Re: Re: Dunjacka

NUI; sa:
krabba74; sa:
/Johan

En nackdel med dunjackor som är (ganska) regntäta är väl att det är ett försök till 'hybrid' (se denna tråd)som bromsar transporten av kroppsfukt. Något som kan innebära att man på längre turer utan torkmöjligheter (t ex vintertältning) kraftigt försämrar den isolerande förmågan hos dunet.

En sådan dunjacka låter därför som om den är klart bättre i staden än i bushen. För mig är dunjackan ett värmeplagg som alltid kan förstärkas med regnplagg om det skulle behövas.
Men jag har själv inte testat sådana dunjackor ute bushen. Det finns kanske de som har?

Jörgen

Självklart är dunjackan tät både inifrån (mot svett) och utifrån mot regn och snöblask, därmed är dunet alltid torrt. Att försöka transportera fukten från kroppen genom dunet tror vore riktigt dumt oavsett vilket yttertyg du har. En dunjacka är självklart i första hand ett värmeplagg, men är den resistent mot regn och snöblask så är det bara bra i mina ögon. Slipper man dessutom bära med sig en regnjacka så är väl det bara positivt!

PS. Den funkade då bra under 5 veckors trekkande och alpin klättring i Nepal för mig och det är bushen, jag lovar!

/Johan

Re: Re: Re: Dunjacka

krabba74; sa:
NUI; sa:
krabba74; sa:
/Johan

Jörgen

Självklart är dunjackan tät både inifrån (mot svett) och utifrån mot regn och snöblask, därmed är dunet alltid torrt. Att försöka transportera fukten från kroppen genom dunet tror vore riktigt dumt oavsett vilket yttertyg du har. En dunjacka är självklart i första hand ett värmeplagg, men är den resistent mot regn och snöblask så är det bara bra i mina ögon. Slipper man dessutom bära med sig en regnjacka så är väl det bara positivt!

PS. Den funkade då bra under 5 veckors trekkande och alpin klättring i Nepal för mig och det är bushen, jag lovar!

/Johan

Lite förvånad över att jackan är tät inifrån mot svett. Någon sorts vapor barrier?
Praktiskt taget alla dunjackor och dunsovsäckar jag har hört talas om transporterar fukten genom innertyget och dunet. Sedan kan ett tätt yttertyg stoppa/bromsa denna transport. Men de flesta verkar anse att det är viktigare att yttertyget släpper igenom fukt inifrån än att det är vattentätt utifrån, eftersom ackumulationen av fukt i dunet sänker isoleringsförmågan.

Skydd mot fukt utifrån tycker jag själv att man löser bäst genom ett skalskydd. Antingen regnjacka för dunjackan eller tält/tarp för sovsäcken. Och att dunjackan då är ett rent värmeplagg, inte ett kombinerat värmeplagg och skalplagg. Den typen av plagg tycker jag är lämpligare i stan. Men smaken är ju olika.

Jörgen

NUI; sa:
Lite förvånad över att jackan är tät inifrån mot svett. Någon sorts vapor barrier?
Praktiskt taget alla dunjackor och dunsovsäckar jag har hört talas om transporterar fukten genom innertyget och dunet. Sedan kan ett tätt yttertyg stoppa/bromsa denna transport. Men de flesta verkar anse att det är viktigare att yttertyget släpper igenom fukt inifrån än att det är vattentätt utifrån, eftersom ackumulationen av fukt i dunet sänker isoleringsförmågan.

Skydd mot fukt utifrån tycker jag själv att man löser bäst genom ett skalskydd. Antingen regnjacka för dunjackan eller tält/tarp för sovsäcken. Och att dunjackan då är ett rent värmeplagg, inte ett kombinerat värmeplagg och skalplagg. Den typen av plagg tycker jag är lämpligare i stan. Men smaken är ju olika.

Jörgen
Det jag funderar lite över är att fler och fler tillverkare använder material med beläggning i större utsträckning på sina dunjackor. Allt i från Haglöfs till The North Face och flera andra. Detta borde iaf betyda att det är viktigare att skydda sig utifrån än innifrån, eller tänker jag fel. Jag köpte som sagt nyligen en TNF Himalayan Parka som är helt tät och denna är gjord för expeditionsbruk.

langby; sa:
Det jag funderar lite över är att fler och fler tillverkare använder material med beläggning i större utsträckning på sina dunjackor. /.../ Detta borde iaf betyda att det är viktigare att skydda sig utifrån än innifrån, eller tänker jag fel.

Min gissning är att det beror på att dunjackstrenden går mot jackor som används som ytterplagg i de mest skiftande förhållanden. Använder du din dyra dunjacka på stan i november så är ett vattentätt yttertyg nästan ett måste.

Använder man däremot dunplagg som "äkta" förstärkningsplagg (så som tex Jörgen förodrar) är behovet av fuktspärr mindre.

Och visst kan det finnas ett behov av att ventilera fukt genom dunet? Så funkar ju sovsäckar, och dunjackor har ju samma konstruktion.

Om man inte vill transportera fukt genom dunlagret, varför i hela friden använda yttertyg med PTFE-membran eller PU-beläggning?!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Axelssn Arc'teryx Alpha Parka vs Klättermusen Bore 3.0 Kläder 0
Brune Wolff-Wear dunjacka Kläder 1
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
jfc.bromma Dunjacka som lager 2? Kläder 16
Mrlacke Dunjacka för 6000m+ Kläder 3
traser Dunjacka,ihopklumpad fyllning Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Viktorious Kompressionspåse och dunjacka? Kläder 1
nicko_ (Quark) Dunjacka från Roberts.pl Kläder 3
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
majjen Dunjacka Kläder 12
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
vandrafjäll Istället fär komprimerbar dunjacka ? Kläder 5
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
fuchs Kallt med dunjacka + rygga Kläder 25
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Still Alive Dunjacka som står emot gnistor? Kläder 4
Mr. Red Det här med dunjacka Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
vonlarsson Dunjacka 2010 Kläder 21
skyspy Dunjacka Kläder 2
pelka Förvaring av dunjacka! Kläder 3
Henrik.A Dunjacka Kläder 4
mindful Ihopvikbar dunjacka Kläder 7
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
ödemark Dunjacka-lista Kläder 30
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
snowhound Dunjacka - fjällräven Kläder 5
Mathias PHS Rökluktande dunjacka? Vad göra?? Kläder 14
shalin dunjacka för vintertur Kläder 7
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
dave1 Yttermaterial i Feathered Friends-dunjacka Kläder 2
StefanP- Dunjacka nedpackad i extreme värme Kläder 5
avslutat080903 Finns M/90 dunjacka Kläder 16
sandwichman Bra dunjacka? Kläder 14
afro haglöfs dunjacka Kläder 0
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
Bjurs Dunjacka Kläder 27
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg