Jag brukar bara klättra upp i kajaken. Ingen flottör o inte reentry roll. Reentry roll har jag inte riktigt fått kläm på, tycker att det är svårt att komma i kajaken. Flottöruppgång tycker jag är knöligt o ta onödigt lång tid. Varför inte bara häva sig upp på akterdäck, svänga över benet o glida ner i sittbrunnen, enkelt o smidigt. Många tror att man inte kommer upp på detta sätt m alla (nästan) jag har sett testa har klarat det.
Efter att ha varit m om att en paddelbekant trasslat in sig i linor vid vältning så pass att han behövde hjälp för att få luft igen så har jag verkligen bestämt mig för att inte ha några snören i sittbrunnen.
Har vid forspaddling varit m om att båten har drivit iväg vid misslyckad roll flertalet gånger (m det är ju "lätt" för nån annan att hämta båten, paddlar däremot de ska man hålla hårt i för de är inte lika lätta att hitta) m vid surf o havspaddling har detta aldrig hänt. Jag har fått tag i kajaken innan den driver iväg. Kajaken är stor o lätt att greppa o jag måste ju ändå dra loss kapellet för att komma ur den.
Du förordar det jag kalla cowbox-räddning - dvs du kliver i kajaken som man kliver upp på en häst. har du provat det i vågor - jag tror det skulle vara svårt i stora vågor, i alla fall för mej med medlestor sittbrunnsöppning. Tippar du dessutom inte kajak då du ska upp på akterdäck - eller hur får du till ett så kraftfullt bentag så du bara "flyger upp" på akterdäck.
Jag säger inte att det är fel eller svårt men jag måste prova själv för att se vad jag tycker. Jag är inte övertygad om att jag tycker det är lätt.
Sen pratar du om att dra loss kapellet för att komma loss. Av alla de nybörjare jag utbildat i paddling så har en antal (min erfarenhet säger att ungeför en av 10 nybörjare plurrar på första paddlingen) och i princip alla lossnar och faller ur kajaken innan de ens hunnit fundera på var stroppen att lossa kapellet är.
Sitter ditt kapell verkligen så hår att du måste lossa det för att komma ur din havskajak?
Då jag övat på att rolla, får jag ta spärn med knäna för att inte falla ur kajaken. Tyvärr sitter inte rollen säkert ännu men övning ger träning...
Och till Marcus: Det går utmärkt att misslyckas med flottörroll- det blir lätt för mycket kraft med flottör så man fortsätter varvet runt och är nere igen. Så gjorde jag flera gånger då jag tränade med flottör.
/Patrik, intressant med erfarenhetsutbyte