Arméns lärobok?

Korrekt information

Hej!
Så här ligger det till. Ansvarig för framtagning av reglementet är MSS Kvarn i Borensberg, närmare bestämt Johan Skullman. Det finns planer på att göra reglementet tillgängligt i bokhandeln. Priser som diskuterats är ca 400-500:-. Just nu är enda möjligheten att ladda ner reglementet i pdf-format på försvarsmaktens hemsida.

Reglementet är som sagt inte någon handledning i klättring, men innehåller saker som inte går att hitta i någon annan svensk klätterlitteratur, bl a olika räddningstekniker som även används av SKF.

Vill du ha mer och korrekt information om reglementet kan du ringa Johan Skullman vid MSS Kvarn i Borensberg.

SäkI G innehåller för övrigt inget av intresse för en icke militär.

Mvh // Mårten (Militär och civil Klätterinstruktör)

MSS = MarkStridsSkolan

Re: Korrekt information

marten.wallen; sa:
[...]
Det finns planer på att göra reglementet tillgängligt i bokhandeln. Priser som diskuterats är ca 400-500:-. Just nu är enda möjligheten att ladda ner reglementet i pdf-format på försvarsmaktens hemsida.
[...]

Hej!

...slutligen: Nu kan reglementet köpas av privatpersoner från Försvars-maktens bokförråd. Priset är 500 SEK exkl moms och det aktuella fax-nummret: 08 - 562 819 61.

Reglementets benämning är M7745-100101 UtbR FirKlä.

MvH

Claes

Risker civilt/militärt

Jag läste om reglementet i tidningen Arménytt. Där framgick också att man kunde beställa reglementet direkt enligt ovan.

Tydligen har det skett mycket firnings/klättringsolyckor i svenska militärövningssammanhang tidigare.

Jag tycker att det är intressant att jämföra hur man arbetar med säkerheten i militären respektive civilt. I dykningssammanhang har jag intrycket att militärerna har högre nivå än man har inom sportdykningen. Kanske kommer motsvarande att gälla nu när militärerna tagit fram ett utbildningsprogram för klättring etc?

Direktlänk till publikationen är http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/publikation.asp?cmd=779 det rör sig om nästan 5 mB och 271 sidor.

Thure

Vart finns den?

Hejsan.

Vart kan man få tag i länken nu? såg den för ett tagsedan men hittar inte den nu:S era länkar som ligger uppe nu funkar ju inte?

// Axel

Sitter med boken "Firning och klättring" (Utbildnings reglemente) (2001) i min hand. Alltså den som Försvarsmakten tagit fram. Plockade den från bokhyllan precis. Fick den av en god vän för några år sedan, denna jobbade inom försvarsmakten.

Jag tycker att boken är gedigen och väl genomtänkt för sitt ändamål. Jag minns den som en god källa till kunskap och inspiration.
Men måste jag välja en bok så blir det inte helt oväntat "Stora klippklättringsboken" (suprise)
Bibeln, punkt slut...

Sen finns det ju en hel del utländska böcker av bra kaliber...

köp via klätterförbundet

..reglementet heter SäkI G och kan beställas på Tel: 08 - 562 819 10...bokens M nr är
M7749-713003 (min är från 1996)

Man har kunnat köpa den vi klätterförbundet också men vill minnas att priset är något över om man köper via FM (helt rimligt då ju klätterförbudnet ska täcka även sina kostnader). Ser dock ingen wbeshop på deras sida men läs i tidningen bergsport.

Jag tycker boken är bra men den handlar som sagt mycket om hur militären väljer att göra i samband med t ex firning. Själva klättringen är nedprioriterad i FM-boken.

Det är ju också skillnad på vad man frivilligt väljer att göra på sin fritid och vad en arbetsgivare säger att man ska göra på jobbet och därför kan ju säkerhetskraven variera.

Men jag håller med om att FM reglementen ofta är är utförliga och välskrivna men är ju reservofficer så jag kan väl anses jävig kanske. ;-)

/Patrik

näppeligen

Men måste jag välja en bok så blir det inte helt oväntat "Stora klippklättringsboken" (suprise)
Bibeln, punkt slut...
QUOTE]

Finns den också tillgänglig online?

Sannolikt inte då den är framtagen på betydligt kommersiellare grunder än försvarsmaktens reglementen.

Och skulle den finnas tillgänglig på nätet är det sannolikt inte förenligt med svensk lag.

Enklaste sättet att få svar på frågan är väl annars lämplig sökmotor, som t ex google

/Patrik

klätterförbundet 600 kr här..

Man har kunnat köpa den vi klätterförbundet också men vill minnas att priset är något över om man köper via FM (helt rimligt då ju klätterförbudnet ska täcka även sina kostnader). Ser dock ingen wbeshop på deras sida men läs i tidningen bergsport.

Jag tycker boken är bra men den handlar som sagt mycket om hur militären väljer att göra i samband med t ex firning. Själva klättringen är nedprioriterad i FM-boken.

Det är ju också skillnad på vad man frivilligt väljer att göra på sin fritid och vad en arbetsgivare säger att man ska göra på jobbet och därför kan ju säkerhetskraven variera.

Men jag håller med om att FM reglementen ofta är är utförliga och välskrivna men är ju reservofficer så jag kan väl anses jävig kanske. ;-)

/Patrik

HIttade nu länken till klätteförbundets webshop:
http://www.klatterforbundet.se/skf_info.php?id=5&subsida=1

/Patrik

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg