Attack-resning av Nallo 2 GT?

Riv pinnarna på läsidan först

Vid rivning av tunneltält, ta bort pinnarna på läsidan först (sidan från vinden), så faller tältet inte ihop över kvarvarande pinnar som blir svårare att hitta.

Jag testade metoden med att fästa två spikar i var ände och sen peta i bågarna men gillade det inte. Det slutar med att jag får rycka ur och justera pinnarna på absiden/läsidan varenda gång. Tycker också att det är lite lättare att få i bågarna när tältet inte är så spänt. Jag ska ge det chansen igen men tror att jag kör på enligt den gamla FOINZAPP-metoden. Tycker att man får kanonbra sträck i mitt Nammatj 3 direkt på det viset.

Ett bra tips för att snabbt få tältet spänt är att fästa tältets ena absid i marken (enligt ovan) och trä i bågarna för att sen ta tag i andra änden och lyfta så att golvet och bågändarna lättar från marken och sen bara dra ut alltihop som ett dragspel. FOINZAPP! säger det, och sen fäster du bara änden du håller.

alla samtidigt

När jag river mitt tält matar jag alltid ut alla bågar samtidigt. Det går väldigt fort när tekniken sitter. Lossar alla bågar från stånghylsan. Samlar alla bågar i vänster hand. Sedan matar jag ut dem med höger.

Från Nammatj-instruktionshäfte: "Det är lämpligt att börja med att fästa tältets absid mot vinden."

Eh, jag har gjort precis tvärtom i alla år med mitt Nammatj 3. Vad är det för fördel med absiden mot vinden? Iofs höll jag på att dö svettdöden i somras - VARMT! Kanske hade varit bra med att kunna få in all möjlig vind i tältet nån morgon. VId regn och blåst måste det väl vara bättre att ha ingången i lä va?

Från Nammatj-instruktionshäfte: "Det är lämpligt att börja med att fästa tältets absid mot vinden."

Eh, jag har gjort precis tvärtom i alla år med mitt Nammatj 3. Vad är det för fördel med absiden mot vinden? Iofs höll jag på att dö svettdöden i somras - VARMT! Kanske hade varit bra med att kunna få in all möjlig vind i tältet nån morgon. VId regn och blåst måste det väl vara bättre att ha ingången i lä va?

Jag har funderat på precis samma sak. Har själv alltid satt fotänden mot vinden (nammatj2). Känns ju vettigt med att ha öppningen i lä när vinden pressar på? Fördelen som jag skulle kunna se med absiden mot vinden är att risken för att ytter- och innertält ska ligga emot varann minskar. Någon som har mer erfarenhet på området?

har prövat båda varieanterna och de har sina fördelar båda två. (baserat på Nallo)

Mot vinden!

Ökar genomströmningen och förbättrar ventilationen en smula. Pressar inte ned fotändan mot fötterna vid måttlig till hård vind. Man slipper snödrevet som gärna blir runt läsidan vintertid. Det negativa i samband med snödrev är ju rätt uppenbart...:). I hård vind blir en helöppen absid ett riktigt stort vindfång och hållbareheten borde rimligen bli nedsatt.

I lä!

Slipper snödrev rakt in om det är den säsongen. Man kan ha absiden öppen utan att det rycker och sliter allt för mycket även i måttlig vind. Det piskar inte in regn om det blåser och regnar och det leder till att man kan ha ventilen mer öppen under natten.

Har dock aldrig beslutat mig om vilket somär bäst utan tältplatsen i övrigt samt väder och vind har fått avgöra och inte minst vilken utsikt man vill ha från tältet.

Någon annan som kommit på den ultimata lösningen?

R

Mitt Nammantj 3GT sätter jag alltid upp med absiden mot vinden. Förra året var vi ute i ett rejält blåsväder (ca18-20m/s i medelvind och 29m/s som toppnotering) och då trycktes tältduken i absiden in gott och väl 50cm trots att tältet var spänt som en fiolsträng. Hade vi då haft fotänden mot vinden hade innertältet garanterat gått i yttertältet och därmed markat ökat risken för att det skulle ha kommit in regnvatten.

PS.
Vindhastigheten vet jag så exakt eftersom jag frågade på en fjällstation som vi kom till dagen efter.
DS.

Min syn på att ha absiden mot vinden har delvis sagts redan.

1. Minska risken att yttertältet trycks mot innertältet på "fotsidan"

2. Är det riktigt blåsigt snöoväder så fastnar/packas det snö i ventilen som är mot vinden, oavsett hur man stänger den. Snön tynger sedan ner tältet vilket oftast gör mindre om det sker på absid sidan.

Sedan ventilationen, visst blir det lite bättre om man har absiden mot vinden soliga mornar, under förutsättning att man öppnar dörren, med dörren stängd så spelar det nog ingen roll.

Då blir det att köra omvänd taktik framöver om man inte har nån särskild utsikt att ta hänsyn till. Det där med fotutrymme är väl enda nackdelen med Nammatj. Tänk om tältet varit byggt så att tältväggen inte gått i vinkel ända ner och man fått lite bättre plats för fötterna.

Det är något av en höststorm här på Frösön så jag testade att resa mitt Nallo 2 på en äng ca. 300 meter från deras huvudkontor och det gick helt OK men jag är tveksam på om tältet skulle klara 35+ vindar, eller ja, jag är ganska övertygad på att det skulle blåsa sönder. Inner och yttertält ligger helt klart mot varandra större delen av tiden när det stormar så man får se till att be för att det inte stormar och regnar samtidigt för jag tror det kan bli lite problematiskt.

Bilder:

tent3.jpg

Jag fäste pinnar i fotändan först och sen in med bågarna och SWOSH så stod tältet upp.

tent2.jpg

Sidovindarna var ofta mycket värre än såhär, fick ingen riktigt bra bild på det dock. Men som ni ser så rör sig tältet väldigt mycket.

http://victorsvedberg.se/nallo/tent4.jpg
Ser minst sagt hängigt ut när det inte blåser. Dock andra gången jag reser tältet så jag har kanske inte riktigt rest det optimalt? Ni får klicka er vidare, tydligen får jag inte ladda upp mer än tre bilder.

tent.jpg

Fluffigt och fint när vinden tar tag i det.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Farbrorvattenmelon Erfarenheter av MHW Trinity eller Fjällräven Attack? Bo och sova 0
jessica13 Resning av Bifrost Y6 Bo och sova 1
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
3338 Nallo 2 i vindmaskin? Bo och sova 6
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg