Att räkna - regler och funderingar

Sitter ofta och kollar på packningslistor och dylikt eftersom jag tycker det är kul, lärorikt och man får se massor av siffror som man annars inte får se (tillverkarna tycks ibland inte vilja uppge vikt).

Nu till mina funderingar:

* Finns det några standardiserade regler för hur man får räkna när det gäller packning enligt vissa listor, tex 5,5 kg är UL..?

* Jag medför alltid ett Omnifuel som troligen täcker matlagning till 3-4 personer, men inte räknar jag 1/3 eller 1/4 på det inte..

* Mitt Akto är rätt litet för 2 personer även om det går, men där är det inte så mycket som går att dela på annat än att jag själv bär det, dvs 1.

* Visst, det kanske låter töntigt, men eftersom listor skiljer sig så mycket åt, varför inte följa regler om de finns eller sätta upp en regelbok? Det underlättar för folk att förstå siffror på nätet och framförallt här på forumet. Vikt med eller utan mat, bränsle, det man har på sig osv. Dela med 2-3-4 när man är flera. Ja, ni förstår vad jag menar...

// Jocke 4,7 kg utan delat, gångrat och multiplicerat ;)

Självklart ska packningen optimeras efter rätt ändamål, det har jag inte sagt något om. Men som grund, eftersom många gillar att räkna tydligen, kan man kanske ha några små regler? :)

// Jocke

Då måste man ju göra skillnad på köpegrejjer och hemkört för en halv sovsäck (Quilt) är lättare än en hel,likaså är en köpe-tarp oftast tyngre än en hemmagjord.

peter

ping; sa:
Då måste man ju göra skillnad på köpegrejjer och hemkört för en halv sovsäck (Quilt) är lättare än en hel,likaså är en köpe-tarp oftast tyngre än en hemmagjord.

peter

Nja, jag tänker mer på övergripande frågor, dela mellan flera personer, bort med mat, bränsle och vatten, skogs-lista (tarp) och fjäll-lista (tält), men inte så mkt mer. Vad man sover i är ju var och ens ensak, klarar man -15 med ett täcke, ja då har man det bra på lättpackningsfronten ;)

// Jocke

Joakim Ambrosson; sa:
ping; sa:

peter

Nja, jag tänker mer på övergripande frågor, dela mellan flera personer, bort med mat, bränsle och vatten, skogs-lista (tarp) och fjäll-lista (tält), men inte så mkt mer. Vad man sover i är ju var och ens ensak, klarar man -15 med ett täcke, ja då har man det bra på lättpackningsfronten ;)

// Jocke

Om jag ska leka lite rabiat tycker jag att det snarare borde vara tvärtom,dvs tarp till fjälls och tält till skogen för jag tycker det är olustigt att vakna upp med kryp i fejan,och de är klart överrepresenterade i skogsmiljö.De riktiga vinterlättpackarna tar med sig en snöskyffel och fixar till en snöka,där inne blir det inte under nollan.:)

peter

Joakim Ambrosson; sa:
* Finns det några standardiserade regler för hur man får räkna när det gäller packning enligt vissa listor, tex 5,5 kg är UL..?

Det finns, men själv skyr jag dem som pesten. Vissa delar in saker i lightweight, ultralight, super ultralight, mega super turbo mutant ultra lightweight osv. Problemet är att så fort man har satt en gräns kommer nåt lättare, och man tvingas lägga på ett tufft ord till.

Därför snackar jag numera bara om "lättpackning" själv. Det intressanta är ju att var och en bär med sig mindre än förr.

Vad gäller mätmetoder kan man köra med följande:
Grundvikt (eller vad man väljer att kalla det): all utrustning utom förbrukningsgrejer.
Startvikt (eller vad man väljer att kalla det): alltihopa plus förbrukningsgrejer.

Sen kan man om man vill särskilja ryggans vikt från resten, men eftersom den skiftar beroende på hur du är klädd kan man hoppa över det.
Dessutom kan jag tycka att när ryggan väl sitter på ryggen är det för sent att börja tänka på vikten. Det gör man hemma, och då kan man lika gärna väga alltihopa. :)

Jag hoppas verkligen att det inte finns folk som delar t ex ett tremannatälts vikt med tre trots att de ensamvandrar?!

Poängen med att dela X-mannatälts vikt med X är ju att man faktiskt delar på vikten - dvs en förutsättning är att det är flera som delar tältet under vandringen.

Jag förstår Joakims vilja att standardisera viktangivelser. Jämförelser blir mycket lättare då, och det behöver inte handla om tävlan utan bara om en önskan att få nya idéer till den egan packningen.

Som Martin skrev, de listor som finns med UL, Super UL osv är inte mkt att ha, men att definiera startvikt, totalvikt, ryggsäcksvikt osv skulle vara bra. Att inleda med vad man beskriver ger mkt tillbaka för den som läser, annars kommer följdfrågor om det och det räknas in osv.

// Jocke

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg