Avgör en tvist!

Re: Re: Re: Re: Re: ettpar kg mer

Raskesven; sa:
För mig är också grejen delvis att få slita av sig lite. Utöver fjällen så gillar jag också att t.ex välja ut ett vilt skogsområde som man får slita sig igenom. Och det handlar inte om prestationsångest utan känslan och livsglädjen när man tar sig genom oländiga sådana marker. Det är lite av själva livsluften för mig.

Varför då packa 30 kg UTRUSTNING? Varför inte ha 10 kg utrustning och sen 2 stycken 10-liters vattendunkar istället? Du är ju ute för att slita, eller?

Personligen har jag tröttnat på att vara så trött på kvällen att jag bara vill stupa i säng. Mer packning gör att man bränner mer energi och måste ha mer mat med sig... en ond cirkel. Att lätta sin packning ger istället en god cirkel (lättare packning kräver mindre mat vilket gör packningen ännu lättare).

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ettpar kg mer

nermander; sa:
Raskesven; sa:
För mig är också grejen delvis att få slita av sig lite. Utöver fjällen så gillar jag också att t.ex välja ut ett vilt skogsområde som man får slita sig igenom. Och det handlar inte om prestationsångest utan känslan och livsglädjen när man tar sig genom oländiga sådana marker. Det är lite av själva livsluften för mig.

Varför då packa 30 kg UTRUSTNING? Varför inte ha 10 kg utrustning och sen 2 stycken 10-liters vattendunkar istället? Du är ju ute för att slita, eller?

Personligen har jag tröttnat på att vara så trött på kvällen att jag bara vill stupa i säng. Mer packning gör att man bränner mer energi och måste ha mer mat med sig... en ond cirkel. Att lätta sin packning ger istället en god cirkel (lättare packning kräver mindre mat vilket gör packningen ännu lättare).
Av den enkla anledningen att vi använder en tältkåta. Två skallar med kåta bär cirka 3 till 3,5 kg mer per skalle än två stycken med tält. Det är alltid en trade-off mellan hur lätt man vill vandra och hur man vill ha lägret. Jag föredrar kåtan framför vattendunkar. Då är slitet värt det hela.

Det är ju prylar och gadjets man vill ha med sig, knivar yxor ,gpser, radio, rep, tools etc .. Listan kan göras hur lång som helst ..

Vatten finns ju överallt ..

// johan

Och så kan man borra lätthål i ALLT.
Mina kastruller får snart lätthål längst upp i kanten, precis som mina kåsor har lätthål i hantaget...

Skippa shortsen tycker jag. Förra gången hade jag dem en dag, sen blev det bara byxdagar. Om shorts ändå behövs går det ju att rulla upp brallorna...

Bär man tungt blir man stor och stark vilket leder till att man kan bära tyngre vilket leder till att man blir större och starkare etc ...

// johan

snabb rättelse

bara så att ingen tror att vad som helst är möjligt:
det är min SOVsäck som väger 700 gram, en dunsäck.
Ryggsäcken väger 1.8 kg och jag har provgått den
åtskilliga mil med c:a
20 band av Nordisk familjebok, 1953 års upplaga.
Den är ett drygt kilo lättare än min gamla och sitter bättre.
Men man måste packa tältet utanpå och jag offrar
lyxen av frontmatning och sidofickor.

Den lättaste ryggsäck jag vet för rimlig långfärdspackning
väger 1300 gram men har inget bärsystem.

il C.

Re: snabb rättelse

pehac@mai.liu.se; sa:
bara så att ingen tror att vad som helst är möjligt:
det är min SOVsäck som väger 700 gram, en dunsäck.
Ryggsäcken väger 1.8 kg och jag har provgått den
åtskilliga mil med c:a
20 band av Nordisk familjebok, 1953 års upplaga.
Den är ett drygt kilo lättare än min gamla och sitter bättre.
Men man måste packa tältet utanpå och jag offrar
lyxen av frontmatning och sidofickor.

Den lättaste ryggsäck jag vet för rimlig långfärdspackning
väger 1300 gram men har inget bärsystem.

il C.
Beklagar, jag ser det när jag kollar din "Packlista sydeuropa". Men på din "Utrustningslista för ultralätta långvandringar" anges Ryggsäck Karrimor 700g.

jorå,

Pecka Backs lista är intressant och jag hänvisar till den enbart
för att visa att min egen packning inte på ngt sätt
är extrem. Man bör observera att Peckas packning
är till en veckotur, t ex ska han klara sig på en enda gasbehållare,
med 7 gram tvål och med en enda karta; vidare använder han
ett tält för fjällöpare och är själv tveksam om dess vindtålighet
(bågarna är av glasfiber).

När det sen gäller klädsel, som var den ursprungiga frågan.
På nästan alla turer har jag
ett par tunna kortbrallor, och då inte några
stora bylsiga rando shorts,
större delen av tiden;
och kan nog inte tänka mig en längre vandring
utan dem. De är ju inte vägen, blir det kyligt drar jag på mina knickers utanpå dem. Blir et kallt kommer
rengkostymen på och jag har hittills aldrig tagit
på mina långkalsingar.

Vanliga långbyxor
har jag aldrig använt, de jag prövat i affär stramar
obehagligt. Jag har förstås bara gått
i mygg-trakter (Saltfjellet-Sulis och Sylarna) två
gånger och har haft problem med andra insekter (bromsar) bara
i de sydligaste Havsalperna.

il C.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ettpar kg mer

Raskesven; sa:
Det är alltid en trade-off mellan hur lätt man vill vandra och hur man vill ha lägret. Jag föredrar kåtan framför vattendunkar. Då är slitet värt det hela.

Vitsen med vattendunkarna är att OM det blir kris så är det bara att hälla ut vattnet och gå vidare med lättare packning. En stukad fot kan t.ex. göra att de där kämpiga 30 kilona blir 30 omöjliga kilo. Fast är man två kan ju den ena ta 45 kg och den andra halta vidare med 15...?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ettpar kg mer

nermander; sa:
Raskesven; sa:
Det är alltid en trade-off mellan hur lätt man vill vandra och hur man vill ha lägret. Jag föredrar kåtan framför vattendunkar. Då är slitet värt det hela.

Vitsen med vattendunkarna är att OM det blir kris så är det bara att hälla ut vattnet och gå vidare med lättare packning. En stukad fot kan t.ex. göra att de där kämpiga 30 kilona blir 30 omöjliga kilo. Fast är man två kan ju den ena ta 45 kg och den andra halta vidare med 15...?
Om man tar med sig 20 kg vatten istället för 20 kg utrustning, betyder det att 20 kg utrustning tidigare uteslutits. Vid sådan kris att man enligt ditt behändiga packsystem kan lämna 20 kg vatten, kan man i mitt fall istället lämna de 20 kg utrustning som ditt system tidigare uteslutit. På så sätt får jag nytta av de 20 kilona tills extremhändelsen eventuellt inträffar. Att jag vid ett senare tillfälle måste hämta grejorna förefaller inte ha så stor betydelse i sammanhanget.

Men poängen är väl att vi alla stoppar ner grejor i ryggsäcken så länge vi tycker att nyttan av det sist ilagda grammet är större än onyttan av den ytterligare vikten. Antag att jag packat min rygga för en 14-dagars vandring med tält och ryggsäcken då väger 26,5 kg. Om jag då sliter upp tältet och istället trycker ner kåtan så ökar vikten till 30 kg. Der är ganska mycket i viktökning med 3,5 kg när ryggan redan väger 26,5 kg. Men på marginalen så ger kåtan mig sådan känsla av upplevd nytta att den extra nyttan med kåtan för mig är större än den extra onytta som viktökningen medför. Men det där är ju en avvägningsfråga var och en får göra eftersom vi alla har olika preferanser.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ettpar kg mer

Raskesven; sa:
På så sätt får jag nytta av de 20 kilona tills extremhändelsen eventuellt inträffar. Att jag vid ett senare tillfälle måste hämta grejorna förefaller inte ha så stor betydelse i sammanhanget.

Du glömmer den lilla detaljen att du i ett sånt läge måste fundera över vad du skall slänga ur. Och om nu vikten inte kommer av EXTRA grejer utan av TYNGRE grejer så kan du ju kanske inte kasta ur nåt?

Men poängen är väl att vi alla stoppar ner grejor i ryggsäcken så länge vi tycker att nyttan av det sist ilagda grammet är större än onyttan av den ytterligare vikten. Antag att jag packat min rygga för en 14-dagars vandring med tält och ryggsäcken då väger 26,5 kg. Om jag då sliter upp tältet och istället trycker ner kåtan så ökar vikten till 30 kg. Der är ganska mycket i viktökning med 3,5 kg när ryggan redan väger 26,5 kg.

Om du då måste lätta ryggan så måste du då kasta ur HELA kåtan. Hade du istället för kåtan haft 3,5 liter vatten hade du haft tältet kvar OCH kunnat lätta packningen.

Sen var ju poängen den att vikten sades vara till för att det skulle bli tyngre, inte för att det skulle bli bekvämare. Om man BARA packar tyngre för att man vill slita mer så låter det lite inkonsekvent att samtidigt säga att man packar tyngre för att få det bekvämare?

Men på marginalen så ger kåtan mig sådan känsla av upplevd nytta att den extra nyttan med kåtan för mig är större än den extra onytta som viktökningen medför. Men det där är ju en avvägningsfråga var och en får göra eftersom vi alla har olika preferanser.

När jag vandrar så ägnar jag kanske 8 timmar av dygnet till att vandra, 3-4 timmar till måltider, 8 timmar till att sova och resterande 4 timmar till "övrigt".

Genom att ha en lättare packning så gör jag de 8 timmarnas vandring betydligt trevligare. Jag släpare inte med ett stort tungt kök för att göra de 3-4 timmarna som ägnas åt måltider bekvämare eftersom det kommer att göra att de 8 timmarna som ägnas åt vandring blir obekvämare. Det handlar för mig helt enkelt om att prioritera det som jag tycker ger mest. För mig är det alltså själva vandrandet och sovandet som behöver prioriteras, eftersom det är de största bitarna.

Visst har det hänt att jag känt behov av större tält, men det har MYCKET oftare varit så att jag känt behov av en lättare ryggsäck.

Jag har fjällvandrat en gång med 30 kg packning (för en knapp vecka). Jag gick då och la mig direkt efter middan eftersom jag var så slut. Hade jag haft nån glädje av att bära 3,5 kg extra för att ha en tältkåta att sova i? Knappast.... Däremot hade jag nog haft glädje av att ha 3,5 kg lättare packning så jag kanske hade orkat sitta uppe lite med de andra på kvällarna.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ettpar kg mer

nermander; sa:
Raskesven; sa:
På så sätt får jag nytta av de 20 kilona tills extremhändelsen eventuellt inträffar. Att jag vid ett senare tillfälle måste hämta grejorna förefaller inte ha så stor betydelse i sammanhanget.

Du glömmer den lilla detaljen att du i ett sånt läge måste fundera över vad du skall slänga ur. Och om nu vikten inte kommer av EXTRA grejer utan av TYNGRE grejer så kan du ju kanske inte kasta ur nåt?

Men poängen är väl att vi alla stoppar ner grejor i ryggsäcken så länge vi tycker att nyttan av det sist ilagda grammet är större än onyttan av den ytterligare vikten. Antag att jag packat min rygga för en 14-dagars vandring med tält och ryggsäcken då väger 26,5 kg. Om jag då sliter upp tältet och istället trycker ner kåtan så ökar vikten till 30 kg. Der är ganska mycket i viktökning med 3,5 kg när ryggan redan väger 26,5 kg.

Om du då måste lätta ryggan så måste du då kasta ur HELA kåtan. Hade du istället för kåtan haft 3,5 liter vatten hade du haft tältet kvar OCH kunnat lätta packningen.

Sen var ju poängen den att vikten sades vara till för att det skulle bli tyngre, inte för att det skulle bli bekvämare. Om man BARA packar tyngre för att man vill slita mer så låter det lite inkonsekvent att samtidigt säga att man packar tyngre för att få det bekvämare?

Men på marginalen så ger kåtan mig sådan känsla av upplevd nytta att den extra nyttan med kåtan för mig är större än den extra onytta som viktökningen medför. Men det där är ju en avvägningsfråga var och en får göra eftersom vi alla har olika preferanser.

När jag vandrar så ägnar jag kanske 8 timmar av dygnet till att vandra, 3-4 timmar till måltider, 8 timmar till att sova och resterande 4 timmar till "övrigt".

Genom att ha en lättare packning så gör jag de 8 timmarnas vandring betydligt trevligare. Jag släpare inte med ett stort tungt kök för att göra de 3-4 timmarna som ägnas åt måltider bekvämare eftersom det kommer att göra att de 8 timmarna som ägnas åt vandring blir obekvämare. Det handlar för mig helt enkelt om att prioritera det som jag tycker ger mest. För mig är det alltså själva vandrandet och sovandet som behöver prioriteras, eftersom det är de största bitarna.

Visst har det hänt att jag känt behov av större tält, men det har MYCKET oftare varit så att jag känt behov av en lättare ryggsäck.

Jag har fjällvandrat en gång med 30 kg packning (för en knapp vecka). Jag gick då och la mig direkt efter middan eftersom jag var så slut. Hade jag haft nån glädje av att bära 3,5 kg extra för att ha en tältkåta att sova i? Knappast.... Däremot hade jag nog haft glädje av att ha 3,5 kg lättare packning så jag kanske hade orkat sitta uppe lite med de andra på kvällarna.
På 30 kg grejor går det såklart att eliminera saker som inte är absolut nödvändiga om man måste. De enda grejorna som är tyngre i min packning än i de flesta andras är att jag har en kåta istället för tält.

Jag fattar inte var du fick vattendunkarna ifrån????
För att jag skrev att jag gillar att slita ibland eller vad? Att jag kan gilla att slita tolkas alltså som att jag lika gärna fyller säcken med vatten eller sten som med en kåta och annat? OK. Du gillar inte att slita så då ska man väl tolka det som att du bara vandrar mellan stugor med max ett örngott i näven? Varför hårddra det?Ingen behöver väl lägga sig i extrempunkten. Det finns ett kontinuerligt intervall mellan extremerna.

Jag sa väl inte att grejen var att göra det tyngre som självändamål? Jag packar naturligtvis inte BARA för att det ska bli tyngre. Vem f-n har sagt att man bara packar mer för att det ska bli tyngre? Grejen var att jag inte har något emot att slita av mig lite. Vem gillar inte att då och då blåsa ur kroppen? Var finns inkonsekvensen i trade-offen mellan att ha det väldigt bra under vandringen och väldigt bra i lägret? Den trade-offen kämpar man ju med varje gång säcken packas. Man kan välja att gå ultralätt och inte ha speciellt med grejor till lägret, man kan välja att gå extremt tungt och ha en massa grejor i lägret. Eller man lägger sig någostans däremellan. Eftersom jag kan gilla att slita lite så blir onyttan av den beskrivna viktökningen för mig troligen inte lika hög som för dig. Och nyttan av en kåta för mig blir troligen högre än för dig. Som jag skrev; vi har alla olika preferanser. Jag gillar att ha kåtan istället för tält och eftersom jag också inte har något emot att slita lite så passar det mig bra. Det är min avvägning. Du gör en annan.

Stannar du aldrig i samma läger längre period än en natt? Vi vandrar tre dar, stannar en heldag, vandrar tre dar, stannar två heldagar, vandrar tre dar, stannar en heldag osv. Det borde du prova någon gång, dvs. att inte bryta lägret varje dag. Lägerliv med fiske, skaffa bra ved och pyssla med allt möjligt, göra toppturer, exkursioner osv är trevligt. Fint då att ha en kåta. För att inte tala om nyttan av den vid dåligt väder, eller på vintern. Räkna om tiden du tillbringar i tält/kåta om du inte bryter lägret varje dag så kanske din prioritering och slutsats blir en annan. Men det är klart; inte lika givande med lägerliv om man använder tält som när kåta används. Men visst; vill du alltid bryta lägret varje morgon och hasta vidare så förstår jag att du väljer tält istället för kåta. Ytterligare en personlig avvägning.

Om du blir så slut efter en vandringsdag med 30 kg att du inte mäktar med att vara social så förtstår jag dig att du inte vill dra så tungt lass. Jag lider inte lika mycket av det, så mig personligen ger kåtan stor glädje.

Som jag skrev tidigare har vi olika preferanser nermander. Och den enes är inte bättre eller sämre än den andres.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg