Automatisk brottsmisstanke

Varför ska en jägare som kanske sitter och ser på en björn i 30-40 minuter för att se att inga ungar finns i närheten bli polisanmäld när det finns mjölk i juvret? Jägaren har gjort vad den har kunnat för att försöka avgöra om det är en hona med ungar eller inte, en björn har ju inga avslöjande horn som en älg har så det är ju inte direkt stor skillnad mellan en björnhona och en björnhane. Trots detta så blir det automatiskt polisanmälan, varför?
Varför ska jägarkåren behandlas annorlunda än alla andra och behandlas som skyldig tills motsatsen har bevisats?

En annan fråga man kan ställa sig är ju varför jakt är tillåten vid den tiden - då det uppenbarligen är omöjligt att veta om man skjuter en hona med ungar eller ej.

Det kanske är bäst att björnjakten bedrivs på samma sätt som storviltjakten i Afrika och Kanada. Där kan rika jaktturister välja art, storlek, kön och önskad trofé. Allt med olika prislappar. Om man är osäker skytt så går det att få skjuta djuret innan det släpps ut i hägnet. Jakten bedrivs på stora anläggningar där man föder upp viltet i inhägnader. Då har man totalkoll på population, fördelning och alla andra variabler som man önskar.
Vi kanske ska ha björnarna i stora hägn och mata dom på samma ställe dagligen, sedan kan "storviltjägarna" komma och skjuta dom, med magnumkaliber, mitt i lunchen så att säga.
Den jakten som vi idag bedriver i Sverige kritiseras av många i detta forum så någon förändring behövs uppenbarligen.
Mitt förslag är väl främst en provokation:)
Jag emotser bättre och mer genomtänkta förslag i stället.
Samhället talar om hur många exemplar av varje vilt somär en önskad population, vem ska beskatta, döda, mörda (stryk under önskat ord) resten.
Är det rimligt att man som jägare riskerar fängelse i det scenario som Huggis beskriver.
Resonemanget går från många ut på att man får skylla sig själv om man väljer att jaga.

Jag har arbetat med behandling av unga kriminella under ganska många år, de använde samma resonemang. Om man väljer att jobba på en bank så vet man att man kan bli rånad, man kan välja ett annat jobb i stället. Om man väljer att jobba som polis så vet man att man kan bli dödad, då får man skylla sig själv. Jag som hade valt mitt jobb som behandlingsassistent fick skylla mig själv om jag blev rånad på nycklarna, jag kunde jobba med annat i stället.
Om man konsekvent väljer det sättet att se på andra människor så behöver man inte ta något gemensamt ansvar för någonting, allt blir den enskilde individens fel.

Och hur ska man skaffa fram bevis på eventuell skuld om man inte gör en utredning? Att en förundersökning inleds innebär inte att man betraktas som skyldig. Förundersökning inleds ofta när något har hänt och omständigheterna är sådana att det är möjligt att ett brott har begåtts. Om åklagaren under undersökningen finner att han inte kan bevisa att ett brott har begåtts, så läggs saken ned och då är man alltså oskyldig. Om åklagaren anser sig kunna bevisa brott, väcker han åtal i domstol. Om domstolen anser åklagaren har fel blir man frikänd och då är man fortfarande oskyldig. Om domstolen däremot anser att åklagaren har rätt blir man dömd, och då men först då anses man skyldig.

Det kanske är bäst att björnjakten bedrivs på samma sätt som storviltjakten i Afrika och Kanada. Där kan rika jaktturister välja art, storlek, kön och önskad trofé. Allt med olika prislappar. Om man är osäker skytt så går det att få skjuta djuret innan det släpps ut i hägnet. Jakten bedrivs på stora anläggningar där man föder upp viltet i inhägnader. Då har man totalkoll på population, fördelning och alla andra variabler som man önskar.
Vi kanske ska ha björnarna i stora hägn och mata dom på samma ställe dagligen, sedan kan "storviltjägarna" komma och skjuta dom, med magnumkaliber, mitt i lunchen så att säga.
Den jakten som vi idag bedriver i Sverige kritiseras av många i detta forum så någon förändring behövs uppenbarligen.
Mitt förslag är väl främst en provokation:)
Jag emotser bättre och mer genomtänkta förslag i stället.
Samhället talar om hur många exemplar av varje vilt somär en önskad population, vem ska beskatta, döda, mörda (stryk under önskat ord) resten.
Är det rimligt att man som jägare riskerar fängelse i det scenario som Huggis beskriver.
Resonemanget går från många ut på att man får skylla sig själv om man väljer att jaga.

Jag har arbetat med behandling av unga kriminella under ganska många år, de använde samma resonemang. Om man väljer att jobba på en bank så vet man att man kan bli rånad, man kan välja ett annat jobb i stället. Om man väljer att jobba som polis så vet man att man kan bli dödad, då får man skylla sig själv. Jag som hade valt mitt jobb som behandlingsassistent fick skylla mig själv om jag blev rånad på nycklarna, jag kunde jobba med annat i stället.
Om man konsekvent väljer det sättet att se på andra människor så behöver man inte ta något gemensamt ansvar för någonting, allt blir den enskilde individens fel.

Missade den delen (som jag märk rött) och tänte nä nu jävlar ska det börjas här också :)
Även om jag framstår som en motståndare till jakt , vilket inte stämmer.

Ursäkta om jag snor tråden igen.
Vill ni som är jägare svara med det som är mest fel eller bäst från utifrån er:.

Men vad är felet med med jakten idag?
Vad är bra med reglerna som finns idag?
Vad är det som myndigheterna borde ändra omedelbart för att det inte stämmer med verkligheten?

Ps Enligt den här länken så står det "avsiktligt" Så har någon fällts för att ha fällt en bjönmor som fällts oavsiktligt?

På något sätt så är det ju lite självmarkerande, det som hänt.

Det finns två alternativ till vad man kan tycka är rimligt.

1: Antingen är det så att tillvägagångssättet att vänta den tid som nämnts är ett tillräckligt bra sätt att skilja ut vilka björnar som kan vara honor med ungar.

2: Eller så är det en dålig metod.

Om det är en bra metod, så är det ju märkligt att det ändå blir fel, och då finns anledning att misstänka brott. Det som sägs ha hänt ska ju rimligen inte kunna hända och då förefaller det förstås misstänkt.

Om det är en dålig metod så är det ju inget konstigt att man skjuter honor med ungar, och då borde tillvägagångssättet anses som förkastligt. Om det då är misstänkt eller ej vet jag inte - nånting måste ju säga att det anses vara en godkänd (men dålig) metod, om man ska anse att jägaren gjort allt på ett godkänt sätt.

Varför ska jägarkåren behandlas annorlunda än alla andra och behandlas som skyldig tills motsatsen har bevisats?
Det är inte jägarkåren som behandlas annorlunda utan björnarna (tillsammans med de andra stora rovdjuren). Regeringen har i sin vishet beslutat att felaktigt fällande av björn är extra allvarligt och det ställer extra krav på ansvar hos den som väljer att jaga björn.
Det kanske är fel men så är det.
Men hur går det egentligen till?

Polisen: Hon hade mjölk i juvret, är du säker på att hon inte hade ungar?
Jägaren: Ja.
P: Hur kan du veta det?
J: Jag tittade på henne i en halvtimme och hon var ensam.
P: Har du vittnen på det?
J: Nä.
P: Ok, brott kan ej styrkas.

Googlade för att hitta nåt exempel på en sådan händelse.

Jägare som sköt björnunge frias

Men det jag hittade talar ju inte för det huggis skriver utan tvärt om. Om en lag och rättvisa som tydligen funkar. Och åt jägarens fördel dess utom.
Visa mig det som ni/du(huggis) syftar på snälla, annars Framstår du ju bara som en gnällig jägare som tycker att alla är i mot dig.

Det går ju inte att diskutera något som kanske kommer att hända...

Blir till och börja med jägaren som skjuter en björnhona med mjölk verkligen polisANMÄLD? Att polisen gör en utredning, betyder ju inte att en polisANMÄLNING gjorts. Efter en bilolycka gör också polisen en utredning, men det betyder ju inte att båda förarna är polisANMÄLDA.

Blir till och börja med jägaren som skjuter en björnhona med mjölk verkligen polisANMÄLD? Att polisen gör en utredning, betyder ju inte att en polisANMÄLNING gjorts. Efter en bilolycka gör också polisen en utredning, men det betyder ju inte att båda förarna är polisANMÄLDA.

Ja det blir en anmälan om misstänkt jaktbrott som går till åklagare och en hel del av anmälningarna går sedan till tingsrätten också. Att de flesta jägare som hamnar i detta blir friade av tinget gör ju inte situationen och upplevelsen trevligare på nåt sätt.
Det är samma sak om någon skjuter en varg eller björn för att freda sin hund eller andra djur man kan ha, även den personen blir anmäld för misstänkt jaktbrott och ärendet går till åklagare.

Hopas regeringen godtar att man får skjuta björnårsunge med björnhona... Och att man får skjuta anfallande rovdjur som anfaller ett husdjur som man själv inte är ägare till.

Detta är vad jag verkligen hoppas skall hända inom det närmaste två åren.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg