Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Avgör en tvist!
- Trådstartare ansy
- Start datum
Det verkar som din sambo inte vill åka upp i fjällen eller aldrig varit där alternativt är född där.
Jag förstår ej hur denne skall kunna ha en bra semester om det är frostnätter med regn och rusk om han bara har med sig typ skjorts. Han måste skämta.
Skall ni bo i stuga så klarar man sig ju med ganska lätt packnig men man skall alltid vara förberedd på det värsta enligt min mening.
Det verkar dock vara lite överdrivet att ställa in sig på en vecka med snö och dylikt.
Skalplagg är att rekomendera.
Jag förstår ej hur denne skall kunna ha en bra semester om det är frostnätter med regn och rusk om han bara har med sig typ skjorts. Han måste skämta.
Skall ni bo i stuga så klarar man sig ju med ganska lätt packnig men man skall alltid vara förberedd på det värsta enligt min mening.
Det verkar dock vara lite överdrivet att ställa in sig på en vecka med snö och dylikt.
Skalplagg är att rekomendera.
Varmt och kallt
Har man tur kan man klara sig med shorts. Men det är inget jag skulle lita på.
Jag var med om en vandring i Kebnekajsefjällen i juli då vi råkade ut för regn som övergick i snöstorm när vi gick från Sälka till Tarfala via Kuopervagge. Vi hade tänkt tälta längst in i dalen, men det var inte att tänka på att sätta upp tältet i det vädret så det var bara att knalla över passet till Tarfalastugan.
Nästa dag var det vindstilla, men fortfarande kallt på morgonen så vandringen fortsatte med långkalsonger under långbyxorna. Allt eftersom vi kom nedåt blev det varmare och soligare, men det kändes absurt när vi sedan mötte vandrare på väg upp från fjällstationen endast iklädda shorts och t-shirt och med dagturssäck som enda packning. De hade inte haft det så behagligt om de gått samma sträcka dagen före ...
Har man tur kan man klara sig med shorts. Men det är inget jag skulle lita på.
Jag var med om en vandring i Kebnekajsefjällen i juli då vi råkade ut för regn som övergick i snöstorm när vi gick från Sälka till Tarfala via Kuopervagge. Vi hade tänkt tälta längst in i dalen, men det var inte att tänka på att sätta upp tältet i det vädret så det var bara att knalla över passet till Tarfalastugan.
Nästa dag var det vindstilla, men fortfarande kallt på morgonen så vandringen fortsatte med långkalsonger under långbyxorna. Allt eftersom vi kom nedåt blev det varmare och soligare, men det kändes absurt när vi sedan mötte vandrare på väg upp från fjällstationen endast iklädda shorts och t-shirt och med dagturssäck som enda packning. De hade inte haft det så behagligt om de gått samma sträcka dagen före ...
upplevelse eller plåga??
Att tyda av denna disskution bör man inte ha någon del av kroppen i direkt kontakt med luft, sol, vatten osv.
Varför då inte sitta hemma i soffan istället??
Vad har shorts med frostnätter och minus grader att göra, man sover väl ändock i en sovsäck eller liknande, då är det väl mer sovsäcken`s komfort gräns som styr...???
Aldrig förr har så många haft så mycket kläder....
Är Själv kiruna bo. Så länge man rör på sig behöver man inte mycket kläder, man svetas nog som det är.
Visst kanske man är "rädd" för instekter, men då ska man nog stanna hemma.
Går själv med lång shorts, och bar överkropp när det är varmt. Annars regnställ på shortsen och en tröja.
Men man bör ha ombyte, det händer ju alltid att man blir blöt.
Vi syns på toppen....
Att tyda av denna disskution bör man inte ha någon del av kroppen i direkt kontakt med luft, sol, vatten osv.
Varför då inte sitta hemma i soffan istället??
Vad har shorts med frostnätter och minus grader att göra, man sover väl ändock i en sovsäck eller liknande, då är det väl mer sovsäcken`s komfort gräns som styr...???
Aldrig förr har så många haft så mycket kläder....
Är Själv kiruna bo. Så länge man rör på sig behöver man inte mycket kläder, man svetas nog som det är.
Visst kanske man är "rädd" för instekter, men då ska man nog stanna hemma.
Går själv med lång shorts, och bar överkropp när det är varmt. Annars regnställ på shortsen och en tröja.
Men man bör ha ombyte, det händer ju alltid att man blir blöt.
Vi syns på toppen....
Re: upplevelse eller plåga??
När vi vandrade södra Borgafjällen för ett par somrar sedan i strålande väder hade min polare shorts, scoutbakgrund som han har. Han var efter en dagsetapp helt sönderbiten av bromsbett på benen och det blev infekterat. Istället för att stanna hemma lämnar han numera shortsen hemma, och tar långbyxor. Men visst är det skönt att vandra barbent, när terräng, insekter, väder så tillåter.hamlin; sa:Visst kanske man är "rädd" för instekter, men då ska man nog stanna hemma.
It`s all in your mind....
Sår av olika slag får man alltid räkna med, insekter biter inte bara på benen...
Ska man gå med nät över huvudet, långtröja och lång byxor en varm sommar dag, blir nog resan lika plågsam som insektsbett.
Däremot kan det vara bra att ha med "1-hjäpen" kitt inkl rengörings vätska i någon form.
Hur störande insekter kommer att vara under ens vandring är mycket en vane sak, är man van vid mycket mygg osv är inte problemet lika stort.
Syns på toppen....
"No bug stops me, to get where i want"
[Ändrat av hamlin 2003-05-11 kl 10:34]
Sår av olika slag får man alltid räkna med, insekter biter inte bara på benen...
Ska man gå med nät över huvudet, långtröja och lång byxor en varm sommar dag, blir nog resan lika plågsam som insektsbett.
Däremot kan det vara bra att ha med "1-hjäpen" kitt inkl rengörings vätska i någon form.
Hur störande insekter kommer att vara under ens vandring är mycket en vane sak, är man van vid mycket mygg osv är inte problemet lika stort.
Syns på toppen....
Re: It`s all in your mind....
Varför ska folk allt som oftas se svart eller vitt på vad man säger? Här ger man en inblick i hur det kan gå om man envisas med att jämt ha shorts, och det tolkas som att jag propagerar för att typ kapsla in sig totalt. Gav bara ett ex. på när shorts är idiotiskt. "Insekter biter inte bara på benen". Nä, det är klart. Men i det specifika fall jag berättade om var det påhänget, förföljandet från bromsar som blev en plåga för benen.
"No bugs stops me either, but I will get a more pleasant journey than you". Förr eller senare stöter du också ihop med ett överflöd av bromsar, och då inser du nog att du inte var så härdad som du trodde.
Åhh fan, t.o.m. renen flyr bromsarna och andra insekter upp på snölegorna. Du kanske är mer van och härdad mot kryp än vad renen är? Visst vänjer man sig vid mygg, knott och förekomsten av bromsar, men inbilla inte mig att du någonsin vänjer dig vid bromsbett när det kryllar av dem.hamlin; sa:Sår av olika slag får man alltid räkna med, insekter biter inte bara på benen...
Syns på toppen....
Varför ska folk allt som oftas se svart eller vitt på vad man säger? Här ger man en inblick i hur det kan gå om man envisas med att jämt ha shorts, och det tolkas som att jag propagerar för att typ kapsla in sig totalt. Gav bara ett ex. på när shorts är idiotiskt. "Insekter biter inte bara på benen". Nä, det är klart. Men i det specifika fall jag berättade om var det påhänget, förföljandet från bromsar som blev en plåga för benen.
"No bugs stops me either, but I will get a more pleasant journey than you". Förr eller senare stöter du också ihop med ett överflöd av bromsar, och då inser du nog att du inte var så härdad som du trodde.
ettpar kg mer
jag tycker att förstärkningsplagg är ett måste om man ska
på längre tur i fjällen + lite extra kläder så man
har torra kläder att sova i.
man behöver inte lasta med alla kläder man har men ettpar
kg extra att bära på gör inte så mycket.
jag har varit på fjäll turer med regn dygnet runt
i en vecka och andra med sol i 10 dagar.
och visst är det bra att kolla in vädret före man åker
men räkna inte med att det stämmer.
så mitt tipps är skalkläder underställ och se till att
ha torra kläder att ha på sig i tältet (på kvällen)
jag tycker att förstärkningsplagg är ett måste om man ska
jag har varit på fjäll turer med regn dygnet runt
i en vecka och andra med sol i 10 dagar.
och visst är det bra att kolla in vädret före man åker
men räkna inte med att det stämmer.
så mitt tipps är skalkläder underställ och se till att
ha torra kläder att ha på sig i tältet (på kvällen)
Re: Tipd
Precis. När man släpat omkring på lite mer förstärkning än vad man behövt använda, så har det varit en god tur.Aardwolf; sa:Jag kör alltid enligt detta.
Planera för det värsta hoppas på det bästa.
Re: ettpar kg mer
Det är förstås individuellt. Jag är själv inte ngn extremlättviktare
men jag har genom åren funderat mer och mer på vad
man egentligen behöver, speciellt sedan jag fick diskbråck
1999. På min senaste 10-dagarstur hade jag 17-18 kg
på ryggen och det var i mesta laget. Efter att
ha bytt ryggsäck och en del utrustningsdetaljer
hoppas jag nå under 16 kg.
Jag förbereder
som bäst min kommande sydeuropeiska tur och
jämfört med en nordisk tillkommer kanske 1.5-2 kilo
(stegjärnen väger 742 gram, kartorna 950, bl a )
så då grubblar jag ännu mer. Där tillkommer
säkerhetsaspekten på utsatta passager, branta snöfält,
etc.
Jag har bl a kommit fram till
att vad jag behöver på lägret är huvudsakligen att ta
av mig kläder. På stigen har jag t ex en t-shirt närmast
kroppen och en långärmad goretexskjorta utanpå;
på lägret tar jag av t-shrirten och behåller den långärmade.
Istortsett har jag skippat hela iden med "lägerkläder"
(jag byter dock från knickersstrumpor till ett
par ankelsockor)
och, framförallt, lägerskor, speciellt sedan jag tappade
en sko på Korsika,
Men jag har reservkläder
för kyla, långa underkläder, luva och handskar (4 hg)
och använder ibland de långa underkläderna när jag sover.
Här var ngn som berättade nyss om hur han klarade
en 14-dagars-vandring i Sarek med 14 kg. Det skulle
rimligen betyda en baspackning på 4 kg. Sådant
gör mig avundsjuk.
il C.
stefan s; sa:jag tycker att förstärkningsplagg är ett måste om man ska
Det är förstås individuellt. Jag är själv inte ngn extremlättviktare
men jag har genom åren funderat mer och mer på vad
man egentligen behöver, speciellt sedan jag fick diskbråck
1999. På min senaste 10-dagarstur hade jag 17-18 kg
på ryggen och det var i mesta laget. Efter att
ha bytt ryggsäck och en del utrustningsdetaljer
hoppas jag nå under 16 kg.
Jag förbereder
som bäst min kommande sydeuropeiska tur och
jämfört med en nordisk tillkommer kanske 1.5-2 kilo
(stegjärnen väger 742 gram, kartorna 950, bl a )
så då grubblar jag ännu mer. Där tillkommer
säkerhetsaspekten på utsatta passager, branta snöfält,
etc.
Jag har bl a kommit fram till
att vad jag behöver på lägret är huvudsakligen att ta
av mig kläder. På stigen har jag t ex en t-shirt närmast
kroppen och en långärmad goretexskjorta utanpå;
på lägret tar jag av t-shrirten och behåller den långärmade.
Istortsett har jag skippat hela iden med "lägerkläder"
(jag byter dock från knickersstrumpor till ett
par ankelsockor)
och, framförallt, lägerskor, speciellt sedan jag tappade
en sko på Korsika,
Men jag har reservkläder
för kyla, långa underkläder, luva och handskar (4 hg)
och använder ibland de långa underkläderna när jag sover.
Här var ngn som berättade nyss om hur han klarade
en 14-dagars-vandring i Sarek med 14 kg. Det skulle
rimligen betyda en baspackning på 4 kg. Sådant
gör mig avundsjuk.
il C.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg