Svaret är att det kan vara väldigt svårt, vare sig du vet vad du vill ha eller inte har en aning.
Just nu handlar, av förståeliga skäl, många inlägg i cykelforumen om att välja cykel.
Att köpa ny cykel är svårt, det råder det inga tvivel om, men jag får känslan av att många förväntar sig lite för mycket av en cykel.
Jag förväntar mig inte att alla, liksom jag, ska skaffa cykel för varje ändamål, men jag hoppas att man efter att ha läst det här har en bättre uppfattning om vad som är realistiskt.
En ganska vanlig ”kravlista” lyder som följer: ”För max 4000 kr vill jag ha en cykel som jag kan cykla till jobbet på, göra dagsturer på grusvägar och kanske ge mig ut på stigar med ibland och på semestern vill jag kunna tura med lättare packning.”
Allt detta ska en cykel som kostar ungefär hälften av vad en bra, enligt min högst personliga åsikt, cykel kostar klara.
Motsvarigheten i bilvärlden skulle vara att gå in till en handlare som säljer ett ”premiummärke” och förklara att ”jag vill ha en kombi att köra till jobbet varje dag, men den ska ha terrängegenskaper som en Land Rover eftersom jag ibland vill ge mig ut på äventyr”
När försäljare då lyckligt visar upp en stor, dyr SUV får han reda på att den nog inte är riktigt rätt, bilen som eftersöks ska nämligen även ha vägegenskaper som en sportbil, vara bekväm som en limousine, ha en bränsleförbrukning jämförbar med en elhybrid och kosta som en småbil från valfritt ”billighetsmärke”.
Nästan alla förstår att alla dessa egenskaper inte går att kombinera i en bil.
Det gör de inte heller i en cykel, den kommer aldrig vara bra på allt.
Tänk istället så här: Vad vill/kommer jag, realistiskt sett, att använda den här cykeln mest till? Är det att pendla till jobbet? Ja, satsa då på en cykel som i första hand är optimerad för det, vare sig det blir en hybrid, cyklocross eller ”damcykel” så kommer den gå att använda till annat, även om en renodlad MTB naturligtvis är roligare i skogen, en racer roligare på den där fina landsvägen etc.
Naturligt gäller det omvända, det går att cykla till jobbet på skogscykeln, men det är lite jobbigare och bökigare.
Och om man nån gång om året vill cykla en liten bit på en skogsstig så överlever man ändå det på hybriden.
Om du blir biten av cykling så kommer du ändå att köpa fler cyklar, specialiserade på det de ska användas till.
Budgeten är en ananan stötesten för många. Man ser annonser från de stora kedjornas sportbutiker och Cykelringen om cyklar för 3-4000 kr, som i annonserna verkar precis lika bra som de för det dubbla hos cykelhandlaren.
Stämmer då detta? Nej, precis som med det mesta annat får man vad man betalar för. Till en viss gräns...
Ska du sommarpendla med cykeln så fungerar troligtvis en hybrid för 4000 kr alldeles utmärkt.
Men tänker du dig att slita lite hårdare på din cykel, cykla i skogen eller pendla året runt, så tycker jag nog du ska budgetera det dubbla. Det är en stor investering, men i ”pendlings-scenariot”, hur mycket pengar sparar det in i form av drivmedel till bilen alternativt kollektivtrafik?
Sett i det perspektivet är det kanske inte så mycket pengar?
Vad är då alla dessa olika typer av cyklar? Vad betyder egentligen MTB, LVG, CX, XC?
Här kommer en liten repetition:
MTB här finns även förkortningar för de olika disciplinernan (DH, XC, AM)– En renodlad skogscykel, oftast dämpad, ibland heldämpad. Overkill att cykla till jobbet med...
Racer/LVG – Landsvägscykel, eller ”tävlingscykel”, viktoptimerad och byggd för att cykla långt och fort på asfalt.
Hybrid – Hybriden är en blandning av ovanstående. Den har racerns stora hjul men MTB:ns raka styre och ibland även dämpad gaffel. Hybriden är oftast förberedd för skärmar, pakethållare och kanske väskor och marknadsförs ofta som ”pendlarcykel”
Cyklocross (CX) – De senaste årens fluga. I stort sett en racer med en ram som tål lite mer och har plats för lite bredare däck. Det brukar gå att få på skärmar vilket gör att många som cyklar racer på sommaren har en cross som vintercykel.
Slutligen är det viktigaste nog att PROVA cykeln innan köp. Oavsett om det står 3 000 eller 30 000 på prislappen så måste ju cykeln passa den som ska sitta på den. Mycket går att justera med olika styrstammar, styren, sadlar, pedaler etc. Men det som inte går att rätta till i efterhand, och som tyvärr är ganska vanligt, är att ramen är för stor. Då blir det snabbt obekvämt, cykeln blir tung att hantera och risken är stor att den blir stående.
Och blir den stående så är den förståss dyr, oavsett om den kostade 3 eller 30 tusen.
Själv är jag i färd med att bygga ihop cykel nr. 4 och jag hoppas att jag även i år får låna min fars träningscykel för landsvägsrundorna. Med dom två tilläggen i stallet har jag nog de cyklar jag behöver. Men, vid närmare eftertanke, en slit och släng-cykel vore ju trevligt att ha också...
Just nu handlar, av förståeliga skäl, många inlägg i cykelforumen om att välja cykel.
Att köpa ny cykel är svårt, det råder det inga tvivel om, men jag får känslan av att många förväntar sig lite för mycket av en cykel.
Jag förväntar mig inte att alla, liksom jag, ska skaffa cykel för varje ändamål, men jag hoppas att man efter att ha läst det här har en bättre uppfattning om vad som är realistiskt.
En ganska vanlig ”kravlista” lyder som följer: ”För max 4000 kr vill jag ha en cykel som jag kan cykla till jobbet på, göra dagsturer på grusvägar och kanske ge mig ut på stigar med ibland och på semestern vill jag kunna tura med lättare packning.”
Allt detta ska en cykel som kostar ungefär hälften av vad en bra, enligt min högst personliga åsikt, cykel kostar klara.
Motsvarigheten i bilvärlden skulle vara att gå in till en handlare som säljer ett ”premiummärke” och förklara att ”jag vill ha en kombi att köra till jobbet varje dag, men den ska ha terrängegenskaper som en Land Rover eftersom jag ibland vill ge mig ut på äventyr”
När försäljare då lyckligt visar upp en stor, dyr SUV får han reda på att den nog inte är riktigt rätt, bilen som eftersöks ska nämligen även ha vägegenskaper som en sportbil, vara bekväm som en limousine, ha en bränsleförbrukning jämförbar med en elhybrid och kosta som en småbil från valfritt ”billighetsmärke”.
Nästan alla förstår att alla dessa egenskaper inte går att kombinera i en bil.
Det gör de inte heller i en cykel, den kommer aldrig vara bra på allt.
Tänk istället så här: Vad vill/kommer jag, realistiskt sett, att använda den här cykeln mest till? Är det att pendla till jobbet? Ja, satsa då på en cykel som i första hand är optimerad för det, vare sig det blir en hybrid, cyklocross eller ”damcykel” så kommer den gå att använda till annat, även om en renodlad MTB naturligtvis är roligare i skogen, en racer roligare på den där fina landsvägen etc.
Naturligt gäller det omvända, det går att cykla till jobbet på skogscykeln, men det är lite jobbigare och bökigare.
Och om man nån gång om året vill cykla en liten bit på en skogsstig så överlever man ändå det på hybriden.
Om du blir biten av cykling så kommer du ändå att köpa fler cyklar, specialiserade på det de ska användas till.
Budgeten är en ananan stötesten för många. Man ser annonser från de stora kedjornas sportbutiker och Cykelringen om cyklar för 3-4000 kr, som i annonserna verkar precis lika bra som de för det dubbla hos cykelhandlaren.
Stämmer då detta? Nej, precis som med det mesta annat får man vad man betalar för. Till en viss gräns...
Ska du sommarpendla med cykeln så fungerar troligtvis en hybrid för 4000 kr alldeles utmärkt.
Men tänker du dig att slita lite hårdare på din cykel, cykla i skogen eller pendla året runt, så tycker jag nog du ska budgetera det dubbla. Det är en stor investering, men i ”pendlings-scenariot”, hur mycket pengar sparar det in i form av drivmedel till bilen alternativt kollektivtrafik?
Sett i det perspektivet är det kanske inte så mycket pengar?
Vad är då alla dessa olika typer av cyklar? Vad betyder egentligen MTB, LVG, CX, XC?
Här kommer en liten repetition:
MTB här finns även förkortningar för de olika disciplinernan (DH, XC, AM)– En renodlad skogscykel, oftast dämpad, ibland heldämpad. Overkill att cykla till jobbet med...
Racer/LVG – Landsvägscykel, eller ”tävlingscykel”, viktoptimerad och byggd för att cykla långt och fort på asfalt.
Hybrid – Hybriden är en blandning av ovanstående. Den har racerns stora hjul men MTB:ns raka styre och ibland även dämpad gaffel. Hybriden är oftast förberedd för skärmar, pakethållare och kanske väskor och marknadsförs ofta som ”pendlarcykel”
Cyklocross (CX) – De senaste årens fluga. I stort sett en racer med en ram som tål lite mer och har plats för lite bredare däck. Det brukar gå att få på skärmar vilket gör att många som cyklar racer på sommaren har en cross som vintercykel.
Slutligen är det viktigaste nog att PROVA cykeln innan köp. Oavsett om det står 3 000 eller 30 000 på prislappen så måste ju cykeln passa den som ska sitta på den. Mycket går att justera med olika styrstammar, styren, sadlar, pedaler etc. Men det som inte går att rätta till i efterhand, och som tyvärr är ganska vanligt, är att ramen är för stor. Då blir det snabbt obekvämt, cykeln blir tung att hantera och risken är stor att den blir stående.
Och blir den stående så är den förståss dyr, oavsett om den kostade 3 eller 30 tusen.
Själv är jag i färd med att bygga ihop cykel nr. 4 och jag hoppas att jag även i år får låna min fars träningscykel för landsvägsrundorna. Med dom två tilläggen i stallet har jag nog de cyklar jag behöver. Men, vid närmare eftertanke, en slit och släng-cykel vore ju trevligt att ha också...