Arrgh! Jag vill åka skidor...

I Sverige då..?

Håkan K; sa:
Tyskland, med Alperna på dagstursavstånd, dvs nånstans i Baden-Württemberg el Bayern. Helst Bayern nånstans söder om München, i värsta fall Schwarzwald. Gäller bara hitta ett jobb, jag söker för fullt (hoppas inte chefen läser Utsidan...).

/Håkan

I Sverige då? Åre, Kiruna, Luleå, Östersund eller vad? Eller ska man satsa på karriär som ständig stugvärd :)

MVH
Petra

Re: I Sverige då..?

madir; sa:
I Sverige då? Åre, Kiruna, Luleå, Östersund eller vad? Eller ska man satsa på karriär som ständig stugvärd :)

MVH
Petra

Nej, av 2 anledningar:
1. Min sambo är tyska och (i Tyskland) utbildad lärare. Hon skulle behöva göra 2 års praktik som lärare i Tyskland (ett krav för att bli behörig i Tyskland). Iofs kunde hon jobba i Sverige, men då som obehörig lärare i både Sverige och Tyskland.
2. Jag har nog svårt att få tag i ett intressant (ingenjörs-)jobb i de delarna av Sverige.

Sen finns det ju ett antal andra fördelar, såsom högre lön, lägre skatt, generellt lägre levnadsomkostnad (kanske inte i München el Stuttgart, men runt om)

/Håkan

Re: I Sverige då..?

madir; sa:

MVH
Petra

Har funderat flera gånger på Östersund. Tycker att det är en ganska trevlig liten stad... Om vi ska utomlands tror jag Vancouver är min favorit.

-Martin

Håkan K; sa:
Tyskland, med Alperna på dagstursavstånd, dvs nånstans i Baden-Württemberg el Bayern. Helst Bayern nånstans söder om München, i värsta fall Schwarzwald. Gäller bara hitta ett jobb, jag söker för fullt (hoppas inte chefen läser Utsidan...).

/Håkan

Jag kan rekommendera Schliersee...da kan svenskkolonin här fördubblas... :)

/stefan

http://www.schliersee.de/

Re: Re: TIPS

somule; sa:
malindo; sa:
Gore-Tex Europa-Lab ligger i närheten av München ;-)

Masse

vad betyder i närheten? 10, 50 , 100 km? skulle vara intressant att veta mer exakt var det ligger.

/stefan
Putzbrunn (nära München), Feldkirchen-Westerham (nära Rosenheim), Pleinfeld (ca 40 km syd Nürnberg).

Och för egen del, så är det hetast just nu i Vilsbiburg, NO om München (25 km syd Landshut). Kanske inte helt optimalt ur skidåkarsynpunkt, men...

/Håkan

Nja...

det skulle väl vara Måttsundsbacken och Ormberget men det är ju inte direkt de högsta bergen...men det är ju närmare till Björkliden jämfört med Uppsala :)

/Anders B

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg