Att fästa GPS:en på kajaken

RAM har alla typer av fästen.

Det går med största säkerhet att hitta en setup för ETREX HCX på kula. Det kan däremot ta lite tid innan man hittar vad man behöver för RAM har en mycket STOR mängd fästen, kulor och leder. Sen ska man hitta någon som gör sig besväret att beställa dessa från USA (tror jag). Jag fick bra hjälp av SEASEA båttillbehör. Det finns också en möjlighet att sätta en ETREX på paddeln (INTE RAM utan Garmin-tillbehör) om man nu vill ha ett alternativ till att ha GPS:en i fickan och ta fram vid behov. Då får man ta att det kan bli lite konstiga maxvärden när man viftar med paddeln. Men är man inne i trånga vatten och har sjökort i GPS:en kan det kanske fungera.

Det var just denna säkerhetsfråga som fått mig att avstå marinfästet i min nästa kajak. Att däremot ha en sådan här kulled är ju klockrent, då blir ju detta inget problem. Men, passar detta fäste även till Garmin GPS:er, som min Garmin eTrex Legend hcx?

RAM är i mitt tycke rätt så smarta. Dom har dels kompletta system och dels kan alla delar ”lösa” så man kan plocka ihop sitt eget system efter egna önskemål (även om man får leta efter rätt artikelnummer.

Däremot är som jag skrev i går den svenska importörens webbsida rätt bedrövlig och bara en bråkdel av sortimentet finns Watski http://www.watski.se/Butiken/Brand/?EnovaId=10293 (dit jag har cykelavstånd) så jag har fått beställa vissa delar (med RAMs artikelnummer).

För Garmin eTrex ska man lägga märke till att dom nya eTrex med färgskärm är lite större än dom med monokrom skärm, så det gäller att kolla så man beställer rätt hållare.

Men ingen är fullkomligt. Den som konstruerat hållaren till Garmin 60 serien har nog skolkat från kursen i hållfasthetslära. Och dom delar som är gjorda av metall blir rätt fula efter ett tag om man paddlar i saltvatten.

Per

Jag har en Garmin Oregon. Den kommer med en kabinhake som kan fästas på kajaken (antingen i linan på kapellet om man har en sådan, eller någon annan lina på kajaken). Efter att ha provat mig fram en del har jag slutat fästa den alls på kajaken, har den istället i flytvästen.

--- Mats ---

Vill bara varna att jag hade min Garmin Oregon liggande på kappellet fastsatt lite löst och glaset verkar vara lätt repat så var försiktig....

Vill bara varna att jag hade min Garmin Oregon liggande på kappellet fastsatt lite löst och glaset verkar vara lätt repat så var försiktig....

Jag tycker att även displayen på 60Cx och eTrex med färgdisplay lätt blir repig.

Jag använder transparant packtejp http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134389790 som skydd på mina GPSer men så sent som i går så köpte jag displayskydd
361644_X_2009-07-06_092535_701.jpg

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146113811 men jag har inte monterat den speciella skyddsfilmen än, för jag hittat inte skalpellen :( .

3 ark med skyddsfilm bör räcka till bägge GPSerna, mobiltelefonen och till digitalkamerorna.

Per

Jag har just börjat leta efter en lösning att ha min Garmin Oregon sittande i en hållare framför mig så att jag ser displayen. Jag har hittills haft den liggandes på kapellet säkrad med remmen. Borde hinnas mycket bättre alternativ.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat_17_06_20 Bästa sättet att fästa GoPro på kajak? Paddling allmänt 9
Veon Fästa kniv i flytväst Paddling allmänt 17
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Mats Bengtsson Hur fästa sitsen i kajak Paddling allmänt 3
miljonmicke Fästa vingar i sittbrunnsargen Paddling allmänt 12
tomatchili Hur fästa säkerhetsutrustning på kajak? Paddling allmänt 3
pellegill Fästa paddeln på däck? Paddling allmänt 3
NiklasStrand Fästa grejor på utsidan (av kajaken...) Paddling allmänt 4
knatte Fästa paddelbladen till handtaget? Paddling allmänt 11
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Merckx Gps Paddling allmänt 8
fuchs GPS till långlopp Paddling allmänt 14
nj-tec Paddla med GPS Paddling allmänt 12
sveom sjökort till gps Garmin map 60 C Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
thureb Hållare GPS Paddling allmänt 36
Niftigolebb Laddning av Gps och mobil. Paddling allmänt 34
Pumpagubben Fäste till GPS/Klocka Paddling allmänt 7
salgo60 GPS till paddling Paddling allmänt 29
Skogsfinnen GPS och paddling Paddling allmänt 5
Ödling Gps /solpanel Paddling allmänt 7
Mezzner Nån fler som hade GPS på STHLM Kanotmaraton? Paddling allmänt 11
jjjjy66 Hur många av er har en GPS? Paddling allmänt 0
jamner GPS i kajak Paddling allmänt 2
kuah GPS mottagare Paddling allmänt 4
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
jongranath GPS vs Kompass Paddling allmänt 10
Snödrivan Fransig kant på neoprenhalsmuff Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg