Att köpa sin första kajak

det mesta är väl sagt och sitter du bra i kajaken så nog lär den funka. Det som jag tycker brukar vara "problemet" med paket av det slaget som t.ex. Stadiums är ju kvalitet på paddel. Även för en nybörjare blir skillnaden mellan en lätt, välbalanserad paddel och en sådan som följer med i de flesta paket snabbt mycket påtaglig.

Så funkar kajaken ergonomiskt så slå till. Satsa sen lite mer pengar på att uppgradera till en "premiumpaddel" är mitt råd.

/Rickard

Tack!

Tack! Äntligen har jag fått bekräftat att jag inte blir först med att köpa en Everest Composite och nu har vi ju även fått se en på bild en (förutom Stadiums egna reklambilder...). Lite kul historia bakom bilden.

Vi får väl höras av lite senare och se om vi båda är nöjda med våra resp. val. Inte för att jag vet vad jag ska köpa men lite lutar det allt mot den stora affärens kajak.

Håller även med inlägget om att det kan vara värt att investera i en bättre paddel. Det som följer med i paket brukar sällan hålla bästa klass. Det stämmer säkert här också.

/Anders

Jag lägger i från stranden, jag har ingen brygga att lägga i från där jag är så då är det ju bara att köra ut med vagn och kajak och låta kajaken glida av. När jag ska fika nånstans ser jag alltid till att det antingen är "snäll" strand eller också stora men låga stenar, då behöver jag bara lyfta upp en halva i taget av vikten. Eftersom jag alltid paddlar i torris spelar det ju ingen roll hur bottnen ser ut, jag är ju plurrsäkert paketerad.:)

När du säger "alltid paddlar i torris" gäller det även under sommaren? Eller vid vilken vattentemperatur går du ur torrdräkten?

--- Mats ---

Torris gäller året runt, jag är för stel för att ta mig upp i en kajak från vattnet och har ingen paddelkompis, det är två bra anledningar till att aldrig ge mig ut på vattenaktiviteter utan torris. Visst blir det lite varmt och svettigt men inte värre än att jag öppnar dragkedjan och ventilerar lite extra vid fikapauserna. Jag pallar inte att paddla längre än 5 km i ett sträck och då snackar vi ytterst moderat fart, ren motionspaddling a´la sjukgymnastik helt enkelt.

Förra säsongen hade jag ingen andas-torris utan jag paddlade i dykartorrisen och det var en svettig upplevelse men inte värre än att det var genomförbart med lite extra långa ventilationsraster och kortare distanser. Jag kombinerar ju paddlandet med strandhugg och upptäckande och ibland även dykning, snorkling eller simning och då är jag ju rätt klädd från början.

Jag kör under parollen "Tät, torr och säker."

Jag har en plastkajak, en Necky Looksha V som jag är skitnöjd med och trots dess höga vikt och min kassa rygg fixar jag upp den på taket själv. Jag tillverkade helt enkelt en takbågeförlängare som jag krokar om takbågen när jag ska lyfta av eller på kajaken på bilen. På det sättet behöver jag ju bara lyfta en ände i taget och jag är alltid ensam när jag paddlar för jag saknar paddelkompisar..

Hur ser en sådan takbågeförlängare ut? Kan man få se en bild eller få en noggrannare beskrivning? Hurdan takbåge har du? Förlängs den bakåt, eller åt sidan?

testat

Återigen ett stort tack till alla bra tips. Ingen nämnd, ingen glömd.

Tråden håll visst på att ramla över till ett helt annat ämne men jag förstår att det inte är lätt att få upp kajeken på taket alla gånger. Jag tänkte skaffa Thule Hydroglide som verkar vara en bra hjälp för lata som mig själv. Min bil är ganska hög så det vill till att lyfta upp en kajak själv.

Du som ännu inte svarat men som kanske testat en Everest 505 Composite för gärna dela med dig av dina erfarenheter. /Anders

Everest 505 composite och everest v505 är båda ombrandade kajaker från point65. Förra året var det endast Stadium som sålde 505 i europa (i USA sålde point dessa under eget varumärke). I år tror stadium släppt på "ensamrätten" och man kommer nu kunna hitta Point65 505 i både 1-lagers och 3-lagers plast.

Jag har provpaddlat både v505 och 505composite. Kajakerna upplevs som väldigt stabila. Ganska plattbottnade och 60 cm breda vilket gör att initialstabiliteten blir god vilket gör att de känns väldigt trygga för nybörjaren. Den är kursstabil och lättdriven. Samtidigt skulle jag vilja ha en lite livligare kajak men det beror givetvis på vad man är ute efter. Mer Rocker så skulle den passa mig bättre.

Kajakens stora svaghet i mina ögon är den gigantiska sittbrunnen. Jag vill ha mycket kontakt med kajaken så att den svarar ordentligt på mina rörelser. I år har Point65 släppt ben/knästöd som tillbehör. 700 kr tror jag priset är hos point. 700 kr som gör den skillnaden att jag skulle kunna tänka mig en sådan kajak, så det är väl investerade pengar. Förra året fick kajaken ett bättre ryggstöd men provsitt kajaken och se så att du får ordentligt med stöd i svanken.
Rodersystemet fungerar klanderfritt, det är enkelt att flytta pedalerna och roderreglaget sitter rätt.

Jag tror du får mycket kajak för pengarna men vet inte om mitt val hade fallit på en 505. Jag hade hellre gått på en Crunch rocket eller rocker från point. Någon 1000-lapp dyrare men livligare kajak. Helt beroende på tycke och smak.

Angående den medföljande paddeln så se till att du får en i vettig längd.

Paddla lugnt! :)

Sammanfattning, Everest V505 Comp

Dags för en sammanfattning. Allt började som en fråga och nu har jag några egna svar på mina egna funderingar. Efter en sommar med Everest 505 Comp kan jag bara konstatera att kajaken gett mig en fatastisk första paddelsommar. Jag är extra nöjd över att jag uppgraderade paddeln till Stadiums dyraste modell. Det finns säkert saker som är "mindre bra" men eftersom jag inte har paddlat andra modeller (annat än några olika typer av hyrkajaker) kan jag inte säga att jag är medveten om dessa och det är ju bra. Det som orsakat mest irritation är linornas fastsättning i rodret i aktern. Kanske har jag satt fast linorna på fel sätt?
Många beslut i livet handlar ju om en balans där Priset ofta får balansera kvalitet, vikt, materialval, utrustning, känsla etc. I denna jämförelse tycker jag att man vår en mycket bra kajak för den peng som kajaken kostar. Om några år vet jag mer om hur mycket jag kommer att paddla (troligtvis några helger och några enstaka dagsturer per år) och då får jag fundera om det är värt pengarna med en uppgradering till någon annan modell.

Bilagor

• P6280022.jpg
    P6280022.jpg
    47.1 KB · Visningar: 836
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Jokkmokkguiderna Köpa kanadensare Paddling allmänt 0
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Lico Köpa tillbh & utr i Uppsala? Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Loifen köpa kanot Paddling allmänt 5
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
fuchs köpa Beckson luckor, vart? Paddling allmänt 1
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
Erik Barkefors Köpa begagnat... Paddling allmänt 0
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
hannulan Köpa halsmudd Paddling allmänt 3
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Sara L Köpa Yoo-A-Kim av äldre modell?, Rimligt? Paddling allmänt 13
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
segerholm Intresse att köpa träpaddel? Paddling allmänt 6
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
B-O Var köpa kättinglås till VKV:s pontonrör? Paddling allmänt 5
Trilla Köpa kanot i Norge? Paddling allmänt 5
Togt Skall köpa en kanot och söker tips. Paddling allmänt 11
Niftigolebb köpa latex Paddling allmänt 5
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg