Det kanske är bäst att björnjakten bedrivs på samma sätt som storviltjakten i Afrika och Kanada. Där kan rika jaktturister välja art, storlek, kön och önskad trofé. Allt med olika prislappar. Om man är osäker skytt så går det att få skjuta djuret innan det släpps ut i hägnet. Jakten bedrivs på stora anläggningar där man föder upp viltet i inhägnader. Då har man totalkoll på population, fördelning och alla andra variabler som man önskar.
Vi kanske ska ha björnarna i stora hägn och mata dom på samma ställe dagligen, sedan kan "storviltjägarna" komma och skjuta dom, med magnumkaliber, mitt i lunchen så att säga.
Den jakten som vi idag bedriver i Sverige kritiseras av många i detta forum så någon förändring behövs uppenbarligen.
Mitt förslag är väl främst en provokation
Jag emotser bättre och mer genomtänkta förslag i stället.
Samhället talar om hur många exemplar av varje vilt somär en önskad population, vem ska beskatta, döda, mörda (stryk under önskat ord) resten.
Är det rimligt att man som jägare riskerar fängelse i det scenario som Huggis beskriver.
Resonemanget går från många ut på att man får skylla sig själv om man väljer att jaga.
Jag har arbetat med behandling av unga kriminella under ganska många år, de använde samma resonemang. Om man väljer att jobba på en bank så vet man att man kan bli rånad, man kan välja ett annat jobb i stället. Om man väljer att jobba som polis så vet man att man kan bli dödad, då får man skylla sig själv. Jag som hade valt mitt jobb som behandlingsassistent fick skylla mig själv om jag blev rånad på nycklarna, jag kunde jobba med annat i stället.
Om man konsekvent väljer det sättet att se på andra människor så behöver man inte ta något gemensamt ansvar för någonting, allt blir den enskilde individens fel.