Armstrong dopad?

Däremot är det ännu i princip endast cyklister i Armstrongs lag som ännu erkänt doping, men alla inser ju rimligen att dopingen varit så omfattande att majoriteten av lagen haft organiserad dopingverksamhet.
Det verkar dock som om Armstrong (delvis tillsammans med Bruyneel) varit ensam om att hota och trakassera dem som vågat stå upp och berätta om dopingkulturen.

Jag minns fortfarande Armstrongs trakasserier gentemot Filippo Simeoni i 2004 års Tour de France. Ingen som följde direktsändningen kan ha missat det. Från och med det tillfället försvann all respekt jag tidigare haft för Armstrong som cyklist.

Det verkar dock som om Armstrong (delvis tillsammans med Bruyneel) varit ensam om att hota och trakassera dem som vågat stå upp och berätta om dopingkulturen.

Jag minns fortfarande Armstrongs trakasserier gentemot Filippo Simeoni i 2004 års Tour de France. Ingen som följde direktsändningen kan ha missat det. Från och med det tillfället försvann all respekt jag tidigare haft för Armstrong som cyklist.

Jag har läst en intervju eller möjligen ett lösryckt citat där någon av de svenska cyklisterna, har för mig att det var Glenn Magnusson, säger att Lance har en sådan blick att man inte gärna söker ögonkontakt. Det och alla påstådda hot gör ju att man lätt får en bild av en person som är beredd att gå över lik för att nå sina mål. Det finns ju även en intervju där han totalsågar journalisten Paul Kimmage ganska rejält, han vet mycket väl vem det är som ställer frågan men ändå måste han fråga efter hans namn för att redan där sätta sig i en överlägsen sits, sedan fortsätter sågningen. Kimmage hade förvisso sagt en del dumma saker men det sätt som sågningen genomförs på tycker i alla fall jag tyder på vissa personlighetsdrag.

Den intervjun finns för övrigt här: http://www.youtube.com/watch?v=nZgns7CXeUI

Hoppas verkligen att dagens klunga är renare, det verkar ju tack och lov så men med tanke på att allt snack idag handlar om 5-15 år gamla fall så kan det ju vara så att historien upprepar sig typ år 2021 eller nåt liknande.,,,

avslutad210712

Gäst
Jag känner flera som kört för fort men inte får de fortkörningsböter bara för att jag och andra upprepar det som papegojor.

Jag TRODDE att man måste testas positivt för att kunna fällas för doping men uppenbarligen räcker det att folk VET att någon varit dopad.

Jag och många andra tror och misstänker att det finns ett antal skidåkare från ett icke namngivet land som dopar sig så bra att de aldrig kan testas positivt så om vi nu bara startar en (förtals)kampanj så måste de också stängas av på livstid och då kanske vi får lite fler framgångar för de svenska skidåkarna.

Upprepar man en lögn nog många gånger så blir den sann har jag hört.

Personligen hoppas jag att cykelsporten kan visa fram EN ENDA cyklist som INTE är använder otillåtna preparat för tyvärr känns det som att det är väldigt vanligt.

Så du anser alltså att de som nu erkänt att de dopat sig i åratal ändå skall anses som rena, bara för att de inte fastnat i ett dopingtest?

Dopingutredning är som vilken kriminalutredning som helst, det finns en massa bevis som kan användas, teknisk bevisning, vittnesmål och kombinationer av dessa.

Finns mycket

som är obehagligt i dopningen inom proffscyklingen.

Jag är personligen rätt övertygad om Armstrongs skuld t ex är penningöverföringen till den huvudmisstänkte läkaren mycket graverande.

Sannolikt har Armstrong blivit multimiljonär på sitt fuskande.

Sponsorer har spelat med i hans upplägg?

Även media och ytterst vi i publiken har bidragit till cirkusen.

Thure

De sju synderna

Rätt kul tråd. Har konstigt nog inte upptäckt den förrän nu men jag har å andra sidan inte varit cykelfrälst mer än ett par år. Det som är intressant är att man kan följa över ett årtiondes dopinghistoria genom tråden som startade 2005. Vi får väl se om tråden lever vidare, man kan ju hoppas att om inläggen klingar av framöver är det som en konsekvens av en renare klunga ...;)

Personligen tycker jag fortfarande att det är kul att följa cykelsporten så länge vi har ngn svensk med från den 'nya generationen' som tex. Kessiakoff. Det som stör mig är att några av dagens aktiva cyklister som hamnat högt upp på resultatlistorna i de stora tävlingarna som Contador och Valverde ger Lance sitt stöd trots överväldigande bevismaterial i USADAs rapport. Det bådar inte gott.. Sen har vi clowner som Vino (som numera är pensionerad) och DiLuca och en del andra som jag tyvärr också måste placera på suspekt-listan...Det verkar fortfarande som om många i klungan inte vågar på allvar ta avstånd från doping. De enda som jag verkligen läst tydligt sagt ifrån är killar som Gustav Larsson, Marcel Kittel, Andre Greipel och ett par andra. Från övriga har det varit mycket hysch hysch och undvikande svar, ämnet verkar alltså fortfarande vara allt för känsligt för de flesta.

Vad gäller Lance så kommer han inte bli ihågkommen som den hjälte han en gång i tiden var för många. Lika mkt gott som han gjort för kampen mot cancer lika stor skada har han tillfogat cykelsporten. Istf sju Tdf segrar visade det sig vara Lance sju synder..

Cykelsporten kommer överleva även denna skandal men jag skulle gärna se tuffare tag mot de som dopar sig. Livstids avstängning, ett par år i fängelse (doping är ju en sorts bedrägeri och det straffas inte så sällan med tid bakom galler) samt skadestånd på ett par gånger det belopp som fuskaren dragit in i vinst- och sponsormedel.

LA = Största fuskaren i idrottens historia ?

En ganska bra dokumentär som summerar det som numera är känt via diverse vittnesmål och inte minst Tyler Hamiltons bok The Secret Race. Hamilton som själv dopade sig mellan 1999 och 2004 var ju en del av Armstrongs inre krets i US Poastals i början på 2000-talet. Man kan ju tycka att en ex-dopare som Hamilton har en ganska låg trovärdighet men läser man boken inser man att den detaljgraden och det bevismaterial som finns tillgängligt är ganska svårt att bortse ifrån. Även om endast hälften är sant av det som står i boken kan man konstatera att den systematiska dopningen som pågick i USP mellan säg 97/98 till ca 04/05 lett av Lance Armstrong och hans gäng är kanske tidernas mest omfattande och skandalomsusande dopingfall inom cykelsportens och kanske hela idrottsvärldens historia. Epo, blodtransfusioner, testosteron mm you name it, de proppade sig fulla med allt det där både före, under och efter de stora loppen och även under resten av säsongen.

Tyvärr var de inte ensamma, det var många fler stall som dopade sina cyklister, vid mitten av 2000 talet var mer eller mindre hela klungan i World Tour lagen dopade. Även om det är bättre idag tror jag det finns några svarta får kvar, se på Bjarne Riis tex. Han var fullsketen med Epo (andel röda blodkroppar på 64%) när han vann touren -96 och idag är han stallchef för Saxo-Tinkoff Bank (där tex. Contador ingår). För att inte nämna andra som tex. Vinokourov (arbetar tyvärr som sportchef i Astana stallet där Kessiakoff ingår idag).

Jag tycker dock att Verbruggen som var UCI chef på den tiden skall ställas lika mkt till svars pga sitt korrupta agerande och enda intresse som var att bevara myten runt Armstrong vilket så klart var det stora dragplåstret inom sporten och en förutsättning för att fortsätta håva in sponsorintäkter.

Hoppas verkligen att den tidens utbredda dopingkultur tillhör cykelsportens mörkaste era och förflutna. Idag ser man åtminstone inte längre någon som cyklar upp för Ventoux med stängd mun eller klarar av Alp d' Huez på en halvtimme.

Texten framstår som lite tvetydig. Inte för att sakfrågan känns tvetydig, men man kanske ska avvakta tills programmet sänts för att veta vad Armstrong verkligen sa.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Lance Armstrong through a physiological lens Långcykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg