Att fjällvandra själv - risker eller inte?

Jag har fjällvandrat själv ett antal gånger och undrar hur ni ser på risktagande när man gör det, vandrar själv. Inte specifikt jag själv såklart, utan i ett större perspektiv.
Anledningen till frågeställningen är att det finns olika trådar om detta, men inget sammantaget om just risktagande.
Man kan minska risker...och det vill vi alla.
Min fråga är därför den enkla: Hur ser ni på risktagande vid fjällvandring när man gör det själv, och hur minimerar ni riskerna? Utgångsläget är att man vandrar själv.

Om jag ska förtydliga just det så undrar jag bara vad man gör och hur man tänker och planerar för att minimera risker för att man man just vandrar själv. Är man två så kan man resonera och planera tillsammans. Jag säger inte att det är problem med att vandra själv, och jag har vandrat själv. Det är toppen.
Jag undrar bara hur man ser på risktagande i samband med att man vandrar själv. Problem vill man ju undvika.

Om jag ska förtydliga just det så undrar jag bara vad man gör och hur man tänker och planerar för att minimera risker för att man man just vandrar själv. Är man två så kan man resonera och planera tillsammans. Jag säger inte att det är problem med att vandra själv, och jag har vandrat själv. Det är toppen.
Jag undrar bara hur man ser på risktagande i samband med att man vandrar själv. Problem vill man ju undvika.
Jag tar inga risker, jag gör bara det jag vet jag klarar av. Men saker kan hända så klart. Jag har nödsändare med mig och spårar turen. Mina barn kan se på webbsidan var jag är någonstans. Jag är mycket noga med vaden och försiktig i svårt terräng. Annars tycker jag inte att det är mer riskabelt att vandra ensam än i sällskap. Snarare tvärtom, i sällskap kan man tappa fokus eller ta större risker.

Kritiken mot att människor väljer att ge sig ut själva vid fjällvandring/bad/skridskoåkning osv får mig att se rött. Den leder till en befolkning av fjollor istället för kvinnor och män. Vi har klarat oss själva i alla tider.

När man gör saker som fjällvandringar gör man en riskanalys och ser till att hålla risken på en acceptabel nivå.

I din och min ålder ökar risken för sjukdomar. Då finns numera möjligheten med nödsändare. Annars tycker jag att man får acceptera risken att sluta på exempelvis fjället. Hellre det än att sitta hemma. För att få fria liv, och människor med självförtroende, krävs ett visst risktagande.

Du behöver inte bry dig om vad andra tycker om dina ensamvandringar.

Lämna en uttänkt färdplan till någon hemma plus en i rutan på bilen, tänk på att inte sätta fötterna mellan höga stenar och i skrevor för att undvika benbrott.
Alltid lite "reserv proviant" så man klarar oförutsedda händelser med något att tugga på.

Har aldrig kännt rädsla för att vistas med mig själv i naturen, men respekt och utmanar inte ödet vid fel tillfällen.

Riskerna verkar tillsynes vara större att vandra tillsammans, eller eventuell blir människor mer dumdristiga tillsammans för
oftast när man läser om att fjällräddningen fått rycka ut så är det två eller flera som påkallat hjälp.

Senast ändrad:
Kanske hålla sig till någorlunda bekant terräng ? Jag tog onödigt stora risker en gång när jag ensamvandrade i ett för mig nytt område. Det blev åtminstone två onödigt riskabla vad och en tältövernattning på ett ställe som i dagsljus nog inte var det bästa, den platsen kunde nog vara utsatt för stenras. Det här var innan nödsändarnas tid.

Gå eller åka skidor på led eller där det rör sig andra friluftare ensam, är inte något som normalt oroar mig. Men i snöstorm är det livsfarligt.

Skridskor på okända isar vill jag avråda ifrån. De som omkommer i isolyckor är oftast ensamma.

Att vända i tid och att ha en plan B och C är alltid viktigt. Mobiltelefon och nödsändare är bara en mindre del av riskbedömningen.

Både sällskap med andra vandrare och skidåkare och ensamturer med hund uppskattar jag personligen.

Thure

Jag är noga med val av väg (inte för brant/skravligt/hala stenar/svåra vad). Jag är försiktig vid användandet av vassa föremål och jag är noggrann vid användning av gasköket. Jag har bra utrustning som jag testat och vet fungerar. Jag har bra kläder och mer än vad jag skulle normal behöva. Allt är vatten/fuktsäkrat som behöver vara det. Jag vet vart jag är och har en idé om vart jag ska. Jag känner min kropp och vet mina fysiska begränsningar och kan de signaler kroppen sänder ut. Att jag har nödsändare och förstahjälpenkit minskar inte risken, men sänker konsekvensen av om något händer.

Detta är nog inga konstigheter alls för oss här som har detta som intresse och det kommer med erfarenhet. Men det är nog tyvärr många som inte har det.

De största riskerna är nog snarare när jag ägnar mig åt löpning i fjällen. Även om extra kläder mm är med så är allt minimaliserat och risken för fot/fallskador är ständigt överhängande. Även om jag inte tänker på det då.

Jag planerar noggrannare (eller snarare annorlunda) när jag går själv. Tänker i förväg på vilka passager som ev skulle kunna ställa till problem. Försöker alltid ha minst en lättgången och lättnavigerad väg ut.
Allt för att inte riskera att fatta dumma beslut senare när jag är trött, frusen och hungrig.
Största risken med att gå själv tycker jag är att vilodagarna blir så tråkiga. Så så kanske jag går vidare i lägen där jag skulle stannat om jag hade sällskap.

Jag förstår inte varför det är mer riskfyllt att vandra ensam än att vara fler. Jag behöver ändå planera och värdera min rutt.

Två saker till som inte nämts. Om man är själv och har möjlighet att planera och ändra så vänta på en bra väderprognos. Mkt trevligare att fjällvandra då. Och omvänt, ställ in om prognosen visar skitväder närmaste veckan.
Och var försiktig när man sätter ned fötterna så att man inte trampar snett. Även om man kravlar en bit över blockhav, ta inga risker. Tänk lite extra på detta.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
vickib Vandra själv. Fjällvandring 4
Mumfi Bussgods till sig själv - Jäckvik/Kungsleden Fjällvandring 3
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
BeatriceK Vandringsbyxa för storvuxen (eller fetto som han själv säger) Fjällvandring 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg