Apropå S Klippklättringsboken finns den nog inte tillgänglig digitalt, och även om man inte har nån som helst moral så är det nog bekvämare att beställa den på internetbokhandel eller annat håll. Den brukar kosta 200 spänn ungefär och i den mån det är billigare än att printa själv så är ju utanvidare formatet i original trevligare.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Arméns lärobok?
- Trådstartare Tallrot
- Start datum
Jag tycker boken är bra men den handlar som sagt mycket om hur militären väljer att göra i samband med t ex firning. Själva klättringen är nedprioriterad i FM-boken.
/Patrik
Vad jag förstår så kom boken till efter det att FM satt upp stadsskytteenheter som började ta sig ner för hus på de mest underliga sätt. Okunniga entusiaster som firade sig ner eller tog sig upp, med tyvärr en hel del skador. För att hitta ett sätt så lät man Skulman mfl sätta ihop boken utifrån sina kunskaper i "den civila världen" (här för mig att han är alpin bergsguide, om det nu heter så). SäkI reglerar vad man bör göra, där bör skall läsas som skall...
Det är klart att militärens instruktionsböcker är bättre än alla civila
.. stämmer..
Jag HAR läst försvarsmaktens reglemente för förplägnadstjänst och anser inte att den är bättre än motsvarande civila. (klipp).
Det finns inga civila reglementen i förplägnadstjänst.
//J
Jag har hört att det finns en bok om klättring från armén. Vet någon var den finns att köpa? Och cirkapriset?
Det är som present, så jag är inte så intresserad av adresser till olika sidor på nätet där folk lagt upp boken. Utan jag skulle vilja köpa boken som sådan.
Tack på förhand!
//J
Menar du den här?
http://www.expedition-altitud.com/expedition_altitud/text/utbr_firkla.pdf
Mvh /Joel
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg