• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Att förstå världen omkring oss

gundj; sa:
öringen; sa:
Håkan K; sa:
Håkan K; sa:
gundj; sa:
Håkan K; sa:
Hmmmmm, Simone tycks ha blivit en jasägare?
Det är vi väl alla, om vi betalar skatt i Sverige förstâss (du smiter väl frân det Hâkan)JASägare alltsâ.
Vet inte hur det funkar. Jag betalar väl för Eurofighter o. likn. undrar om jag kan göra anspråk på att vara Euroighterägare... Jag har ju inte ansökt om att få bli tysk...

(Ja Patric, bratwursten vore väl nästan skäl nog att bli tysk)
På tal om jordfräsar...

Min hustru ringde precis å meddelade att vi fått den beställda matjorden levererad. Dock tippade man den inte på tomten utan på gatan... Människorna i det här landet är ibland lite annorlunda...

/Håkan

Tja, då har du iaf nåt att göra när du kommer hem från jobbet ;)
´
Tomten kanske stod pâ gatan?

Det är länge till jul Gunnar, lugna ner dig lite nu va :)
 
öringen; sa:
gundj; sa:
öringen; sa:
Håkan K; sa:
Håkan K; sa:
gundj; sa:
Håkan K; sa:
Hmmmmm, Simone tycks ha blivit en jasägare?
Det är vi väl alla, om vi betalar skatt i Sverige förstâss (du smiter väl frân det Hâkan)JASägare alltsâ.
Vet inte hur det funkar. Jag betalar väl för Eurofighter o. likn. undrar om jag kan göra anspråk på att vara Euroighterägare... Jag har ju inte ansökt om att få bli tysk...

(Ja Patric, bratwursten vore väl nästan skäl nog att bli tysk)
På tal om jordfräsar...

Min hustru ringde precis å meddelade att vi fått den beställda matjorden levererad. Dock tippade man den inte på tomten utan på gatan... Människorna i det här landet är ibland lite annorlunda...

/Håkan

Tja, då har du iaf nåt att göra när du kommer hem från jobbet ;)
´
Tomten kanske stod pâ gatan?

Det är länge till jul Gunnar, lugna ner dig lite nu va :)
Nu gäller det ju tyska tomtar. Varje dag jag gâr till jobbet tittar jag pâ tomten som stâr pâ tomten brevid gângbanan. Om han smiter ut, ska jag dâ ösa jord pâ stackaren?
 
gundj; sa:
Nu gäller det ju tyska tomtar. Varje dag jag gâr till jobbet tittar jag pâ tomten som stâr pâ tomten brevid gângbanan. Om han smiter ut, ska jag dâ ösa jord pâ stackaren?
Nej, du ska ha en jordhög på gatan så tomten håller sig kvar på tomten.
I Frankrike har jag träffat på befriade tomtar i skogen. Det blir konstigare ju längre söderut man kommer?
 
Mezzner; sa:
norpan_; sa:
Mezzner; sa:
Mähh!
Nu förstår du inte. Jag skäms närmast för att ha en sån hög notering av inlägg, men känner att jag ibland måste bringa viss ordning och ljus över en del förvirrade frågeställningar.
Tyvärr erhåller jag då ytterligare kottar...

Var du ordningsman i skolan, satt i främsta bänkraden och gav fröken ett äpple varje morgon??..:)

/mattias

Nä, det var jag som var fröken.

Man vet aldrig vad som döljer sig bakon forumisternas namn.... Men Fröken Mezzner kunde jag aldrig tänka mig!

/mattias
 
Weil beklagar

Citatet är inte hämtat från Simone Weil, och jag kan inte nog beklaga att det inte framgick. Jag instämmer helt i den kritik som framförts mot texten och mot de slutsatser som författaren kommer till. Dock tycker jag att det är på sin plats att diskutera problematiken som uppstår när de jordnära och fysiska kunskaperna glöms bort eller inte erkänns som viktiga. Jag hoppas att det växande intresset för friluftsliv kan skapa en plattforn för samlande och skapande av kunskap. Det är också viktigt att vi som har tillgång till denna typ av upplevelser och kunskaper som en aktiv vistelse i naturen skapar tar tillvara på dessa och själva inser dess värde.