Automatisk brottsmisstanke

men en björnunge följer ju sin mamma i 1-2 år. Älgen lämnar väl efter kortare period?

Älgkon stöter sina kalvar på våren vid ca ett års ålder.
Men vad har det egentligen med det att göra, vad som har hänt har ju hänt och en polisanmälan lär ju inte göra annat än att skrämma jägare från att skjuta björn. Eller ännu värre, skrämma jägare till att inte anmäla skjutningen. De behandlas ju som brottslingar i vilket fall som helst oavsett hur de gör.

Om det skrämmer jägare till att inte anmäla så är det synd. Men att man behandlas som brottsling för att man gör en utredning håller jag inte med om, Man är inte brotsling förrän man är dömd.

Vi har färre björnar än älgar och björnarna diar sina ungar längre än älgarna, så vi måste ta det försiktigare med dem. Jag är inte helt emot en björnjakt, men man måste hitta en bra metod. Jag tror dagens metod är hyffsad, du håller inte med (det respekterar jag). Jag tror också att nu har jag fört fram vad jkag tycker, samt att vi fått fram diverse fakta. Så jag tror inte vi kommer närma oss varandra i just den här frågan.

Ha en bra kväll, det ska jag ha.
mvh Christian

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg