alven; sa:MAJJEN; sa:alven; sa:Håller med, därför har jag en Black Diamond på 55 liter
Blir lite impad, men framförallt nyfiken: Klarar du dig med en 55-literssäck på en 12-dagarsvandring utan provianteringsmöjligheter?
12 dagar har inte testats. Men det skulle nog kunna gå med lite vilja... I somras gick jag och min bättre hälft med 7 dygns packning och i BDn bar jag då min personliga utrustning plus tält, gasförråd och medicinkit och lite annat smått. Köket åkte ner i min packning från dag 2. Jag bar dessutom all mat utom godisförrådet (14 dagars mat). Det av det gemensamma som inte låg i min packning var ätkåsor. Solotur i 12 dagar skulle nog kunna gå.
...
En äkta UL-entusiast kan nog pressa det hela ännu hårdare än vad jag gjorde.
Tycker nog du ligger ganska nära att klassas som äkta UL-entusiast...
Det här stämmer ganska väl med mina erfarenheter och packning. Jag gjorde en 12-dagars solotur utan proviantering i Sarek 2005. Ryggan vägde väl 18 kg när jag startade, varav 11-12 kg då var mat och bränsle. Detta gick ned i en hemsydd rygga som jag gissar rymmer ca 60 l. Sedan dess har jag bantat utrustningen ytterligare några kilo och sytt en något mindre säck som rymmer ca 50 l. Den funkar bra för en veckotur (se min hemsida och Lainio-turen). På en längre tur där maten inte får plats så skulle jag ta en lätt silnylonpåse och spänna utanpå. Efter 2-3 dagar skulle allt få plats i ryggsäcken.
Själv är jag inte beroende av att allt skall få plats inne i säcken. Har sällan känt behov av det. Kanske om man klättrar eller går mycket stiglöst i tät skog. Jag tycker det är en fördel att ha vissa saker tillgängliga. Tarptältet, som någon skrev, funkar bäst i en nätytterficka, där fukten kan rinna ut vid behov och där det är lätt att få fram och spänna upp. Regnställ, kåsa, godis och filmkamera likaså.
Men det finns ju de som går super ultralätt som pressar det här ganska rejält....
Jörgen