Att inte ta med det onödiga i ryggsäcken.

(...) Å andra sidan misstänker jag att Joanna redan har en färdig sådan...
Det har vi väl alla till mans, men i mitt fall blir det klart fler än 15 föremål. Tror inte det kan bli färre heller, om man inte fuskräknar, typ "necessär" ;). Jag har i alla fall lagt upp en aktuell version av min packlista, som börjat kännas lite gammal.
Det här är en gammal, trevlig och stundvis lite poetiskt reflekterande tråd på samma tema.

Mbatikopio: jag kan inte se någon frälsningsiver, bara ett antal öppna och delvis självkritiska funderingar i en därtill avsedd tråd. Personligen tycker jag att min frihet och njutning ökar ju lättare och vigare jag kan röra mig i bergen, och mina knän håller med mig ;). Andra uppskattar annat mer, t ex färsk frukt och vin på kvällen, och jag tycker det är helt meningslöst att moralisera över någotdera. Om TS upplever att han har med sig "onödiga" saker, så är de "onödiga" just för honom, och det må vara tillåtet att fundera över hur man låter bli.

Jag tror faktiskt att detta är en personlig konstant, svår att ändra på. I min familj förekommer notoriska "storpackare" lika väl som "natural born" minimalister, och beteendet präglar deras resande generellt - inte bara ryggsäcksvandringar. Brorsan kan inte ta sig ett par dagar mellan varma hotellrum i Stockholm resp Lund utan en gigantisk rullväska, medan min mamma luffade under flera veckor tvärs över hela USA med en Kånkenryggsäck. Det har helt säkert något samband med att han egentligen ogillar att vara på resande fot, medan hon älskade det högt. Jag brås på henne - brukar fortfarande stoppas i gräns- och flygplatskontroller p g a misstänkt liten packning ;).

Det enda lite mer medvetna och systematiska arbete jag lagt ner på att reducera vikt/volym (utan avkall på näringsvärde och smak) har riktat sig mot maten, eftersom den utgör en så stor andel av allt som skall bäras. Resten har kommit naturligt genom alla de år jag liftat/luffat/klättrat/vandrat i diverse berg.

Någon undrar något som går utanför det vedertagna, som exempelvis frågor om större ramsäckar och vips så kommer en hel frälsningsarmé av predikanter som alla säger samma sak av självklarhet.

Och lika säkert är det att om man pratar om att bära lätt så kommer det någon som anser att man ska bära tungt... Eller åtminstone att man mobbar tungbärare bara för att man själv inte vill bära på 25 kilo...

Det har vi väl alla till mans, men i mitt fall blir det klart fler än 15 föremål. Tror inte det kan bli färre heller, om man inte fuskräknar, typ "necessär" ;)
Lite "fusk" måste väl ändå vara tillåtet när vi pratar 15/15? ;) Men jag är övertygad att du är med i tankegången och i nödfall faktiskt skulle klara dig med 15 "prylar". Hur mycket har du egentligen kvar på din packlista om du tar bort allt "bra att ha utifall"? Är till exempel laddare och extrabatterier till någon sorts apparat nödvändigt och måste du verkligen ha med en nödbivack när du har ett tält?

Ofta talar vi ju om vikt på saker, men vad behöver man egentligen ha med sig? När man väl rett ut det det börjar det ju bli intressant att titta på vad de prylarna väger... Den största viktminskningen enligt min mening ligger oftast inte i att köpa lättare prylar utan att lämna allt onödigt hemma...

N.B. att jag inte i första hand pratar vikt här utan bara antalet prylar som verkligen måste vara med.

Att bära lätt är inte ett självändamål, men om man bär 15 kilo istället för 25 kilo är jag övertygad om att man får en mycket trevligare tur...

(..) Lite "fusk" måste väl ändå vara tillåtet när vi pratar 15/15? (...)
Hehe - den här leken påminner mig om en "överlevnadsövning", där TS skulle förflytta sig 60 km under 60 timmar, utrustad med endast 6 föremål. Han fick både seriösa (du) och elaka/ironiska (bl a jag, *skäms*) förslag till hur han skulle komma ner till det rätta antalet prylar ;).
Men jag är övertygad att du är med i tankegången och i nödfall faktiskt skulle klara dig med 15 "prylar".
Eftersom jag (bland mycket annat) varit ute på luffen i ett halvår med ett par underbyxor, ett sidenlinne och dito scarf som allt "ombyte", så inser jag möjligheten. Dock inte meningsfullheten ;).
Hur mycket har du egentligen kvar på din packlista om du tar bort allt "bra att ha utifall"? Är till exempel laddare och extrabatterier till någon sorts apparat nödvändigt och måste du verkligen ha med en nödbivack när du har ett tält?
Åt var och en hens egna nojjor ;). Att jag alltid, även på rena stugturer, tar med någon minimal sovsäck/överdrag/liggunderlag är säkert delvis ett uttryck för min frysnojja, men den kommer sig av ett par otrevliga läxor IRL om att jag är ovanligt sårbar för nedkylning och förfrysningsskador. Jag rör mig inte sällan ensam i rätt svår terräng, där det varken är självklart att jag kan kalla på snabb hjälp eller ens få upp ett tält, om jag råkar ut för även ett aldrig så banalt missöde.

Jag kan faktiskt hellre tänka mig att lämna köket hemma och endast leva på sådant som inte kräver tillagning över eld (eller ingen alls). Det finns massor av sådana godsaker: nötter/mandel/frön, hummouspulver, rostade kikärter, torkad parmaskinka, musli med mjölk- eller kokospulver, tahina-"bars", torkade tomater och oliver, sesamkakor, chalva, torkad frukt och "fruktläder"...
Dock skulle jag p g a ovan beskrivna nojja ändå ta med någon minimal värmekälla/bränsle/tändstickor/vindskydd samt kärl till vattenvärmning. Hummous och morgonmusli kräver både sked, kärl och diskning, så "vinsten" skulle bli lilla salt- och kryddtuben xD

Det har också hänt, att jag lämnat min lilla kompaktkamera inkl laddare och/eller extrabatteri hemma. 2-3 prylar mindre, men då har jag i stället tagit med skissblock, pennor och kolkritor, eller rentav en minilåda akvarellfärger med flera stycken penslar... huga, där rök halva tillåtna antalet!

Toalettprylar, hmm. Som mitt hår ser ut kunde jag kanske lika gärna lämna kammen hemma. Poäng!

Sen kryllar det ju av prylar inom avdelningarna "medicin, verktyg, redskap och reservdelar", även om de sammanlagt väger mindre än 300 gram. Kommer sällan till användning, men det gör inte brandsläckaren därhemma heller ;).
Ofta talar vi ju om vikt på saker, men vad behöver man egentligen ha med sig? När man väl rett ut det det börjar det ju bli intressant att titta på vad de prylarna väger... Den största viktminskningen enligt min mening ligger oftast inte i att köpa lättare prylar utan att lämna allt onödigt hemma...
N.B. att jag inte i första hand pratar vikt här utan bara antalet prylar som verkligen måste vara med.
Att bära lätt är inte ett självändamål, men om man bär 15 kilo istället för 25 kilo är jag övertygad om att man får en mycket trevligare tur...
Men då kan man ändå inte sluta tänka vikt. Jag är betydligt mer benägen att offra de många bekväma utanpåfickor & andra finesser som min Exos-rygga bjuder på för att bära dryga halvkilot mindre med Scramblern (= samma antal prylar!), än att spara 190 gram på de 10 prylarna under "verktyg, redskap och reservdelar", 120 gram på de 14 prylarna under "toalett & medicin" - eller för den delen ca 10 gram på 6 st sugrör fyllda med exotiska kryddor ;).

PS lite mer på allvar. Laddaren till mobilen väger 35 gram, extrabatteri (alternativ i helt el-lösa trakter) än mindre. Nödbivacksäcken väger 100 gram. Den laddade mobilen har en gång antagligen räddat livet på en kille, som skadat sig svårt vid fall utför en brant isränna. Det var ca 10 minusgrader och hård vind. Det tog tid för mig att klättra upp till ett pass med mobiltäckning, och därefter för räddningshelikoptern att komma fram och kunna "hänga sig" på ett säkert ställe. Tack vare min alltid medsläpade sovsäck, nödbivacksäck och liggunderlag var killen fri från förfrysningsskador och i efter omständigheterna hyfsat skick, när han väl kunde hämtas.

Senast ändrad:
Att räkna antalet prylar kan väl vara en kul akademisk utmaning, men i praktiken känns det inte så meningsfullt.

Två packningar som väger lika mycket väger lika mycket, även om den ena innehåller dubbelt så många prylar som den andra. I mina ögon är 10-kilospackningen med 30 prylar betydligt "bättre" än 10-kilospackningen med 15 prylar.

Det blir ju öht svårt att räkna prylar när det gäller vissa grejer. Är en kniv med slida och bryne (i ficka på slidan) EN pryl eller tre? Hur är det om knivslidan även innehåller t.ex. eldstål?

En fällkniv är väl EN pryl, men om den har nån löstagbar del blir den två?

Om jag syr ihop min tarp med golvpressen i ena hörnet, blir det EN pryl istället för två då? (Jämför med tält, som väl räknas som EN pryl.)

Håller helt med om regnplagg - ska vi säga att X är en regnjacka? Regnbyxor hade jag inte med mig senast då jag tycker att man nästan blir blötare av att använda sådana än att inte göra det.
Beror på terräng och årstid. Ska man traska omkring utanför leder och det inte är riktig högsommar vill man kanske kunna skydda brallorna mot blöta snår.

Hur ska vi räkna där? Är tvålen en artikel eller är hela necessären det? Hmm...
Eftersom du räknade upp tandkräm och tandborste antog jag att även tvålen borde få en egen rad, men det är klart frivilligt :D.

Stearinljus för stämningen och duk samt serviett för vi är civilicerade.

Nagelborsten

Stearinsljus?? Ja ok i såna fall i en lykta, har ju funktionen att det torkar upp lite också, och sprider värme iaf i tältet. Men duk vad ska du med den till? Tar plats o väger, nagelborste??? Man blir skitig under naglarna men för det första kortklippta naglar, för det andra vem bryr sig om man är skitig under naglarna??
/Kjell

Senast ändrad:
Om man nu har ett par rejäla stativ, tre faktiskt, en massa batterier till VHS kameran och tror sig behöva en hyfsad systemkamera med, samt lite optik, givetvis makro, till två system, reflexskärmar, med ankare mm, mm innan man börjar packa, blir det ju inte många gram över till resten. Gissa hur jag vet.

Det får mig att tänka på Survivorman :D

(...) Om jag syr ihop min tarp med golvpressen i ena hörnet, blir det EN pryl istället för två då? (Jämför med tält, som väl räknas som EN pryl.)
Vi har som sagt lekt den leken förr xD. Vi inser väl alla, att den är 100% "akademisk" i bägge fallen, men tycker tydligen det är lite kul ändå :).

Den mer filosofiska dimensionen av Patriks lek tål nog ändå att stanna vid en stund. Vi omger oss med myriader av prylar utan att längre kunna föreställa oss ett annat liv. Efter att tillsammans med min palestinska värdinna, hennes man (jadå!) och svärmor, omgiven av ett större antal kringspringande småbarn, ha suttit kring en kvadratmeterstor vaxduk mitt på ett stengolv och lagat flera hundra spenatfyllda piroger till en fest, med hjälp av en slät brädbit, en kavel, några knivar, tre plastbunkar, två små plåtpannor och en bärbar gasdriven plåt-"ugn", med "köket" i övrigt utrustat med en kallvattenkran över en utslagsvask - och haft väldigt roligt under tiden! - slutade jag gnälla på att mitt kök i Lund var så litet, att jag inte hade plats för espressomaskin, fick packa ihop matberedaren när den inte användes, och saknade diskmaskin.

Vi tror att vi behöver så mycket men packåsnan är ju du själv till att börja med. Sen är det inte din överbeskyddande mamma som packar åt dig. Tar du bort för mycket kommer du att sakna det. Smoking och aftondräkt kan du lämna hemma. Vad kan du inte/svårligen improvisera eller bruka till två eller tre ändamål?

Skitgrisar får inte röra min mat så jag behåller nagelborsten, tandborsten, tvålbiten och den 1/2 Weetexbiten i min nessecär som består av en 3 l fryspåse med en 1 l fryspåse till tvålen.

Min vara borta nessesär innehåller tandkräm, nagelfil, rakborste och rakhyvel, sysats dessförutom.

Min ettårsnessesär innehåller nagelsax, hårsaxar, skäggtrimmer, schampo och fet kräm förutom ovan. Kam man spara in med kort frisyr.

Spegeln finns med men sitter i syftkompassen. Pincetten rider i kontoret, med penna och notishäfte,kartan i fryspåse, godispåsen.

Envar får vara hur sunket skitig han/hon vill men jag avgör ju vem jag delar min kvällswirre med.
Det är ju faktiskt skönt att vara ren. Dessutom fryser man mindre med svettsalterna borta.

Min sidenscarf som är duk har många mer bruk, flera kan förklara. Min serviett kallas trasa av vissa. Visst står mitt ljus oftast i en lätt ljuslykta men likafullt lyser det upp kvällning och tältet.

Visst är det härligt att vi är olika.
go tur

För några år sen såg jag en film på youtube om ett kompis gäng i England som var ut en helg.
Dom var nere på 4 eller 6 saker.
Dom gjorde det som en kul grej.

Det intressanta var hur dom valde och löste sina övriga problem.

Jag har letat efter den filmen men hittar den inte.

Fascinerande hur just det här med viktfrågan upptar så mångas tankemöda. Inte bara det utan även stridbarhet. Någon undrar något som går utanför det vedertagna, som exempelvis frågor om större ramsäckar och vips så kommer en hel frälsningsarmé av predikanter som alla säger samma sak av självklarhet. Liksom att slå in öppna dörrar. Om Bosse ska bära med sig av någon anledning 758kilo i sin supersäck så berättar en hel pluton att det inte är nödvändigt. Att livet, lyckan är att bära fjäderlätt in absurdum. Bosse som har behov att släpa med sig sina 758kilon idiotförklaras.
Jag har fjällvandrat sedan 1973 och burit både lätt och tungt. Allt beroende på behov och intresse.
Om man är ny i gemet kanske man har behov av att berätta självklarheter?

Så. Nu är jag klar. Åteln är riggad...

🐌🐌🐌😄😄😄🍷🍹🍸💃💃💃🏃🏃🏃

Word. Själv sysslar jag överhuvud taget inte med packlistor, onödigt jobb.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg