Att inte ta med det onödiga i ryggsäcken.

Jag har effektiviserat mitt så mycket jag kan detta är min standard , för kamera etc så använder jag solcellsladdare då jag får ner vikten med få batterier , maten ja det , blir oftast bara något kg ris och kryddor då jag fixar egen mat väl därute .

klädesväg 2 par av det vanliga , vadare och jacka är även sommar/vinterkläder då dom är skalvänliga och en mössa . och första hjälpen kit. en vattenflaska tält/tarp eller hängmatta .en fiffig mugg/kastrull som jag fick i gåva i kanada fiskespö karta och kompass. tandkräm och en liten burk natur schampo en kniv och en ihop fällbar såg som passar att ha i fickan ,sovsäck och en eller 2 flaskor heligt brännvin, och ett rep och sedan självklart mitt goda humör och mitt munspel . ...

Jag hade som princip att ha med mig mycket förr och pumpade otroligt med ben för att klara av tyngden , men desto mer jag varit ute och lärt mig desto mer njuter jag av att ha lite saker och leva på naturen, detta har jag för 3-4 veckor ute i fält i sträck .

För de som vill finlira lite extra och spara både vikt och prylar rekommenderar jag vedeldning (där sådant är tillåtet såklart, det är inte bara i nationalparker ovan trädgränsen man kan vandra.). Det kräver en hel del erfarenhet såklart, men det är ju det som är tjusningen för många.

Man kan då skippa både kök och bränsle. En kastrull kan räcka. Grillar man korv behövs inte det heller (då har å andra sidan all viktbesparing raskt ätits upp av korven...) . Med lite erfarenhet krävs ingen större skogsavverkning heller. Oftast behövs inte ens kniv. Att bryta lite torra döda kvistar räcker. Detta är ingen bristvara i svenska skogen.

Bestick kan också tillverkas, men då behövs än bättre kniv. Jag har ett flertal gånger av nöden tvingats tillverka gafflar. Sked är lite knepigare, men det går (mina egna försök får dock hittills klassas som mindre effektiva. Tur att vi inte åt soppa.).

Inlägget skrivet med mobil

Hm, det är väl 17:e varvet vid det här laget? Efter 720 vandringsdagar i 9 länder tror jag mig ha varit med om det mesta som kan hända på en tur att jag kan lita på min erfarenhet och strunta i eventualiteter. Bära tungt - och därmed stort! - minskar säkerheten, krånglar till packningen, gör den svårare att hantera på mina långa tågresor och sliter på leder och senfästen. Hyfsat vältränad är jag, så långt åldern och min hyfsat ringa vikt tillåter (jag vill vara lätt eftersom jag springer mycket, redan 67 kg är kanske i mesta laget). När man är nästan 70 år ska man nog vara lite försiktig med vad man utsätter kroppen för.

Här är iaf min sammanfattning:

http://www.huthyfs.com/minpack.html

För mig så brukar jag packa på ett sett är ju på vintern rastplagg och mat plus kök där grytor går över en eld.
på sommaren går varma kläder bort och ersätt av regnkläder plus ett underställ.

Personligen håller jag på att banta ryggan med mindre prylar kuna ha lika trevligt ändå.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg