Att studera scouting och friluftsliv på egen hand

Det här är tydligen dagen jag inte förstår nånting. Dags för helg kanske!?
Fast en diskussion som hela tiden utgår från missförstånd kan få rätt roliga vändningar.

Som ung VU och Scout erinras, även om det var rätt länge sen, att allt skedde i grupp, även provtagning inför märken och uppklassningar, jodå hann med hela resan för den tiden.....

Skillnaderna mellan musikfestivaler och Jamboreer är vida större. Rekrytering, ramar och syfte bl a.

Men att studera företeelsen scouting utifrån är som vilket ämne som helst, även om oftast fler ögon och hjärnor både ser och upplever mer samt framför allt kan hjälpas åt med klarare definitioner, sannorlikt snabbara än en solist, såvida den senare inte är en überobservatör och skribent.....

Så feltänket består i min vy.....

Nej, att först läsa på och sen försöka skrapa ihop en grupp tror jag inte heller på.

Antingen har man en grupp som är intresserad, och då kan man läsa på och samla gruppen för friluftsaktiviteter. Då finns inte heller någon poäng att använda någon paraplyorganisation och kalla gruppen Unga Örnar, 4H eller Scouter (de organisationer som dyker upp på Pers webbplats). Möjligen Friluftsfrämjandet, eftersom de egenorganiserade smågrupperna är en del av den rörelsen.

Eller så saknar man en grupp och då ansluter man sig till en som redan finns, och redan utövar de här aktiviteterna, eller använder föreningen för att bygga upp sin kompetens och sin grupp inifrån.

Att starta en friluftsgrupp för ungar är en jätte fin tanke. Att kalla det för scoutgrupp går ju inte om det inte går via något scoutförbund. Sen får man ju tänka på att det är barn man har hand om och vilket ansvar det är. Vilket skyddsnät finns det för allt som kan hända när man har med barn att göra.

Mitt råd är att hitta likasinnade och seriösa vuxna, sätt ihop en grupp med mål att starta en "scoutrörelse". Tillsammans kanske ni har den kunskapen som krävs. Och är ni en grupp vuxna, kanske med egna barn i er förening blir det seriöst. Att vara ensam ledare utan organisation bakom kan verka skumt och det blir då svårt att hitta medlemmar.

Hur som helst visst kan du plugga scouting själv men att starta en grupp själv det är svårare.

Jag gillar det ni skriver

Jag gillar det mesta ni skriver, särskilt det ni skrev bredden i att vara scout, nånting jag kände till förut men nu har jag kommit av mig helt och behöver repetera.

Just dte här med att hänsyn till sina medmänniskor, samarbeta, acceptera alla som dom är o.s.v.

Jag ska verkligen försöka sätta mig in i allt ni skrivit och verkligen ta till mig det då tråden inte är så väldigt aktiv.

Sen det andra att som ensam försöka bygga en grupp är svårt, nu har jag lite egna grejer på gång genom kommun, har som sagt lite rättigheter då det gäller stöd och annat och därigenom kan vi bli 2 som fördjupar oss i detta, sen får jag se vad hösten har att erbjuda, heltid i en skolbänk?

Dock inne i stan då den skolan skall göras om till dagfolkhögskola tyvärr.

Men jag måste verkligen tacka er för nu har ag en grund att stå mig på just för att utveckla mig själv och just för att utveckla nått som i framtiden kan leda till en grupp..

Återkommer mer ingående senare.

Sammanfattningsvis

Nu har jag sammanfattat det viktigaste av det ni skrivit,
det vart nästan en fram och baksida på ett A4.

Som läget ser ut nu känns det bäst för mig faktiskt att satsa på en 4H Klubb och ha inriktning mot friluftsliv och mycket lärande verksamhet då allt kommer att gå i cirkelform.

Grundpelare Örnsköldsviksortens 4H:

Lärande verksamhet i cirkelform.
Utmanande verksamhet.
Verksamhet att utvecklas i.

(Att en sån hönshjärna som jag börjat prata i sånna termer, måste vara nått fel på mig.)

Min tanke då jag kommer att vara i ungefär samma ålder som "mina" ungdomar, att vi jobbar utefter "learning by doing", eller "lära genom att göra" - ett talesätt som 4H använder, så om vi sätter ihop en liten grupp där vi utvecklar oss själva och har kul tillsammans, det leder sedan till att vi kanske senare startar upp en grupp där vi själva fungerar som ledare.

Jag har också viss rätt till stöd från kommunen och det är detta stöd som ska hjälpa mig att komma igång - sisådär 9 månader efter att vi var på gång från början.

Men får man stöd, då riskerar man inte att köra fast i småsaker.

Men dte blir som sagt mycket jobb att tillsammans läsa in sig i scoutmetoden och forma gruppen efter den där vi även ska läsa in oss på det hela, man kan se det som en studiecirkel där vi själva är dom som leder - lära genom att göra!

Bra jobbat Pär !
Huvudsaken är att fler hasar sig iväg till skogen.

Det är ett extra liv man fått, ungefär som i ett TV spel, där ingår som standard ett antal liv, tex 3st.

Att kunna gå till det fjärde livet som inte alla har är en extra dörr att öppna och gå igenom när man blir trängd in i ett hörn i livet här.

Därute väntar en fantastisk värld att njuta av och upptäcka

Allt du behöver har man i ryggsäcken, det är bara att knalla iväg och slå sig ner där man vill vara, en underbar frihetskänsla faktiskt, där man själv och naturen spelar ett ärligare spel om man ska klara sig därute.

Fortsätt kämpa på Pär, vi är här om det är något !

peter

Nu har jag läst trâden ett par gânger och jag förstâr inte vad det handlar om.
Du vill bli Scoutledare tror jag mig ha förstâtt. Inte bara medhjhälpande vuxen utan ledare.
Frân min ringa erfarenehet, Vu - Senior och senare ledare och kârstyrelseledamot, vill jag hävda att scoutledare är nâgot man växer in i vart efter. Det är inte ett jobb man tar och hoppas kunna lära sig vad man ska göra sâ smâning om.

Nu verkar du ha fastnat för 4H, det vet jag inte nâgot om, men du verkar gâ in i den verksamheten med samma inställning, du ska börja som ledare. Har du de egenskaperna och kunskaperna och erfarenheten som krävs?
Om verksamheten drivs i studiecirkelform sâ finns ju 2 alternativ, det är antingen verkligen ingen ledare alls eller sâ finns en kursledare som dâ antas ha viss kunskap.
Du talar redan om "''Mina ungdomar" det lâter inte som en studiecirkel i mina öron?

Sedan är du tillbaka i scoutplaerandet igen och ska "studera" scoutmetoden och forma gruppen efter den. Är det i linje med 4H-verksamheten?

Sist, jag tycker det är utmärkt att du vill engagera dig i nâgot som detta, jag undrar bara över din infallsvinkel till det hela.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg