(..) Lite "fusk" måste väl ändå vara tillåtet när vi pratar 15/15? (...)
Hehe - den här leken påminner mig om en
"överlevnadsövning", där TS skulle förflytta sig 60 km under 60 timmar, utrustad med endast 6 föremål. Han fick både seriösa (du) och elaka/ironiska (bl a jag, *skäms*) förslag till hur han skulle komma ner till det rätta antalet prylar
.
Men jag är övertygad att du är med i tankegången och i nödfall faktiskt skulle klara dig med 15 "prylar".
Eftersom jag (bland mycket annat) varit ute på luffen i ett halvår med ett par underbyxor, ett sidenlinne och dito scarf som allt "ombyte", så inser jag möjligheten. Dock inte meningsfullheten
.
Hur mycket har du egentligen kvar på din packlista om du tar bort allt "bra att ha utifall"? Är till exempel laddare och extrabatterier till någon sorts apparat nödvändigt och måste du verkligen ha med en nödbivack när du har ett tält?
Åt var och en hens egna nojjor
. Att jag alltid, även på rena stugturer, tar med någon minimal
sovsäck/överdrag/liggunderlag är säkert delvis ett uttryck för min frysnojja, men den kommer sig av ett par otrevliga läxor IRL om att jag är ovanligt sårbar för nedkylning och förfrysningsskador. Jag rör mig inte sällan ensam i rätt svår terräng, där det varken är självklart att jag kan kalla på snabb hjälp eller ens få upp ett tält, om jag råkar ut för även ett aldrig så banalt missöde.
Jag kan faktiskt hellre tänka mig att lämna
köket hemma och endast leva på sådant som inte kräver tillagning över eld (eller ingen alls). Det finns massor av sådana godsaker: nötter/mandel/frön, hummouspulver, rostade kikärter, torkad parmaskinka, musli med mjölk- eller kokospulver, tahina-"bars", torkade tomater och oliver, sesamkakor, chalva, torkad frukt och "fruktläder"...
Dock skulle jag p g a ovan beskrivna nojja ändå ta med någon minimal värmekälla/bränsle/tändstickor/vindskydd samt kärl till vattenvärmning. Hummous och morgonmusli kräver både sked, kärl och diskning, så "vinsten" skulle bli lilla salt- och kryddtuben xD
Det har också hänt, att jag lämnat min lilla
kompaktkamera inkl laddare och/eller extrabatteri hemma. 2-3 prylar mindre, men då har jag i stället tagit med skissblock, pennor och kolkritor, eller rentav en minilåda akvarellfärger med flera stycken penslar... huga, där rök halva tillåtna antalet!
Toalettprylar, hmm. Som mitt hår ser ut kunde jag kanske lika gärna lämna
kammen hemma. Poäng!
Sen kryllar det ju av prylar inom avdelningarna "medicin, verktyg, redskap och reservdelar", även om de sammanlagt väger mindre än 300 gram. Kommer sällan till användning, men det gör inte brandsläckaren därhemma heller
.
Ofta talar vi ju om vikt på saker, men vad behöver man egentligen ha med sig? När man väl rett ut det det börjar det ju bli intressant att titta på vad de prylarna väger... Den största viktminskningen enligt min mening ligger oftast inte i att köpa lättare prylar utan att lämna allt onödigt hemma...
N.B. att jag inte i första hand pratar vikt här utan bara antalet prylar som verkligen måste vara med.
Att bära lätt är inte ett självändamål, men om man bär 15 kilo istället för 25 kilo är jag övertygad om att man får en mycket trevligare tur...
Men då kan man ändå inte sluta tänka vikt. Jag är betydligt mer benägen att offra de många bekväma utanpåfickor & andra finesser som min Exos-rygga bjuder på för att bära dryga halvkilot mindre med Scramblern (= samma antal prylar!), än att spara 190 gram på de 10 prylarna under "verktyg, redskap och reservdelar", 120 gram på de 14 prylarna under "toalett & medicin" - eller för den delen ca 10 gram på 6 st sugrör fyllda med exotiska kryddor
.
PS lite mer på allvar. Laddaren till mobilen väger 35 gram, extrabatteri (alternativ i helt el-lösa trakter) än mindre. Nödbivacksäcken väger 100 gram. Den laddade mobilen har en gång antagligen räddat livet på
en kille, som skadat sig svårt vid fall utför en brant isränna. Det var ca 10 minusgrader och hård vind. Det tog tid för mig att klättra upp till ett pass med mobiltäckning, och därefter för räddningshelikoptern att komma fram och kunna "hänga sig" på ett säkert ställe. Tack vare min alltid medsläpade sovsäck, nödbivacksäck och liggunderlag var killen fri från förfrysningsskador och i efter omständigheterna hyfsat skick, när han väl kunde hämtas.