Avgör en tvist!

Bra väder: kortkalsong > ullunderställ > syntetisk träningsbyxa > tunn anorak > keps > kängor.
Är det riktigt bra väder kan man skippa anoraken och tränigsbrallorna och gå i understället. Gjorde det en sommar genom halva Sarek i vita ullunderställ, fick många frågor om jag blivit av med byxorna ;-) Nu har jag ett blått ullunderställ :-|
Sämre väder: kortkalsong > ullunderställ > GoreTex jacka och byxa > keps > kängor. Då kan det vara från kall vind med risk för regn till skyfall eller snöfall - vilket jag inte stött på ännu. Kan blir kallt men då är det bara att gå med korta matpauser tills man sätter upp tältet.
I ryggan ligger byxor och tröja i fleece men de är i vattentät påse och används endast i undantagsfall.
Shorts... kan ju va kul att ha med men varför inte cykelbyxor i stället som tar mindre plats. // Roland

Bra kläder

Tag med ordentligt med utrustning - en av de grundläggande delarna i friluftsliv är att man kan hålla sig torr och varm.. dvs ingen fjällvandring uran regnkläder och täta kraftiga skodon - vad gäller värmen på plaggen så får man väl säga att det vor dumdristigt att göra en sommarfjällvandring utan att kunna klara temperaturer ner till 0 grader..
Hoppas detta kan vara vägledning för er tvist :)
/Henrik

Om din sambo egentligen menar att han inte vill släpa en massa tunga kläder på ryggen så har han en poäng. Håll packningen lätt. Det krävs inte så värst mycket för att hålla sig varm i snöblandat regn, så försök ta med lätta men värmande kläder. Det räcker med en tröja osv. Den här tråden är ju redan full av förslag..

Raskesven; sa:
Något som är kanske ännu dummare med shorts är när bromsar hänger som en vindruvsklase, envisa som ett häftplåster, en halvmeter bakom benen på en.

Kläder är ju också den bästa solskyddsfaktorn. En skjorta räcker i flera år, hur många flaskor solskyddsmedel gör det?

Cykelkläder vid vandring

Cykelplagg har två fördelar, lätta och praktiska. Till sommarbruk kan man mycket väl köra med lösa ärmar och ben om man insisterar på shorts. Men stoppade cykelbyxor är inte praktiska att gå med i en vecka eller längre. Ostoppade däremot är fantastiska.
Många säger att en jacka utan huva är kass men en balclava och sydväst är en utmärkt huvudbonad, som dessutom skyddar glasögonen bättre utan att ta bort sikten eller hörseln.
Kläder i ryggsäcken behöver inte väga mycket för att värma under förutsättning att du kan hålla dem och dig torr! Helsyntet är överlägset det mesta.
Men tunn syntetuppbackad ull eller tunn siden är ljuvligt mot kroppen.
Att inte få svettvåta kläder som kyler på sig handlar om att våga starta sval och hålla sig komfortabelt "lagom" varm. Våga ändra, öppna och stänga, av och på!
G-tex mfl andra sk supermatrial andas för dåligt om det inte blir rätt temperaturskillnad mellan in och utsidan. De flesta friluftsjackor sitter för löst för detta! Cykeljackor och tätsittande klätterjackor är undantagen.
Därför gör fortfarande en vindjacka/anorack i poplin god nytta då det inte regnar, en lättare variant är en microfiber vindjacka. Den senare har goda torkegenskaper föutom att fukttransportförmågan är flera gånger bättre än vad alla X-tex matrial kan uppvisa.
Lättur innebär inte stora kostnader utan mycket bekvämare tur!

Go tur

Johan K

Lista

Hej!
Jag har gått några gånger i de svenska fjällen och i högst varierande väder. T ex ett år den 7:e juli, 10 cm snö, 0-gradigt och blåst vid Tuottar på Padjelantaleden, ett annat år 5 dagar strålande sol Abisko-Nikkaluokta, 20 grader sista veckan i juli, ytterligare i början av augusti i Jämtland, 20 minuter utan regnställ, sedan regnställ i 5 dagar, snöglopp, regn, kraftig vind 3-4 grader.
Man bör alltså vara beredd på olika slags väder.
Mycket beror ju också på om man ska tälta eller ligga i stugor.
Jag har som bas använt nedanstående utrustningslista vid stugvandring och försökt banta utrustningen så mycket som möjligt. Lycka till
Bertil

Individuell utrustning

Kläder

Underkläder
Strumpor
Skjorta
Byxor
Vandringskängor/stövlar

Jacka

Mössa/hatt
Vantar
Halsduk
Tröja
(Långkalsonger)

Regnställ
(Shorts)
Byte underkläder
Byte strumpor
Byte sockar
Lätta skor (stuga, vad)

Sova

Sovsäck/lakanspåse
Sovplagg

Bära

Ryggsäck
Packpåse
Ryggsäcksregnskydd

Äta

Kåsa ca ½ liter
Mindre kåsa/mugg
(Djup tallrik)
(Bestick) sked
Vattenflaska
Termos(ar)

Hygien

Handduk
Tvättlapp
Hygienartiklar
Skavsårsplåster (Compeed)
Näsduk
Toalettpapper

Övrigt

(Ficklampa)
(Egen medicin)
(Kamera, film, batteri)
(Kikare)
(Klocka)
Myggmedel
Mygghatt (myggnät)
(Kniv)
Visselpipa
(Medlemskort STF)
(Solglasögon)
Sittunderlag

Packa smart så slipper ni välja.

För mycket packning är en plåga, liksom för lite packning. Jag har släpat runt på tunga regnställ i 30 graders värme. Tro mig.

Om det är sommarturer så ska det gå att plocka ihop kläder som kan kombineras ihop till allt från varm sydsvensk sommar till kall norrländsk dito.

Ett par riktiga byxor med zippoff-ben plus ett par långkalsonger går långt. Lite goretex och gåsdun och ett sjyst regnställ. Behöver inte väga mer än något kilo extra eller mer.

Re: Packa smart så slipper ni välja.

bananmannen; sa:
För mycket packning är en plåga, liksom för lite packning. Jag har släpat runt på tunga regnställ i 30 graders värme. Tro mig.

Det är så sant så. I ultralätta sammanhang brukar man säga att alla kläder i packningen skall gå att sätta på sig. Samtidigt.

Många tunna plagg är oftast bättre än enstaka tjocka (eftersom de tunna går att kombinera i fler kombinationer).

Re: Re: Packa smart så slipper ni välja.

nermander; sa:
bananmannen; sa:

Det är så sant så. I ultralätta sammanhang brukar man säga att alla kläder i packningen skall gå att sätta på sig. Samtidigt.

Många tunna plagg är oftast bättre än enstaka tjocka (eftersom de tunna går att kombinera i fler kombinationer).

Detta är vad jag har i säcken, att döma av min senaste lista:
1.2 kg. I varmt väder tillkommer mina knickers; men jag behåller
livremmen om magen, eftersom jag har kameran där.

Luva, handskar, långkalsonger, långärmad undertröja 0.4 kg
Behövs sällan.

Regnkläder, Marmot, 0.5 kg.
Enstaka gånger behövs även byxorna, speciellt i Norden.

Kofta, ett par kalsingar, ett par tunna strumpor, 0.3 kg
Vill åtminstone byta närmast kroppen på lägret.
Koftan kan behövas även på stigen, men det är alltså
samma där som på lägret.

På kroppen: knickers, under dessa ett par mycket lätta
shorts (New Line, 50 gram), kalsingar, knickersstrumpor,
t-shirt, över denna goretexskjorta (på lägret behåller
jag endast skjortan och tvättar t-tröjan), mössa, kängor.

Ytterst lite av "lägerkläder", alltså, och absolut inga särskilda
"lägerskor". Vad jag kan avstå kommer jag inte på
och jag är inte förberedd för verkliga väderkatastrofer.

Detta är inget inlägg i en lättpackardebatt; tror bara att
det ger en viss antydan om hur mycket man kan behöva
om man inte vill grubbla ihjäl sig.

il C.

Långbyxor.

Hej Anna, jag vill bara säga att ni får nog kompromissa. Jag tycker att ett par långbyxor är nog aldrig fel att ha med sej lika så varmt att kunna ta ha på överkroppen, men det är lika bra att ha med lättare klädsel om det skulle bli fint väder.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg