Attack-resning av Nallo 2 GT?

Hej, jag är nybliven ägare till ovanstående modell och har inte riktigt fått in snitsen på hur man reser det på snabbaste och smartaste sätt, i händelse av regn och vind. När man är ensam, bör jag kanske tillägga. Sätta en spik i fotändan och en mitt på för att hålla fast det och sen trä i mittenbågen? Vill även ha tips på hur man bör fälla och vika det i regn och vind så att det går smidigt och utan att innertältet blir blött. Låta ett par spikar sitta kvar medan man fäller och viker? (Det medföljde inga instruktioner och jag har inte hittat några på Hillebergs hemsida.) Någon med erfarenhet av detta tält som kan ge tips? .

/Fredrik

Två spikar i fotändan och två i absiden, sedan trär jag in bågarna från fotändan till absiden vilket reser tältet. Sen resten av spikarna. Under en minut om det regnar.

När jag river så gör jag precis omvänt. Tar ut alla spikar förutom de fyra i ändorna, tar ut bågarna, vilket tältet på mitten på längden, sedan på mitten, och rullar sen. Kan hända att golvet får några stänk, annars håller sig innertältet helt torrt.

Detta är visserligen ett Nammatj, men Nallo är ju snarlikt.

Jag brukar låta dom två pinnfästerna i absiden hänga ut från påsen för att man lätt ska hitta dom om det är mörkt.

/Ulf

Lossa innertältet

Har ett Nallo 3GT och brukar ta lös innertältet vid oväder. Mycket enkelt och smidigt och garanterat torrt innertält om det ligger i en separat packpåse i ryggan.

Brukar också lossa innertältet om det är riktigt dåligt väder.

Sen börjar jag alltid med absidändan och bara trycker ner tältet i påsen. På så sätt undviker jag att vika tältduken på samma sätt varje gång och jag har alltid två fästöglor från sovdelens kortsida att fästa när jag packar upp tältet. Blåser det mycket så får jag på det sättet tältet att blåsa ut i vindriktningen.

Att ha sovdelen mot vinden tycker jag är bäst eftersom vinden har minst chans att få grepp om tältet där.

Sen trycker jag i alla bågdelar utan att spänna upp helt. Först när alla bågdelar är i kanalerna så trycker jag i de sista biten och reser då tältet.

Ett bra tips för att snabbt få tältet spänt är att fästa tältets ena absid i marken (enligt ovan) och trä i bågarna för att sen ta tag i andra änden och lyfta så att golvet och bågändarna lättar från marken och sen bara dra ut alltihop som ett dragspel. FOINZAPP! säger det, och sen fäster du bara änden du håller.

Blåser det riktigt

Ligg på yttertältduken fäst alla markpinnarna fråm kortände till kortände, in med bågarna res och kontrollera fästningen av innertältet. Blåser det rejält är största riken att tältet blåser från dig. Det är obra.
//J

Ligg på yttertältduken fäst alla markpinnarna fråm kortände till kortände, in med bågarna res och kontrollera fästningen av innertältet. Blåser det rejält är största riken att tältet blåser från dig. Det är obra.
//J

Hellre ett blött tält över huvudet än ett bortblåst på berget... eller hur var det nu igen =)

Ett bra tips för att snabbt få tältet spänt är att fästa tältets ena absid i marken (enligt ovan) och trä i bågarna för att sen ta tag i andra änden och lyfta så att golvet och bågändarna lättar från marken och sen bara dra ut alltihop som ett dragspel. FOINZAPP! säger det, och sen fäster du bara änden du håller.

Jag tycker det är besvärligt att bara fästa ena änden om det blåser, det blir svårt att trä i bågarna med ena änden fladdrande. I likhet med tidigare föredrar jag därför att fästa båda ändarna innan bågarna träs in.

Man får justera lite i efterhand, men det är inget problem.

En käck idé (lite apropå Kirons problem) är att alltid packa (knöla) ner tältet så att de marförankringsögglor man vill ha mot vinden när man ska sätta upp det ligger överst i påsen eller till och med hänger utanför. Då kan man nita fast tältet stabilt i marken när man ska resa det i grisväder, innan man drar ut det ur påsen. (mindre risk att alltihop blåser bort) Sen drar man ut undan för undan och skjuter i bågarna, och avslutar med 'FOINZAPP-rycket' (se ovan).

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Farbrorvattenmelon Erfarenheter av MHW Trinity eller Fjällräven Attack? Bo och sova 0
jessica13 Resning av Bifrost Y6 Bo och sova 1
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
3338 Nallo 2 i vindmaskin? Bo och sova 6
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg