Avgör en tvist!

Fimpa sambon...

...och gå själv istället! Jag menar, hur svårt kommer ni inte att ha för att bestämma maten om ni för en sådan dispyt över den personliga utrustningen?

HMFL

Re: Re: ettpar kg mer

pehac@mai.liu.se; sa:
stefan s; sa:
jag tycker att förstärkningsplagg är ett måste om man ska
på längre tur i fjällen + lite extra kläder så man
har torra kläder att sova i.
man behöver inte lasta med alla kläder man har men ettpar
kg extra att bära på gör inte så mycket.

Det är förstås individuellt. Jag är själv inte ngn extremlättviktare
men jag har genom åren funderat mer och mer på vad
man egentligen behöver, speciellt sedan jag fick diskbråck
1999. På min senaste 10-dagarstur hade jag 17-18 kg
på ryggen och det var i mesta laget. Efter att
ha bytt ryggsäck och en del utrustningsdetaljer
hoppas jag nå under 16 kg.

Jag förbereder
som bäst min kommande sydeuropeiska tur och
jämfört med en nordisk tillkommer kanske 1.5-2 kilo
(stegjärnen väger 742 gram, kartorna 950, bl a )
så då grubblar jag ännu mer. Där tillkommer
säkerhetsaspekten på utsatta passager, branta snöfält,
etc.

Jag har bl a kommit fram till
att vad jag behöver på lägret är huvudsakligen att ta
av mig kläder. På stigen har jag t ex en t-shirt närmast
kroppen och en långärmad goretexskjorta utanpå;
på lägret tar jag av t-shrirten och behåller den långärmade.

Istortsett har jag skippat hela iden med "lägerkläder"
(jag byter dock från knickersstrumpor till ett
par ankelsockor)
och, framförallt, lägerskor, speciellt sedan jag tappade
en sko på Korsika,
Men jag har reservkläder
för kyla, långa underkläder, luva och handskar (4 hg)
och använder ibland de långa underkläderna när jag sover.

Här var ngn som berättade nyss om hur han klarade
en 14-dagars-vandring i Sarek med 14 kg. Det skulle
rimligen betyda en baspackning på 4 kg. Sådant
gör mig avundsjuk.

il C.
18 kg på en 10-dagars tur tycker jag är imponerande.

Sedan 97 kör vi med en tältkåta och skapade då självmant ett extra viktproblem. Har sedan dess kämpat med att få ner vikten på allt annat.

18 kg på 10 dygn betyder väl typ 8 kg i utrustning bortsett från mat och packpåsar? Tält 3kg + ryggsäck 3 kg + sovsäck 1,5 kg + liggunderlag 0,5 kg = 8 kg. Även om jag skulle minska de nämda sakerna med något kg så lämnar det inga stora marginaler till kök, bränsle, förstärkningsplagg osv. Du måste vara mer extremlättviktare än vad du tror!

Re: Re: Re: ettpar kg mer

18 kg på en 10-dagars tur tycker jag är imponerande.

Sedan 97 kör vi med en tältkåta och skapade då självmant ett extra viktproblem. Har sedan dess kämpat med att få ner vikten på allt annat.

18 kg på 10 dygn betyder väl typ 8 kg i utrustning bortsett från mat och packpåsar? Tält 3kg + ryggsäck 3 kg + sovsäck 1,5 kg + liggunderlag 0,5 kg = 8 kg. Även om jag skulle minska de nämda sakerna med något kg så lämnar det inga stora marginaler till kök, bränsle, förstärkningsplagg osv. Du måste vara mer extremlättviktare än vad du tror!

Den som är nyfiken kan titta på min packlista:

http://www.mai.liu.se/~pehac/alppack.html

Baspackningen är 11 kg. På en norsk 10-dagars
tur behöver jag
inte ordböcker (3 hg), stegjärn (7 hg) och verkligen
inte 1 kg kartor. Det skulle alltså bli 9 kg och då
är jag osäker på om jag verkligen kan knöla ner
7 kg mat (ja, jag går ned i vikt och, nej, jag blir
inte hungrig eller trött).

En skillnad mellan Alperna/Pyreneerna och Norge, för min
del, är att i Sydeuropa tältar jag verkligen inte varje
natt och jag har verkligen inte proviant för hela turen.
Dvs. säcken blir inte stadigt lättare.

Vill du veta vad som menas med extremlättvikt

finns t ex P Backs lista:

http://www.mai.liu.se/~pehac/latt.html

Där tror jag vi sätter streck för all diskussion om packningens vikt
i denna tråd, ty dels blir en del fruktansvärt irriterade,
dels är det alltid några som hånar mig för att jag bär
så *mycket*.

il C.

Again, It`s all in your mind....

ASG... Yepp, stämmer bra det....

Visst kan alla få en otrevlig semester, vare sig man åker på charter eller vandrar i fjällen.

Men tänk nu på stakars frågeställaren, hur mycket kläder (skydd) kommer hon inte att packa nu??

De flesta inlägg varnar för diverse "otrevligheter" som snö, regn och insekter.
DETTA ÄR EN DEL AV FRILUFTSLIVET OCH VÅRAN SVENSKA NATUR.
Man kan inte förbereda sig för ALLA otrevligheter.

Visst är vissa sommar värre än andra, ur insekts syn punkt.
Som du kanske märker hänger det mycket på individen, (it`s all in your mind) vissa tycker sånt här är jobbigare än andra.

Om det nu var så mycket broms när ni gick så till och med renarna m. fl. flydde , vart resan då trevligare med långa byxor????
Det måste ju ändå ha varit "svart" med broms omkring er.

Re: Again, It`s all in your mind....

hamlin; sa:
Om det nu var så mycket broms när ni gick så till och med renarna m. fl. flydde , vart resan då trevligare med långa byxor????
Det måste ju ändå ha varit "svart" med broms omkring er.
Att "t.o.m. renarna flyr insekter" var inget specifikt för Borgafjällen. Vi såg inte mycket ren där under vandringen. Men det brukar de göra överallt.

Bromsar funkar inte som mygg och knott som svärmar omkring överallt. De är betydligt "coolare", lägger sig i bakhasorna på en person där köttet är blottat och antalet byggs på efter hand som man vandrar tills man har dem som stora klasar bakom benen på sig. Polaren hade kortbyxor och bromsarna hängde i klasar bakom benen på honom, och då och då var de framme och tog sig en munsbit. Jag hade långbyxor och besvärades inte särskilt.

.........

Orkar inte mot arbeta dig mer, det här blir sista gången jag följer upp den här tråden....
Som sagt, it`s all in your mind...

Men :O). De somrar som det är mycket broms, tenderar väl till att vara väldigt varma??
Du tror inte det har en bidragande orsak till varför renen söker sig till kyligare höjder och snö...

Samtidigt måste det varit jätte jobbigt för er att puasa, vila, slå läger m.m, pga att bromsen då har ett ypperlig tillfälle att anfalla...
Hur var det att gör ett välbehövligt "toalett" besök?
Hade ni med ett myggtält till det?

Bondförnuftet då?

När man läser den här diskussionen låter det på motargumenten som om man antingen skall gå helt naken med platåpjuck på fötterna (it's all in your mind) eller ta med sig en nedmonterad spa-anläggning med sig ut.

Så är det givetvis inte.
Om man är en sådan som störs av knott, mygg och bromsar och kommer gå i skogen är det smart att förbereda sig för det.

Om man är en sådan som störs av att det är en plusgrad och snöstorm på sommarfjället skall man givetvis förbereda sig för det.

Fjället har mygg, sol, regn, blåst, vindstilla, myggfritt, lerigt, stenigt, torrt osv.
Det är bara att avgöra vad man själv vill njuta av.

Re: .........

hamlin; sa:
Orkar inte mot arbeta dig mer, det här blir sista gången jag följer upp den här tråden....
Som sagt, it`s all in your mind...

Men :O). De somrar som det är mycket broms, tenderar väl till att vara väldigt varma??
Du tror inte det har en bidragande orsak till varför renen söker sig till kyligare höjder och snö...

Samtidigt måste det varit jätte jobbigt för er att puasa, vila, slå läger m.m, pga att bromsen då har ett ypperlig tillfälle att anfalla...
Hur var det att gör ett välbehövligt "toalett" besök?
Hade ni med ett myggtält till det?

No, it was not all in our mind, it was around the legs.

Värmen är en "bidragande orsak", exakt. En annan bidragande orsak är insekterna.

Det var under en etapp det var ett överflöd av bromsar. Varför hårddra det?

Du har rätt i att denna "pseudodebatt" inte är mycket att fortsätta med.

Re: Bondförnuftet då?

Nordesjo; sa:
När man läser den här diskussionen låter det på motargumenten som om man antingen skall gå helt naken med platåpjuck på fötterna (it's all in your mind) eller ta med sig en nedmonterad spa-anläggning med sig ut.

Så är det givetvis inte.
Om man är en sådan som störs av knott, mygg och bromsar och kommer gå i skogen är det smart att förbereda sig för det.

Om man är en sådan som störs av att det är en plusgrad och snöstorm på sommarfjället skall man givetvis förbereda sig för det.

Fjället har mygg, sol, regn, blåst, vindstilla, myggfritt, lerigt, stenigt, torrt osv.
Det är bara att avgöra vad man själv vill njuta av.
Ditt inlägg låter fullständigt sunt och normalt, rena bondförnuftet.

Re: Re: ettpar kg mer

Här var ngn som berättade nyss om hur han klarade
en 14-dagars-vandring i Sarek med 14 kg. Det skulle
rimligen betyda en baspackning på 4 kg. Sådant
gör mig avundsjuk.

il C.

Det tar ju udden av hela trippen, meningen är ju att det skall vara tufft och jobbigt. Jag hävdar att det har gott fel i lättvikts spåret, ultra lätt innebär att man kan ta med sig mer prylar, prylar e livet, vilket gör vandringen trevligare. Inte under 30 kg som startvikt för en 10 dagarsvadnring.

// johan

Re: Re: Re: ettpar kg mer

da_flower; sa:
Det tar ju udden av hela trippen, meningen är ju att det skall vara tufft och jobbigt. Jag hävdar att det har gott fel i lättvikts spåret, ultra lätt innebär att man kan ta med sig mer prylar, prylar e livet, vilket gör vandringen trevligare. Inte under 30 kg som startvikt för en 10 dagarsvadnring.

// johan

Den här tråden har kommit långt från ämnet, som var, räcker
det med kortbrallor i fjällen? Frågan har ett enkelt svar,
som kanske kunde ha räckt. Man behöver kläder för
kallt och blåsigt väder. Hur mycket man sen ska packa
med blir till sist en individuell fråga. Jag är beredd
på det mesta, utom regelrätta katastrofer.

Att packa 30 kg för en tiodagarstur vore - för min del -
ren och skär idioti. Det är inte ens möjligt, eftersom
en så stor packning knappast går att få med på tåg.
Jag har en enda gång prövat någon annans 30-kg-packning
och insåg att den om inte annat vore
direkt riskabel på branta snöfält och på sluttningar
med mycket lösa block. Jag gick en gång över
Col du Palas i Pyreneerna och tyckte redan 15 kg
var för mycket i den terrängen.

I augusti 1999 fick jag diskbråck. Sen dess gymnastiserar
jag ryggen dagligen. På en vandring gör jag dessutom extra
gymnastik varannan timme och kan konstatera att
ryggen då är ordentigt stel, dvs. ryggraden trycks ihop rejält
även av en rätt måttlig packning, säg över 15 kg.

Jag är övertygad om att det är tack vare allt snålare
packning som jag de tre senaste åren
kunnat genomföra fler
vandringsdagar än tidigare år, och så sent som förra
året min tuffaste vandring någonsin, GR20 på Korsika,
där många passager kräver att man tänker sig noga för, sätter
fötter - och händer! -rätt. Även de sydnorska fjällen
kan bjuda på kraftiga höjdskillnader och delikata passager.

Det är alltså säkerheten och min hälsa det handlar om.
Jag packar det jag tror behövs för att genomföra vandringen,
varken mer eller mindre. Det är tufft och
riskabelt nog som det är.

Prestationsångest ligger inte för mig. Jag är för gammal för
det, snart 59.

il C.

Re: Re: Re: Re: ettpar kg mer

pehac@mai.liu.se; sa:
da_flower; sa:

// johan
....
Att packa 30 kg för en tiodagarstur vore - för min del -
ren och skär idioti. Det är inte ens möjligt, eftersom
en så stor packning knappast går att få med på tåg.
.....
Prestationsångest ligger inte för mig. Jag är för gammal för
det, snart 59.

il C.
Som regel stuvar jag in min minst 30-kilos packning på tåg. Och det brukar ju finnas ett koppel sådana på norrlandstågen under sommarn. Bakom stegen under bordet i liggvagnen, i skåputrymmet utanför kupén, längst upp på hyllan i kupén eller i värsta fall på golvet eller nere vid fötterna på bingen. Det går alltid att få med packningen på tåg.

För mig är också grejen delvis att få slita av sig lite. Utöver fjällen så gillar jag också att t.ex välja ut ett vilt skogsområde som man får slita sig igenom. Och det handlar inte om prestationsångest utan känslan och livsglädjen när man tar sig genom oländiga sådana marker. Det är lite av själva livsluften för mig. Sådant sliter också på grejorna så jag vill ha saker jag uppfattar som enkla och tåliga, och varje kväll kunna konstatera att man är "varm, torr och mätt". Det blir en annan sorts vandring än den mer tekniska extremlättviktsvandringen där väl andan är att "är du mätt har du släpat med dig för mycket mat, är du torr har du släpat med dig för mycket ombyte, har du inte frusit har du haft för mycket förstärkningsplagg osv".

T.ex en ryggsäck som väger 700 gram (såg din packlista) kan inte ha det starka tyg som pallar långa vandringar i snårig terräng med vassa grenar, sten osv. Men jag förstår syftet med din lättviktspackning och jag kommer att tvinga mig att minska min packning något till efter att ha sett din lista.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg