Jag tycker inte att "leken" är 100% akademisk. Jag tycker att det handlar om att hitta en metod att resonera för att inte bära onödigt tungt.
"Akademiskt" är just att skapa fruktbara tankemodeller, och jag lägger inget negativt innebörd i termen
. Var och en får bli salig på sin egen tro - om resultatet är det eftersträvade, så fyller ju "metoden" (vilken som helst) sitt syfte - för just den individen...
Personligen känner jag inte (längre) något behov av den sortens knep, men om någon mot förmodan någonsin uppfinner kläder, som både "andas" som en bomullsskjorta och är idiotsäkert regntäta, så lovar jag att genast bära på två plagg mindre
.
Om konsekvensen är allvarlig kan det vara värt att ha med prylen som räddar ditt liv även om sannolikheten att händelsen inträffar är liten. Men om konsekvensen bara är att det blir obekvämt att bära ryggsäcken kanske "bra att ha"-prylen kan lämnas hemma.
Hmm, min "riskanalys" ser annorlunda ut. Jag är ute för att ha det skönt - inte bara överleva. Bär därmed gärna på en kvarts rulle skavsårstejp (25 g), fast jag sällan får skavsår, och fast man inte direkt dör av dem (å andra sidan funkar den även till stukningar, större förband och tryckförband, samt all sorts textil nödlagning - se, där försvann ju ett antal prylar
).
Risken är annars att man som trygghetsnarkoman helt plötsligt måste ha med sig allt som får plats i ryggsäcken och när den inte längre räcker till måste köpa en större och fylla även den tills den inte räcker till längre och man måste köpa en ännu större och...
Är det inte bara ett övergående stadium av oerfarenhet, ibland parad med romantiska föreställningar om "överlevnad" och/eller förtjusning i "fiffiga prylar"? Mitt intryck av debatten här på Utsidan är att de flesta "tungpackare" är (positivt motiverade) livsnjutare, som helt medvetet väljer att kånka på god konjak, äkta gjutjärnspanna och tjock madrass
- alltså snarast motsatsen till (negativt motiverade) trygghetsnarkomaner.
Här är några saker jag tycker är helt onödiga på en någorlunda kort (3 veckor?) tur i fjällen:
/lista/
Notera att samliga ovanstående produkter ligger under kategorin "Camping Essentials"... Jag skulle inte ens ta med dem till en campingplats - vad jag nu skulle där och göra... Jag orkade förresten inte läsa mer när jag kom till sid 10 och det bara fortsätter och fortsätter...
Håller fullständigt med dig *tappar hakan vid bara åsynen*. Marknadens svar på mediadriven "överlevnads"/militär/äventyrsromantik? Särskilt komiskt (eller sorgligt) blir det med "överlevnads/livräddningskit", som det krävs väldigt mycket kunskap/färdighet för att få nytta av, eller ens använda på ett någotsånär säkert sätt.
Och egentligen är det ju inte särskilt svårt att minska vikten - om du har två tröjor som värmer lika mycket, välj den lättare...
Haha, där åkte du dit - det är ändå vikten som räknas till slut. Antalet plagg är ju detsamma