Att studera scouting och friluftsliv på egen hand

Visst är det så

En scout tar hänsyn och accepterar sina medmänniskor, det är väl scoutmetoden i sig kanske?

Vad som hände med kyrkan är att jag gick särskolan vilket bara vart ett kaos, och jag är som jag är då, klarar skolan inte av att anpassa min utbildning till min egen nivå så klagar jag till dom fixar det, efter 7 terminer gick jag in i väggen, sökte stöd hos min ledare på kyrkan men det vart för mycket för henne, nu har jag pratat med henne, 2 gånger på 4,5 år i princip, även ungdomarna vände mig ryggen.

Så kyrkan ska man inte ha förtroende för, fanns inte ens intresse av att lösa konflikterna utan jag var rökt!

Tur jag har rättigheter, kommunen har fått lagt ner mycket tid på mig och nu ska jag få stöd igen p.g.a. min ensamhet och isolerad.

Nog med det,nu blir det scoutsnack.

Jag skulle vilja ha en scoutgrupp där man jobbar mycket med lära känna övningar, arbete där man kan bygga upp ett förtroende för varann för och känna att man litar på varann och jag som har erfarenhet av att sova på en 1cm liggunderlag och sovsäck, skulle verkligen se fram emot mycket lägerverksamhet även om det är fredag 17.00-lördag 15.00.

En nattsläger på en lokal eller liknande som inte är alldeles för svindyr.

Jag tror man kommer långt på en sån verksamhet, man känner att man litar på varann, känner tillit för varann, vissa personer kan ju tycka att det känns konstigt att bara gå omkring i kanske badbyxor och bikini, men att man då har en hel de bad och lite kanotverksamhet där folk känner att dom vågar prova och vara med och alla litar på alla.

Funderar på att göra mi tt projektarbete i "hemsidesform".

Jag följer med i diskusen här och så ska jag försöka utveckla min http://www.oviksper.se

För det första

Jag tog en koll på föreningsregistret, en av föreningarna har jag varit med i, dels som lite extraledare men vart mest fotografering där, hade även praktik på den föreningen och det fanns som inget intresse att få in mig i verksamheten där, jag var mer som en praktikant som skötte städning och sådant dagtid, scoutingen hade jag valt själv att vara med i.

EN annan förening har jag pratat med, men det var inte aktuellt att få komma med där, ledare hade dom redan tillräckligt o.s.v.

Den 3e föreningen kände jag inte alls till, kanske provar slänger iväg ett mail,och den fjärde har ingen verksamhet vad jag hört, det är så det ser ut, dock är inte detta skrivet i samma ordning som föreningarna i den listan.

För det andra har jag anvancerat och börjat göra en hemsida om hur jag tänker och tycker om scouting, och vad jag hittar för info om detta.

En scout tar hänsyn och accepterar sina medmänniskor, det är väl scoutmetoden i sig kanske?
Nej, det är en eller två av punkterna i scoutlagen.

Scoutmetoden länkade jag ju till info om tidigare. Den består av sju grundpelare:
-Lag och löfte
-Learning by doing
-Patrullsystemet
-Symboler och ceremonier
-Personlig utveckling
-Friluftsliv
-Stödjande och lyssnande ledarskap

Om man är specifikt intresserad av friluftsliv för vuxna, snarare än att lära barn veta hut med hjälp av riter och barnsoldateri ( ;) ) så finns ju Friluftsfrämjandet. Även i Ö-vik.

Om man är specifikt intresserad av friluftsliv för vuxna, snarare än att lära barn veta hut med hjälp av riter och barnsoldateri ( ;) ) så finns ju Friluftsfrämjandet. Även i Ö-vik.

Det där med att "veta hut" var snarare en historisk skrivelse. BP tog ju hand om värstingar. Vilket ofta har glömts i dag när man ska deiniera grundsyftet med scouting. Idag är det en verksamhet för alla (vilket inte är fel i sig det heller, men man måste komma ihåg att även orka med de som inte alltid har det så väl förspänt socialt eller ekonomiskt)

Scoutmetodens sju punkter har resulterat i 14 målspår i det nya programmaterialet:
Ledarskap
Aktiv i gruppen
Relationer
Förståelse för omvärlden
Känsla för naturen
Aktiv i samhället
Existens
Egna värderingar
Självinsikt och självkänsla
Fysiska utmaningar
Ta hand om sin kropp
Problemlösning
Kritiskt tänkande
Fantasi och kreativt uttryck

Mer om vad de innebär för respektive målgrupp: http://www.scout.se/attachments/10915_Hjalpmapp malspar.pdf

Det Martin försökte få fram, med glimten i ögat, är väl att det finns gott om andra organisationer som ägnar sig åt liknande verksamhet men med lite skillnader.

Friluftsfrämjandet är ju en av de största, men det finns väl fler (även om jag inte kommer på några på rak arm).

Ska man ägna sig åt scouting gäller det ju att man ställer upp på alla delarna, inte bara väljer ut de som passar.

Det är väl grundtanken i den här diskussionen att är det egentligen funkis att solo studera ett gruppbetende? I min bild är det görfel men givetvis kan jag ha fel.....

Han menar nog att det är svårt att utöva scouting ensam (och det stämmer ju, flera av delarna i scoutmetoden fallerar ju om man kör solo).

Fast vad jag förstått hade inte Per tänkt köra solo utan mer ta fram nån slags program. Men jag tror inte att det kommer att bli scouting, möjligen nåt scoutingliknande.

Scouting är en gruppverksamhet som minst och i fråga om Jamborer nästan hur stor som helst, i varje fall i 1000-tals deltagare.
Som teoretiskt ämne kan man givetvis hålla på med att läsa in sig som solo, men skall det utövas kräver det fletal.
Nog utvecklande?

Dvs som jag ser det rejält feltänk från början.......

Jag är med!
Tja... vad ska man säga om sista kommentaren. Vill du inte leka med kompisar så tänker jag inte tvinga dej.

Sen blir ju inte ett Jamboree en gruppverksamhet bara för att man råkar vara 40 000 på samma åker. I så fall skulle ju Hultsfredsfestivalen per automatik bli ett scoutläger.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg