Att inte ta med det onödiga i ryggsäcken.

Dock så tjänar packlistor och diskussion kring den ett syfte om man inte är ute så ofta eller om man har lätt att glömma saker. Jag är oftast i bergen runt 2 månader om året och minns hur jag vill packa.

Dock så finns utrymme att banta några kg innan jag lägger 5k för att spara 1kg på tältets vikt :)

Vi har som sagt lekt den leken förr xD. Vi inser väl alla, att den är 100% "akademisk" i bägge fallen, men tycker tydligen det är lite kul ändå :).
Jag tycker inte att "leken" är 100% akademisk. Jag tycker att det handlar om att hitta en metod att resonera för att inte bära onödigt tungt. 3 4 3 eller 4 4 4 i all ära, men så långt varken vill eller kan de flesta gå. Om 15 4 15 inte funkar för alla småprylar man vill ha med sig kanske en variant skulle kunna vara 5 4 5 + 5 kg eller något i den stilen?

Den mer filosofiska dimensionen av Patriks lek tål nog ändå att stanna vid en stund. Vi omger oss med myriader av prylar utan att längre kunna föreställa oss ett annat liv.
Det finns massor av praktiska prylar att ta med på en vandring, men de flesta kommer aldrig att komma till nytta. Om man gör en riskanalys av klassiskt snitt, dvs där man väger sannolikhet mot konsekvens kommer man att finna att mycket av det man trodde var nödvändigt faktiskt inte är det. Om konsekvensen är allvarlig kan det vara värt att ha med prylen som räddar ditt liv även om sannolikheten att händelsen inträffar är liten. Men om konsekvensen bara är att det blir obekvämt att bära ryggsäcken kanske "bra att ha"-prylen kan lämnas hemma. Risken är annars att man som trygghetsnarkoman helt plötsligt måste ha med sig allt som får plats i ryggsäcken och när den inte längre räcker till måste köpa en större och fylla även den tills den inte räcker till längre och man måste köpa en ännu större och...

Här är några saker jag tycker är helt onödiga på en någorlunda kort (3 veckor?) tur i fjällen:

http://www.campsaver.com/solaris-26-tri-fold-solar-panel
http://www.campsaver.com/bear-grylls-ultimate-survival-knife
http://www.campsaver.com/guide-i-first-aid-kit
http://www.campsaver.com/all-in-one-map-tool
http://www.campsaver.com/sol-origin-tool
http://www.campsaver.com/paracord-side-release-survival-bracelet-cobra
http://www.campsaver.com/gerber-bear-grylls-ultimate-survival-kit
http://www.campsaver.com/trama-pak-w-quikclot
http://www.campsaver.com/helio-pressure-shower
http://www.campsaver.com/tinder-on-a-rope
http://www.campsaver.com/crazy-creek-hex-2-0-orginal

Notera att samliga ovanstående produkter ligger under kategorin "Camping Essentials"... Jag skulle inte ens ta med dem till en campingplats - vad jag nu skulle där och göra... Jag orkade förresten inte läsa mer när jag kom till sid 10 och det bara fortsätter och fortsätter...

Och egentligen är det ju inte särskilt svårt att minska vikten - om du har två tröjor som värmer lika mycket, välj den lättare...

Jag tycker inte att "leken" är 100% akademisk. Jag tycker att det handlar om att hitta en metod att resonera för att inte bära onödigt tungt.
"Akademiskt" är just att skapa fruktbara tankemodeller, och jag lägger inget negativt innebörd i termen ;). Var och en får bli salig på sin egen tro - om resultatet är det eftersträvade, så fyller ju "metoden" (vilken som helst) sitt syfte - för just den individen...
Personligen känner jag inte (längre) något behov av den sortens knep, men om någon mot förmodan någonsin uppfinner kläder, som både "andas" som en bomullsskjorta och är idiotsäkert regntäta, så lovar jag att genast bära på två plagg mindre ;).
Om konsekvensen är allvarlig kan det vara värt att ha med prylen som räddar ditt liv även om sannolikheten att händelsen inträffar är liten. Men om konsekvensen bara är att det blir obekvämt att bära ryggsäcken kanske "bra att ha"-prylen kan lämnas hemma.
Hmm, min "riskanalys" ser annorlunda ut. Jag är ute för att ha det skönt - inte bara överleva. Bär därmed gärna på en kvarts rulle skavsårstejp (25 g), fast jag sällan får skavsår, och fast man inte direkt dör av dem (å andra sidan funkar den även till stukningar, större förband och tryckförband, samt all sorts textil nödlagning - se, där försvann ju ett antal prylar;)).
Risken är annars att man som trygghetsnarkoman helt plötsligt måste ha med sig allt som får plats i ryggsäcken och när den inte längre räcker till måste köpa en större och fylla även den tills den inte räcker till längre och man måste köpa en ännu större och...
Är det inte bara ett övergående stadium av oerfarenhet, ibland parad med romantiska föreställningar om "överlevnad" och/eller förtjusning i "fiffiga prylar"? Mitt intryck av debatten här på Utsidan är att de flesta "tungpackare" är (positivt motiverade) livsnjutare, som helt medvetet väljer att kånka på god konjak, äkta gjutjärnspanna och tjock madrass ;) - alltså snarast motsatsen till (negativt motiverade) trygghetsnarkomaner.
Här är några saker jag tycker är helt onödiga på en någorlunda kort (3 veckor?) tur i fjällen:
/lista/
Notera att samliga ovanstående produkter ligger under kategorin "Camping Essentials"... Jag skulle inte ens ta med dem till en campingplats - vad jag nu skulle där och göra... Jag orkade förresten inte läsa mer när jag kom till sid 10 och det bara fortsätter och fortsätter...
Håller fullständigt med dig *tappar hakan vid bara åsynen*. Marknadens svar på mediadriven "överlevnads"/militär/äventyrsromantik? Särskilt komiskt (eller sorgligt) blir det med "överlevnads/livräddningskit", som det krävs väldigt mycket kunskap/färdighet för att få nytta av, eller ens använda på ett någotsånär säkert sätt.
Och egentligen är det ju inte särskilt svårt att minska vikten - om du har två tröjor som värmer lika mycket, välj den lättare...
Haha, där åkte du dit - det är ändå vikten som räknas till slut. Antalet plagg är ju detsamma ;)

Men precis som med eldsläckaren, brandfilten hemma finns det saker som förhoppningsvis behövs sällan ute på turen, dock kan de vara helt nödvändiga den gång de behövs.
Beroende på vad du kan och vad du gör kan de givetvis variera.
Lavinlina och lavinsond är dylika vintersaker i min packlista. Vilka är dina?
go tur

Men precis som med eldsläckaren, brandfilten hemma finns det saker som förhoppningsvis behövs sällan ute på turen, dock kan de vara helt nödvändiga den gång de behövs.
Beroende på vad du kan och vad du gör kan de givetvis variera.
Lavinlina och lavinsond är dylika vintersaker i min packlista. Vilka är dina?
go tur
Allt i avdelningen "sårvård/medicin" och "reparation/reservdelar" kan väl egentligen räknas dit. På vissa turer t o m köket och pannlampan. Personligen är jag, efter att ha insett mina begränsningar, troligen beredd att bära på lite mer än andra för att säkra mig mot nedkylning, särskilt vid ett ofrivilligt tvärstopp (därmed även mot att bli blöt).

Haha, där åkte du dit - det är ändå vikten som räknas till slut. Antalet plagg är ju detsamma ;)

Jag har aldrig påstått att något annat än att vikten skulle vara vad det handlar om. Vad jag påstår är att man genom att ta bort alla onödiga saker i regel minskar vikten. Att tänka i antal artiklar kan vara ett pedagogiskt verktyg för att få slentrianmässiga tungpackare, men också nybörjare att tänka till en extra gång innen de stoppar ner den där saken som kan vara bra att ha. Och en till, och... Det både enklaste och billigaste sättet att minska på vikten är inte att köpa nya lättare prylar, utan att lämna skiten hemma...

Burit för tungt är tyvärr sannorlikt den bästa uppfostraren. Om man började med att ge de friluftsintresserade en inköpslista som börjar med:

Köksvåg 5kg +-1 g
Excellista
Regnplagg
liggunderlag
byggplast ca 3,5 m längd
en rulle persienlina
ryggsäck, passar din rygg, liten och lätt
thermos
karta över hemmaterrängen, i stor fryspåse (finns ofta gratis på turistkontoret)
kompass
4 salvekvick plåster/visselpipa
Anteckningsbok + blyertspenna
liten slidkniv, lagom för matskärning samt vässa pennan
Pröva och fundera länge och väl innan du utökar listan.
oömma kläder
tröja
mössa
vantar/handskar
halsduk
gummistövlar
ombyte sockar (har du säkert redan)

Läslista, gratis på biblioteket
Johansson J, Vandra Fjäderlätt
Johansson J, Lättare packning
Friluftsfrämjandet, Friluftsliv, Ut på vintern
Källman/Jäger, Första hjälpen i vildmarken
Magnusson L, Till fots
Wallin L, Råd
Fält/Westlien, Skogsliv
Fält L, Friluftsliv
Fletcher/Rawlins, The Complete Walker IV
Ladigin R, Lighting up (rolig)
Jordan R, Lightweight
Jardine R, Beyond Backpacking
Kestenbaum R, The Ultra Light Backpacker
Berger K, Hiking Light Handbook
Gretchell/Gretchell Jr., The essintial outdoor Gear Manual
mm mm fråga din bibliokarie om fler titlar

Friluftsliv handlar om LUST, prylarna kan komma ivägen.
Ju mer man vill och vet ju roligare blir det!
go tur

Inte särskilt svårt...

Lämna hemma det som ej behövde användas föregående tur.(utom nu nödutrustning).

Precis vad det handlar om. Erfarenhet är bästa sättet att lära sig. Och ju mer en drar ut i olika väder och olika typer av natur, desto större erfarenhet får en...och desto mindre benägen blir en att fastna i katalogerna och handlarnas nät..:). Det går rätt fort att skala bort det onödiga med den erfarenhetsbaserade metoden. Motsatsen till katalogläsning kanske, om en vill spetsa till det lite.

...blir ju också enklare att hitta rätt ryggsäck etc för den som har en klar bild av hur den ska användas och vad olika modeller erfarenhetsmässigt klarar ;)...

...det gamla tricket att låna utrustning och pröva sig fram är svårslaget just på den grunden, begagnatmarknaden är också en bra kanal...felprioriteringen blir då inte så dyr...

//J

Främjandets gamla utrustningsböcker, i bästa viljan modellen, precis som Fjällsäkers gamla råd, kunde lätt få envar att närma sig nollpunkten i hastighet.
Lagom lite borde fältropet varit.
go tur

Vi tror att vi behöver så mycket men packåsnan är ju du själv till att börja med. Sen är det inte din överbeskyddande mamma som packar åt dig. Tar du bort för mycket kommer du att sakna det. Smoking och aftondräkt kan du lämna hemma. Vad kan du inte/svårligen improvisera eller bruka till två eller tre ändamål?

Skitgrisar får inte röra min mat så jag behåller nagelborsten, tandborsten, tvålbiten och den 1/2 Weetexbiten i min nessecär som består av en 3 l fryspåse med en 1 l fryspåse till tvålen.

Min vara borta nessesär innehåller tandkräm, nagelfil, rakborste och rakhyvel, sysats dessförutom.

Min ettårsnessesär innehåller nagelsax, hårsaxar, skäggtrimmer, schampo och fet kräm förutom ovan. Kam man spara in med kort frisyr.

Spegeln finns med men sitter i syftkompassen. Pincetten rider i kontoret, med penna och notishäfte,kartan i fryspåse, godispåsen.

Envar får vara hur sunket skitig han/hon vill men jag avgör ju vem jag delar min kvällswirre med.
Det är ju faktiskt skönt att vara ren. Dessutom fryser man mindre med svettsalterna borta.

Min sidenscarf som är duk har många mer bruk, flera kan förklara. Min serviett kallas trasa av vissa. Visst står mitt ljus oftast i en lätt ljuslykta men likafullt lyser det upp kvällning och tältet.

Visst är det härligt att vi är olika.
go tur

Jag har sett att jag har skrivit lite klumpigt och vill be om ursäkt för det, det var angående duken o nagelborsten som du skrev om för rätt länge sedan, under andra halvan av januari.

/Kjell Forsberg

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg